این سبزی را با برنج و پلو بخورید تا دیابت نگیرید

به گزارش رکنا، شنبلیله برای تقویت حافظه، کلیه، کاهش کلسترول و قند خون و دستگاه گوارش مفید است.

 همچنین در طب سنتی مطالب زیادی درباره شنبلیله، آب شنبلیله و مواردی از این قبیل نگاشته شده است. این گیاه مدت­ هاست در طب جایگزین استفاده می­ شود و به شکل رایج در غذاهای هندی و ایرانی استفاده می­ شود. گاهی نیز به عنوان مکمل توسط متخصص طب سنتی تجویز می ­شود.

شنبلیله چیست؟

شنبلیله (Trigonella foenum-graecum) گیاهی است که حدود ۲ تا ۳ فوت (۶۰ تا ۹۰ سانتی متر) ارتفاع دارد. دارای برگ­های سبز، گل­های سفید کوچک و غلاف­ هایی است که حاوی دانه­ های کوچک و قهوه ­ای طلایی است.

دانه­ ها و پودر شنبلیله به دلیل مشخصات غذایی و طعم کمی شیرین و آجیلی در بسیاری از غذاهای هندی استفاده می شود. اخیرا این گیاه در محصولاتی مانند صابون و شامپو یافت می­ شود.

ارزش غذایی شنبلیله

یک قاشق غذاخوری (۱۱.۱ گرم) دانه کامل شنبلیله حاوی ۳۵ کالری و چندین ماده مغذی است:

فیبر: ۳ گرم

پروتئین: ۳ گرم

کربوهیدرات: ۶ گرم

چربی: ۱ گرم

آهن: ۲۰ درصد نیاز روزانه (DV)

منگنز: ۷ درصد از DV

منیزیم: ۵٪ از DV

خواص شنبلیله

خواص شنبلیله بر تولید شیر مادر

شنبلیله ممکن است شیر مادر را زیاد کند.

یک مطالعه ۱۴ روزه روی ۷۷ مادر که نوزاد آنها تازه متولد شده بود نشان داد که نوشیدن چای گیاهی با دانه ­های شنبلیله باعث افزایش تولید شیر مادر می ­شود که به وزن بیشتر نوزادان کمک می­ کند.

اگرچه این تحقیقات دلگرم کننده است، اما شما باید هر گونه مشکل در مورد تولید شیر را با ماما یا پزشک خود در میان بگذارید.

8 خاصیت ویژه شنبلیله

۱. خواص شنبلیله برای رحم و تخمدان

قرن‌هاست که از این گیاه دارویی برای بهبود سلامت و تندرستی استفاده می‌شود. استفاده از این گیاه سابقه طولانی در بهبود سلامت زنان نیز دارد. برای مثال، درگذشته از این گیاه برای القای زایمان و کمک به زایمان استفاده می‌شد. همچنین این گیاه دارویی به‌عنوان درمانی موثر برای بیماری‌های زنانه همچون مشکلات رحمی شناخته می‌شود.

این گیاه روی سلامت تخمدان‌ها و به‌طورکلی دستگاه تناسلی زنانه تاثیر مثبتی دارد. مصرف منظم تخم شنبلیله‌ باعث افزایش ترشح هورمون لوتئینه‌کننده (LH) و هورمون محرکه فولیکولی (FSH) می‌شود که به کاهش علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می‌کنند.

۲. شنبلیله و پریودی

یکی از خواص این گیاه دارویی برای زنان، کاهش درد و گرفتگی‌ها در دوران قاعدگی است. مصرف خوراکی پودر تخم این گیاه دارویی ممکن است دوره‌های دردناک پریود (دیسمنوره) را کاهش دهد.

۳. فواید شنبلیله برای درمان چسبندگی رحم

این گیاه دارویی از نظر خاصیت، عملکردی مشابه هورمون جنسی استروژن دارد؛ در نتیجه با کمک آن می‌توان به درمان چسبندگی رحم پرداخت. همچنین این داروی گیاهی باعث افزایش میل جنسی مردان و زنان نیز می‌شود.

۴. خواص شنبلیله برای سرفه

برخی از مطالعات خواص شنبلیله برای سرفه را تایید می‌کنند. در این روش باید دانه‌ها یا تخم این گیاه دارویی را قبل از مصرف در آب خیس کنید. زمانی که ۱ قاشق مرباخوری تخم شنبلیله‌ را با عسل و لیمو مخلوط کنید، این ترکیب شگفت‌انگیز می‌تواند در کاهش تب، سرفه، گلودرد و به‌طورکلی در بهبود علائم سرماخوردگی مفید باشد.

۵. شنبلیله برای مو

این گیاه دارویی دارای خواص ضدقارچی، ضدالتهابی و ضدباکتریایی است که به بهبود سلامت کلی مو کمک می‌کند. روغن این گیاه دارویی عمیقاً به مو و پوست سر نفوذ می‌کند تا رطوبت موردنیاز را فراهم کند، رشد مو را تحریک کند و بافت کلی پوست و مو را نرم کند.

این گیاه دارویی برای شوره سر نیز معجزه می‌کند. برای بهره‌مندی از خواص این گیاه، بهتر است خمیری از دانه‌های شنبلیله خیس‌خورده درست کنید و کشک را به آن اضافه کنید. این ترکیب را روی پوست سر استعمال کنید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند. درنهایت نیز با شامپوی ملایم آن را کاملاً بشویید.این ترکیب می‌تواند پوست سر را تمیز کند، خارش را تسکین دهد و پوست را رطوبت‌رسانی کند.

همچنین می‌توانید تخم‌شنبیله را به‌مدت ۲۴ ساعت در مقداری آب خیسانده سپس آن را صاف کنید. آب حاصله را یک روز در میان (هفته ای ۲-۳ بار) روی موهایتان اسپری کنید.

۶. فواید شنبلیله برای بواسیر

یکی از خواص این گیاه دارویی، درمان بواسیر است. برای بهره‌مندی از این خواص ۲ قاشق‌چای‌خوری دانه‌های این گیاه دارویی را با معده خالی میل کنید. دانه‌های شنبلیله‌ مقدار زیادی فیبر در خود دارند که نه‌تنها بواسیر را درمان می‌کنند، بلکه به التیام التهاب ناشی از آن نیز کمک می‌کنند.

۷. شنبلیله برای باردار شدن

این گیاه دارویی باعث افزایش باروری در مردان و زنان می‌شود. اگر قصد باردارشدن دارید، دانه‌های این گیاه دارویی یک مکمل عالی هستند که می‌توانید در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

۸. خواص شنبلیله برای درمان بی‌خوابی

یک آزمایش که روی تاثیرات این گیاه دارویی در درمان بی‌خوابی صورت گرفته بود، نشان داد که درمان با این گیاه دارویی باعث بهبود ۷۵ درصدی بی خوابی در گروه تحت مطالعه نسبت به گروه پلاسیبو (دارونما) شد.

کدخبر: 914847 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟