سانسوریا نگه دارید!

به گزارش رکنا، گیاه شمشیری یا سانسوریا در شب اکسیژن منتشر کرده و دی اکسید کربن را جذب می کند. همچنین هوا را تصفیه می کند و خواب بهتری را ایجاد می کند. سموم معمول در هوای خانه(فرمالدهید، تری کلرواتیلن و بنزن) را فیلتر می کند.

خواص گیاه سانسوریا در خانه

خاصیت 1: خواص گیاه سانسوریا در فنگ شویی

همانطور که ذکر شد گیاه سانسوریا خواص زیادی برای ما به ارمغان می‌آورد. برای شروع به بررسی خواص گیاه سانسوریا در فنگ شویی می‌پردازیم. این گیاه اولین بار در چین کشت شد. مردم چین اعتقاد دارند که گیاه ماری برای صاحبش خوش‌شانسی و سعادت به ارمغان می‌آورد.

در فنگ شویی اعتقاد بر این است که گیاهان سیخی شکل نظر زبان مادر شوهر اگر در جای مناسب قرار گیرند، تأثیر قابل توجهی بر سطح چی منفی (negative chi) دارند. بنابراین، اگر گیاه زبان مادر شوهر را در بخش خلوت خانه خود قرار دهید، سطح بالایی از انرژی مثبت را برای شما به همراه خواهد داشت. همچنین اگر این گیاه را در مکان‌هایی مستعد بحث و جدل نظیر کلاس درس، قرار گیرد،  می‌تواند انرژی منفی و تنش را کاهش دهد.

خاصیت2: تصفیه هوا

فواید گیاه سانسوریا فراتر از کاهش انرژی منفی و آوردن شانس به خانه شما است. گیاه ماری می‌تواند هوا را تصفیه نماید  و CO2، بنزن، فرمالدهید، زایلن و سایر آلاینده‌های خطرناک هوا را از بین ببرد. گیاه ماری یکی از بهترین گیاهان تصفیه‌کننده هوا در آزمایش معروف ناسا بوده است. این آزمایش در سال 1989 بر روی تعدادی از گیاهان انجام شد و هدف از آن بررسی تأثیر گیاهان در کاهش آلودگی هوای محیط‌های سرپوشیده بود.  

در این آزمایش گیاه زبان مادر شوهر توانست همه آلاینده‌ها را به جز آمونیاک از بین ببرد. طبق یافته‌های ناسا، گیاهانی که سطح برگ بزرگ‌تری دارند، هوا را به طور مؤثرتری تصفیه می‌کنند. البته باید در نظر داشت که این آزمایش در یک اتاق کوچک انجام شد و نتایج  آن ممکن است برای محیط‌های بزرگ‌تر به طور کامل قابل تعمیم نباشد. با این حال، همچنان دلایل زیادی برای داشتن یک گیاه سانسوریا در خانه وجود دارد.

خاصیت 3: بهبود کیفیت خواب

احتمالاً شنیده‌اید که گیاهان در شب CO2 تولید می‌کنند. قرار گرفتن در معرض غلظت بالای CO2 می‌تواند استرس را افزایش داده و کیفیت خواب شبانه را کاهش دهد. با این حال، وقتی صحبت از گیاه سانسوریا می‌شود، دیگر نباید نگران افزایش غلظت CO2 در هوای خانه باشید. یکی از خواص گل سانسوریا در خانه، کاهش  غلظت دی اکسید کربن حتی در شب است.

 گیاهان ماری جزو گیاهان CAM (Crassulacean Acid Metabolism) هستند. این گیاهان توانایی خاصی دارند. آن‌ها می‌توانند CO2 را در شب  جذب و به اکسیژن تبدیل کنند. در نتیجه، این گیاهان حتی در شب به کاهش CO2 و تولید اکسیژن ادامه می‌دهند. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتماً یک گیاه سانسوریا در محیط اتاق‌خواب داشته باشید.

خاصیت 4: جلوگیری از بیماری سرطان

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، گیاه سانسوریا یک گیاه تصفیه‌کننده هوا است و می‌تواند مواد شیمیایی سرطان‌زای موجود در هوا مانند تولوئن، زایلن، بنزن و فرمالدهید را از بین ببرد. با وجود گیاه ماری در خانه، اعضای خانوده کمتر در معرض مواد شیمیایی سرطان‌زا قرار می‌گیرند و بدین صورت این گیاه می‌تواند باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان این افراد گردد.

خاصیت 5: افزایش میزان اکسیژن محیط

همان‌طور که می‌دانیم تمامی گیاهان با انجام عمل فتوسنتز باعث تولید اکسیژن در محیط می‌شوند. اما در میان انواع گیاهان آپارتمانی؛  گیاه پتوس و گیاه سانسوریا بیشترین میزان تولید اکسیژن را دارند. در نتیجه حضور این دو گیاه در محیط خانه می‌تواند موجب افزایش میزان غلظت اکسیژن در محیط خانه شود.

خاصیت 6: کاهش آلرژی

خواص گیاه سانسوریا در خانه تنها به تصفیه هوا و تولید اکسیژن محدود نمی‌شود. این گیاه دوست داشتنی با حذف CO2 و ذرات آلاینده می‌تواند خطر ایجاد آلرژی‌ هوا را به حداقل برسانند. در کنار حذف ذرات آلاینده، گیاه ماری با تولید اکسیژن و مرطوب کردن هوا نیز میزان آلرژی‌زا بودن محیط را کاهش می‌دهد.

خاصیت 7: کاهش آلودگی صوتی

یکی از فواید گیاه سانسوریا داشتن برگ‌هایی بلند و ضخیم است. برگ‌های ضخیم سانسویریا می‌تواند به جذب صداهای نامطلوب در خانه کمک کند. در نتیجه، هنگامی که گیاهان ماری به درستی در خانه قرار گیرند، می‌توانند آلودگی صوتی را کاهش دهند.

خاصیت8: بهبود سلامت روانی افراد خانواده

یکی دیگر از خواص گل سانسوریا در خانه تأثیر روانی این گیاه است. هوای تصفی ه‌شده ‌ای که توسط گیاه سانسوریا ایجاد می‌شود، سطح استرس را کاهش داده و موجب شکل‌گیری احساس آرامش بیشتری در افراد خانواده می شود. در زندگی شهری که حضور در طبیعت خیلی سخت شده است ، حضوری گیاهانی نظیر سانسوریا می‌تواند به ما کمک کند که با طبیعت ارتباط برقرار کنیم و احساس آرامش نماییم.

خاصیت 9 : نگهداری و تکثیر آسان

یکی از دیگر از خواص گیاه سانسوریا نگهداری آسان آن در محیط خانه است. برای نگهداری از سانسوریا باید آن را در مکانی قرار داد که نور غیر مستقیم به میزان کافی به آن برسد و یک‌بار در هفته آبیاری شود. با توجه به اینکه این گیاه نسبت به کم‌آبی مقاوم است، حتی اگر فراموش کنید آن را هفته ‌ای یک ‌بار آبیاری کنید، مشکلی برای آن پیش نمی‌آید.

علاوه بر نگهداری آسان، تکثیر سانسوریا نیز راحت است. دو راه برای تکثیر این گیاه وجود دارد:

 1) قلمه زدن از برگ

 2) جدا کردن پاجوش

اگر گیاه سانسوریا شما پاجوش داشته باشد، می‌توانید پاجوش را از ساقه اصلی جدا کرده و در یک گلدان که حاوی خاک مخصوص سانسوریا بکارید. اما اگر گیاه تان پاجوش نداشت می‌توانید به راحتی برگ سانسوریا را برش داده و در آب قرار دهید تا ریشه‌دار شود. پس از ریشه دار شدن برگ می‌توانید آن را در یک گلدان جدید بکارید.

کدخبر: 913836 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟