آلرژی بهاری چیست؟ / راه های پیشگیری و نشانه های آلرژی در بهار

به گزارش رکنا، زمانی که سیستم ایمنی یک فرد نسبت به یک ماده به نام حساسیت‌زا یا آلرژن بیش از اندازه واکنش نشان دهد این فرد مبتلا به حساسیت یا آلرژی است. بدن فرد دچار حساسیت فصلی به طور مداوم آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کند که وارد سلول‌ها شده و باعث آزاد شدن هیستامین و سایر مواد شیمیایی می‌شوند. هیستامین باعث گشاد شدن رگ‌ها می‌شود و با ایجاد ورم بینی و ورم چشم از وارد شدن آلرژی به بدن جلوگیری می‌کند. افراد زیادی در دنیا وجود دارند که با قرار گرفتن در فصل بهار با حساسیت‌های فصلی مواجه می‌شوند که باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای آن‌ها می‌شود.

نشانه‌های حساسیت فصل بهار

در بدن افراد مبتلا به حساسیت بهاری آنزیمی ترشح می‌شود که باعث متورم شدن بافت‌ها و گشاد شدن عروق خونی می‌شود. این آنزیم باعث بروز مشکلات تنفسی، شوک و حمله قلبی است. علت همه واکنش‌هایی که در نتیجه حساسیت فصلی به وجود می‌آید همین آنزیم است، که میزان این آنزیم در زن‌ها بیشتر از مرد‌ها است‌. همچنین در بدن این افراد هیستامین نیز ترشح می‌شود که علت اصلی آبریزش بینی و آبریزش چشم است. با توجه به اینکه چه ماده‌ای باعث به وجود آمدن آلرژی یا همان حساسیت فصلی شده است علائم آن می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی واکنش‌های آلرژیک می‌تواند در سینوس‌ها، راه‌های هوایی، پوست، روده، چشم و بینی رخ دهد. به این صورت که باعث تولید بیش از اندازه موکوس، عطسه کردن، آبریزش بینی، آبریزش چشم، تحریک گلو، کاهش تمرکز، سیاهی زیر چشم، خارش چشم گوش و بینی، سرفه ، کهیر(موارد نادر)، نوسانات خلقی و فشار خون پایین شود.

نشانه های حساسیت فصل بهار

حساسیت پوستی فصل بهار

یکی از انواع آلرژی، حساسیت پوستی است، که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند. حساسیت پوستی سه نوع دارد که هرکدام علائم متفاوتی دارند.

    اگزما

آتوپیک درماتیت یا اگزما یکی از انواع حساسیت‌های پوستی است، که بیشتر بین کودکان شایع است. علائم آن شامل قرمزی، خارش و خشک شدن پوست است. زمانی که یک عفونت در پوست اتفاق بیفتد ممکن است به شکل جوش‌های کوچک که یک مایع سفید رنگ یا زرد درون آن است روی پوست بدن ایجاد شوند.

    کهیر

تاول‌های متورم و قرمز رنگ از علائم کهیر است. کهیر حاد در کمتر از ۶ هفته برطرف می‌شود ولی اگر بیشتر از ۶ هفته زمان ببرد کهیر مزمن است.

    درماتیت تماسی

علائم این نوع از حساسیت پوستی شامل سوزش، خارش، قرمزی و ایجاد تاول روی پوست است. در زمان تماس با یک ماده حساسیت زا ایجاد می‌شود‌ شامپو، تماس پوست با صابون و یا بیش از حد قرار گرفتن در معرض آب می‌تواند درماتیت تماسی را ایجاد کند.

حساسیت به گرده گیاهان در فصل بهار

 یکی از شایع ترین علت‌های بروز حساسیت گرده گل است. گرده گل پودرهای بسیار ریزی هستند که چمن‌ها، علف‌های هرز و درختان تولید می‌کنند تا بتوانند گیاهان هم گونه خود را بارور کنند. بسیاری از افراد زمانی که در محیطی از گرده گل نفس می‌کشند پاسخ ایمنی نامطلوبی از بدن خود دریافت می‌کنند.

به طور کلی سیستم ایمنی بدن انسان از ورود میکروب‌ها مثل ویروس و باکتری به بدن جلوگیری می‌کند، و در مقابل آن‌ها دفاع می‌کند. زمانی که یک فرد به گرده گل آلرژی دارد سیستم ایمنی بدن به طور اشتباهی فکر می‌کند گرده گل یک عامل مهاجم است و مواد شیمیایی را ترشح می‌کند تا بتواند با گرده گل مبارزه کند. این یک وضعیت آلرژیک است که می‌تواند علائم آزاردهنده زیادی داشته باشد؛ مثل گرفتگی بینی، آبریزش چشم و عطسه. بعضی از افراد فقط در فصولی از سال مبتلا به آلرژی گرده گل هستند در حالی که عده‌ای دیگر در تمام طول سال دچار آلرژی هستند.

درمان حساسیت‌های بهاری

درمان حساسیت فصل بهار از طریق تجویز دارو و درمان‌های خانگی صورت می‌گیرد. در ادامه برای هر دو روش مواردی را ذکر کرده‌ایم پس با ما همراه باشید.

درمان‌های دارویی

داروهای مختلفی هستند که بدون نسخه و یا به شکل تجویزی باعث کاهش علائم آلرژی می‌شوند:

    گیرنده‌های لوکوترین

    قطره‌های چشمی

    کورتیکواستروئیدهای بینی

    اسپری بینی

    داروهای ترکیبی

    آنتی هیستامین ها

    مواد ضد گرفتگی یا احتقان

درمان حساسیت فصلی در منزل

یکسری اقدامات هستند که باعث کاهش علائم آلرژی می‌شوند:

    تمیز نگه داشتن هوای داخل خانه

شما می‌توانید در خانه برای سیستم‌های گرمایشی و تهویه‌ای که دارید از فیلترهای با کارایی بالا استفاده کنید. هوای داخل خانه را خشک نگه دارید. همچنین از دستگاه تهویه استفاده کنید.

    شستشوی سینوس‌ها

یک ظرف مخصوص شست و شوی بینی و بطری با قابلیت فشار از داروخانه تهیه کنید. بینی خود را با محلول‌های نمکی شستشو دهید. برای تهیه محلول نمک می‌توانید از آب مقطر یا آب جوشیده سرد شده استفاده کنید. شستشوی مستقیم باعث خارج شدن آلرژن ها از بینی شما می‌شود.

    طبق تحقیقات انجام شده کوئرستین ماده‌ای که در سیب، چای سیاه و پیاز وجود دارد می‌تواند آزادسازی هیستامین را مهار کند.

    استفاده از ماسک

زمانی که از خانه خارج می‌شوید یا مشغول جاروبرقی در خانه هستید می‌توانید از ماسک استفاده کنید. ماسک از ورود ذرات معلق که در هوا وجود دارند مثل گرده‌های گیاهان که باعث تشدید آلرژی می‌شود جلوگیری کند.

    تغذیه سالم

یکی از واجبات سلامتی استفاده از تغذیه سالم است. در پژوهش‌های پزشکی مشخص شده که استفاده کردن از غذاهای مفید مثل میوه‌ها، سبزی‌ها و مغزها باعث بهبود علائم آلرژی می‌شود.

    نوشیدن مایعات به مقدار زیاد

از آنجایی که آلرژی باعث افزایش مخاط در بینی و عقب حلق می‌شود، نوشیدن زیاد مایعات باعث رقیق شدن و دفع راحت‌تر این مخاط می‌شود.  درصورتی که جمله های آلرژیک شما تداوم یافت، حتما به دکتر آلرژی مراجعه کنید. در آلرژی شدید کودکان در بهار نیز، مراجعه به دکتر آلرژی کودکان بسیار کمک کننده است  

توصیه‌های طب سنتی برای حساسیت بهاری

برای درمان حساسیت و خارش ناشی از فصل بهار می‌توانید نعنای تازه، کاهو و خاکشیر مصرف کنید. همچنین برای جلوگیری از حساسیت بهاری استفاده از ادویه و غذاهای با طبع گرم را کاهش دهید. در فصل بهار باید الگوی تغذیه تصحیح شود، حتی نوع ورزش، لباس، غذا، خواب و بیداری و البته استرس در فرآیند حساسیت تاثیر گذار است. افراد مبتلا به حساسیت بهاری می‌توانند از نان سبوس دار، سبوس گندم، انواع آش و سبزی‌های تازه برای کم کردن خارش بهاری استفاده کنند. روغن نارگیل و آبلیمو هم باعث کاهش پیدا کردن التهاب و خارش می‌شوند چون خاصیت ضد قارچی و ضد ویروسی دارند.

    استفاده از غذاهای مناسب فصل بهار

غذاهایی مانند بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، آش، قره قروت،کاهو سکنجبین و سمنو از بهترین و سبک ترین غذاهایی هستند که برای فصل بهار توصیه می‌شوند و ویتامین و انرژی زیادی دارند. نوشیدن آب دوغ، آب ماست، ماءالشعیر سنتی که مواد شیمیایی نداشته باشد، شربت آلبالو، لیمو، سکنجبین، غذاهایی با طبع گرم و خشک، شیرینی و گوشت زیاد برای این فصل توصیه می‌شود.

    دمنوش های ضد خارش و درد گلو

بسیاری از افرادی که مبتلا به حساسیت فصلی هستند از خارش‌گلو شکایت دارند. این خارش گاهی آنقدر زیاد می‌شود که فرد کلافه می‌شود. در طب سنتی برای این افراد دمنوش‌هایی پیشنهاد می‌شود، که یک بار در روز نوشیدن آن توصیه می‌شود. ده گرم گل بنفشه و شکرتیغال را در دو لیوان آب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. آن را بجوشانید تا به اندازه یک لیوان از آن باقی بماند. دمنوش حاصل را صاف کنید و پیش از خواب بخورید. افرادی که خارش گلوی شدیدتری دارند می‌توانند علاوه بر شب صبح بعد از بیدار شدن هم یک لیوان دیگر میل کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که بدن فردی به یک آلرژی یا ماده حساسیت‌زا بیش از اندازه واکنش نشان دهد، فرد مبتلا به حساسیت یا آلرژی می‌شود. در اینگونه افراد عواملی باعث تشدید حساسیت می‌شود که در طول حساسیت باید از آن‌ها بپرهیزند. حساسیت انواع متفاوتی دارد، یکی از انواع آن حساسیت فصلی است که بیشتر در فصول بهار، پاییز و تابستان اتفاق می‌افتد. درمان حساسیت به 2 روش دارویی و درمان خانگی تقسیم می‌شود که برای هرکدام توضیحات لازم را دادیم.

کدخبر: 896896 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟