ارتباط زایمان زودرس با اختلالات تیروئید

به گزارش رکنا، زایمان زودرس که به تولد نوزاد انسان پیش از هفته سی‌وهفتم بارداری گفته می‌شود، از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر نوزادان در سطح جهان است. هرچند بیشتر زایمان‌های زودرس به‌صورت خودبه‌خودی رخ می‌دهند؛ اما عواملی نظیر مصرف سیگار، مصرف الکل، چندقلوزایی، عفونت‌ها، دیابت ، بارداری در سنین بالا در بروز آن دخیل هستند.

یکی دیگر از اختلالاتی که به عنوان عوامل بروز زایمان زودرس مطرح می‌شود، اختلالات خودایمنی غده تیروئید است. آنزیمی موسوم به «پراکسیداز تیروئید» معمولاً در غده تیروئید یافت می‌شود که نقش مهمی در فرآیند تولید هورمون تیروئید دارد و در اختلالات خودایمنی تیروئید، آنتی‌بادی ضد این آنزیم در بدن ترشح می‌شود. این گروه از اختلالات در زنان باردار بسیار شایع‌تر از بیماری‌های آشکار تیروئید مشاهده می‌شوند. مثبت بودن این آنتی بادی اثرات نامطلوبی بر وضعیت تیروئید مادر در دوران بارداری و جنین در حال رشد دارد. به نظر می‌رسد زنانی که این آنتی‌بادی را در خون خود دارند، حتی زمانی که عملکرد تیروئید یکسان است، بیش از گروه مقابل در معرض خطر برای پیامدهای نامطلوب مانند زایمان زودرس هستند.

هرچند با توجه به ارتباط بالقوه بین خودایمنی تیروئید و پیامدهای نامطلوب بارداری که نشان‌دهنده اهمیت غربالگری زنان باردار از نظر آنتی‌بادی‌های تیروئید در دوران بارداری است؛ ولی هیچ اتفاق نظری در مورد غربالگری جهانی این آنتی بادی و حدنصاب عمومی برای آن وجود ندارد.

دکتر فهیمه رمضانی تهرانی، رئیس مرکز تحقیقات تولیدمثل غدد درون ریز پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مورد گفت: باتوجه به اینکه زایمان زودرس یک شاخص مهم سلامت جمعیت است و عامل اصلی تعیین‌کننده عوارض و مرگ‌ومیر نوزادان در سراسر جهان به شمار می‌رود، پیش‌بینی این پیامد نامطلوب می‌تواند به اتخاذ اقدامات مناسب برای پیشگیری و مدیریت آن کمک کند.

وی ادامه داد: در ارتباط با همین موضوع، مطالعه‌ای در این مرکز تحقیقاتی با هدف پیش‌بینی زایمان زودرس بر اساس عوامل خطر شناسایی شده، به‌ویژه سطوح آنتی‌بادی ضد آنزیم پراکسیداز انجام شد.

به گفته این استاد دانشگاه؛ براساس نتایج این مطالعه که در بستر مطالعه تیروئید و بارداری تهران انجام شده بود، ترکیبی از هورمون تیروئیدی، این‌ آنتی بادی و زایمان زودرس قبلی به‌عنوان عوامل خطر مستقلی که زایمان زودرس را به دقت پیش‌بینی می‌کنند، شناسایی شدند.

کدخبر: 907356 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟