به کودک سیب بدهید

به گزارش رکنا، به کودکی که از چاقی رنج می برد خود سیب و به کودک لاغر آب سیب بدهید. به کودکی که اسهال دارد سیب رنده شده تغییر رنگ داده و برای رفع یبوست سیب پخته شده با پوست بدهید. سیب رنده شده قهوه ای رنگ برای دلپیچه مثل آب روی آتش عمل می کند.

سیب یکی از سالم‌ترین و محبوب‌ترین میوه‌ها است. این میوه به لحاظ برخورداری از مقدار زیادی ویتامین C، فیبر، آنتی اکسیدان و غیره برای بدن فواید زیادی دارد. اما متأسفانه بسیاری از افراد صرفاً برای پذیرایی و برگزاری میهمانی‌های مختلف از سیب و سایر میوه‌جات استفاده می‌نمایند. در حالی‌که این‌طور نیست و سیب خواص فراوانی برای بدن به همراه دارد.

خواص سیب

در رابطه با خواص و فواید سیب بسیاری از پزشکان معتقدند که "روزانه یک سیب بخورید، از مراجعه به پزشک و مراکز درمانی بی نیاز خواهید شد." در واقع این سخن پزشکان نشان‌دهنده خواص بی‌نظیر و بی‌شمار این میوه خوشمزه است.

از آنجایی‌که در تمام طول سال این میوه در بازار وجود دارد، پس تهیه آن نیز راحت می‌باشد. البته برای بهبود خاصیت درمانی و عملکرد مطلوب سیب می‌بایست با خواص آن و همچنین نحوه صحیح مصرف این میوه در رژیم غذایی آشنایی داشته باشید. تا ضمن جلوگیری از بروز هرگونه اختلال، آثار مطلوب این میوه در درمان بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها را مشاهده نمایید. در ادامه برای آشنایی بیشتر با مهمترین خواص سیب و جایگاه آن در رژیم غذایی همراه ما باشید.

به‌طور کلی سیب از الیافی تشکیل شده که در بین سایر میوه بیشترین میزان فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین C را در خود جای داده است. از این‌رو مصرف آن خواص زیادی برای بدن افراد در تمامی سنین به همراه دارد. بعضی از اصلی‌ترین و مهمترین خواص این میوه خوشمزه به شرح زیر عبارت است از:

1- تقویت سلول‌های بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان

میوه سیب به لحاظ داشتن آنتی اکسیدان فراوان و همچنین قابلیت جذب بسیار بالا در بدن، موجب بهبود عملکرد اعضای بدن به‌ویژه سلول‌ها می‌شود. به همین سبب سلول‌های بدن از شر هرگونه سرطان و ناهنجاری در امان می‌مانند. در واقع این خاصیت منحصر‌به‌فرد سیب سبب شده تا به‌عنوان یک داروی مؤثر ضد سرطان مورد استفاده قرار گیرد. شایان ذکر است که در صورت ابتلا به انواع سرطان می‌توانید با مصرف صحیح سیب از پیشرفت آن جلوگیری نموده و سایر عوارض احتمالی را به حداقل میزان ممکن برسانید.

2- کاهش کلسترول در بدن

 همان‌گونه که در ابتدا نیز به آن اشاره نمودیم، میوه سیب حاوی مقدار فراوانی فیبر است. از این‌رو مصرف این میوه موجب جذب سریع چربی‌های درون روده و معده می‌شود. به همین سبب با کاهش میزان چربی، کلسترول‌های مضر در بدن از بین می‌روند و شاهد تنظیم کلسترول خون در سطح مطلوب و ایده‌آل خواهیم بود.

3- تقویت سیستم ایمنی بدن

سیب یکی از بزرگترین مخازن اصلی ویتامین C را در بین میوه‌ها به خود اختصاص داده است. بر همین اساس هنگام خوردن این میوه، ویتامین C خیلی سریع جذب بدن شده و بدین نحو سیستم ایمنی بدن در بهترین شرایط ممکن قرا می‌گیرد. تا جایی‌که در برابر انواع بیماری و اختلال از خود مقاومت بالا نشان می‌دهد و شاهد کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن، ویروسی و واگیردار خواهیم بود.

4- جلوگیری از آسم و آلزایمر

تحقیقات و آزمایشات به‌عمل آمده بر روی صدها موش نشان داده که مصرف صحیح و منظم سیب در رژیم غذایی میزان انتقال دهنده‌های عصبی یا استیل کولین را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب خطر ابتلا به مشکلات وبیماری‌های حافظه نظیر آلزایمر به حداقل میزان ممکن می‌رسد. علاوه بر این درون این میوه دارویی و خوشمزه مواد شیمیایی نظیر فیتوکمیکال و پلی فنول وجود دارد. که تا حد زیادی موجب بهبود عملکرد ریه‌ها، درمان آسم و رفع مشکلات تنفسی کمک می‌کند.

5- درمان دیابت و سم زدایی کبد

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سنین میانسالی و پیری است. علاوه بر این مصرف بی‌رویه آب خیلی سرد و فست فود موجب سمی شدن کبد و افزایش چربی آن می‌شود. در هر حال نگران کنترل و درآمد این دو بیماری مزمن نباشید. چراکه استفاده درست و مستمر از سیب موجب کاهش میزان قند خون در بدن می‌شود. به گونه‌ای که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تا حدود تقریبی 30 درصد کاهش خواهد یافت. از طرف دیگر مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در میوه موجب سم‌زدایی کبد و رفع اختلالات ناشی از آن در بدن می‌گردد.

خاطر نشان می‌شود که خواص سیب صرفاً به این موارد ختم نمی‌شود و در این بخش تنها به بعضی از مهمترین خواص آن اشاره نمودیم. در صورت تمایل می‌توانید با مراجعه به سایت‌های مختلف بیش از پیش با خواص متنوع سیب آشنا شوید.

رژیم سیب می تواند به شما کمک کنند تا در طی پنج روز حدود ۳ کیلوگرم وزن کم کنید. برای مطالعه درباره این رژیم به مقاله   رژیم سیب  مراجعه نمایید.

تفاوت خاصیت سیب قرمز، زرد و سبز

از نظر خواص سیب‌های قرمز، زرد و سبز با هم تفاوت‌هایی دارند. در ابتدا باید گفت که هر سه رنگ سیب اشتهاآور هستند و برای درمان زخم و سوختگی شدید، یبوست و بیماری‌های ریوی مناسب می‌باشند. اما اگر بخواهیم این سه رنگ را دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که سیب قرمز برای درمان کم‌خونی و مشکلات رحم بکار برده می‌شود. اما سیب زرد و سبز برای درمان بیماری و اختلالات کیسه صفرا ، کلیه و کبد و همچنین کنترل فشار خون مؤثر هستند. بدین ترتیب هنگام تهیه و مصرف رنگ‌های مختلف این میوه به خواص آنها توجه کنید و سپس مناسب‌ترین نوع سیب را خریداری نموده و مصرف نمایید.

برای افرادی که وزن شان ۱۰۰ کیلو به بالا هست، میتوانند از رژیم لاغری 20 کیلویی استفاده کنند برای مطالعه بیشتر به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

خواص سیب ناشتا

همان‌گونه که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم بسیاری از پزشکان بر این عقیده‌اند که مصرف روزانه یک سیب موجب سلامتی و درمان بیماری‌های متعدد می‌شود. در واقع مقصود آنها خوردن سیب ناشتا در ساعات ابتدایی روز است. تحقیقات و بررسی‌های به‌عمل آمده نیز در این زمینه نشان داده که خوردن سیب ناشتا خواص متعددی نظیر تنظیم فشار خون، کاهش وزن، جذب سریع ویتامین C در بدن، سلامت و سفیدی دندان‌ها و منظم کردن ریتم قلب را به همراه دارد. با این توصیف حتماً خواص خوردن این میوه را به‌صورت ناشتا جدی بگیرید و هر روز صبح یک سیب متوسط را میل کنید.

خواص سیب برای لاغری سریع

در رابطه با لاغری و کاهش وزن سریع روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از مناسب‌ترین و سریع‌ترین این روش‌ها مصرف سیب است. به‌طور معمول یک سیب متوسط تقرباً 85 درصد آب دارد. از این‌رو مصرف آن میزان آب موردنیاز بدن را تأمین می‌کند و موجب کاهش مصرف کالری در بدن می‌شود. علاوه بر این میزان کالری آب صفر است و مصرف آن هیچگونه کالری به بدن اضافه نمی‌کند.

براساس تحقیقات و آزمایشات به‌عمل آمده مشخص شده که یک سیب متوسط 4 گرم فیبر دارد. که این میزان می توان 16 درصد از فیبر موردنیاز در بدن خانم ها و 11 درصد از فیبر موردنیاز در بدن آقایان را تأمین کند. بدین ترتیب مصرف آن در طول روز میزان قابل توجهی از فیبر در بدن را فراهم نموده و ضمن پاکسازی دستگاه گوارش، احتمال ابتلا به چاقی و اضافه وزن را کاهش می‌دهد.

از همه مهمتر اینکه سیب شکم پرکن است و علاوه بر اشغال کردن فضای زیادی از معده نیاز به مصرف سایر موادغذایی را به حداقل میزان ممکن می‌رساند. تمامی این عوامل دست به دست هم داده و سیب را به یک داروی مؤثر برای کاهش وزن سریع تبدیل کرده است. برای موفقیت در این راه کافی است روزانه یک الی دو سیب متوسط بخورید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد آثار مطلوب آن روی بدن و کاهش وزن باشید.

خواص سیب برای عفونت

ویتامین C، B، E و سایر آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی موجود در سیب سبب شده تا این میوه بتواند انواع عفونت‌های موجود در دستگاه گوارش، کبد، کلیه و رحم را برطرف کند. مصرف این میوه به‌صورت مستمر انواع سم و باکتری در بخش‌های مختلف بدن را از بین می‌برد. تا ضمن پاکسازی آنها از هرگونه آلودگی و ویروس مانع بروز هرگونه بیماری مزمن و ناهنجاری در بدن شود. با این توصیف اگر از عفونت‌های سیستم گوارش، کلیه، کبد و غیره رنج می‌برید، مصرف این میوه خوشمزه و در دسترس را جدی بگیرید و حداقل روزانه به صورت ناشتا یک الی دو سیب متوسط میل کنید.

فواید سیب پخته برای معده

سیب از جمله میوه‌هایی است که خام و پخته آن برای بدن مفید می‌باشد. در بعضی مواقع برای افزایش ارزش غذایی و بیشتر شدن فواید این میوه آن را می‌پزند و سپس مصرف می‌کنند. در این رابطه مصرف سیب پخته موجب سم‌زدایی دستگاه گوارش، تقویت عملکرد معده و روده، درمان اسهال و دفع سودا از بدن می‌شود. البته در اکثر مواقع برای درمان مشکلات معده و هضم غذا در کودکان نیز از سیب پخته به‌عنوان یک داروی مؤثر استفاده می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید معده کودکان بسیار حساس بوده و توان هضم انواع موادغذایی را ندارد. بدین ترتیب با تهیه سیب پخته و خوراندن آن به کودکان موجب سم‌زدایی از معده و تقویت سیستم گوارشی آنها می‌شود. در صورتی‌که کودکانتان بی اشتها هستند و یا از مشکلات مختلف معده رنج می‌برند، حتما مصرف این نوع از سیب را جدی بگیرید و روزانه حداقل یک سیب کوچک را با شعله کم بپزید و به کودکان بدهید.

خواص سیب برای مردان

درخصوص فواید سیب برای بدن مردان باید بگوییم که این میوه به‌طور معمول حاوی 3/10 میلی گرم ویتامین C است. از این‌رو نزدیک به 11 درصد از ویتامین C موردنیاز بدن مردان را تأمین می‌نماید. علاوه بر این با خوردن یک سیب متوسط 4 درصد ویتامین A وارد بدن آقایان می‌شود. که این میزان از ویتامین موجب بهبود عملکرد سیستم گوارش، تنظیم ضربان قلب، تقویت قوای جنسی و اسپرم، درمان اختلالات ریوی و دستگاه تنفسی، درمان بیماری‌های کبد و کلیه، رفع کم خونی و جلوگیری از انواع سرطان می‌شود.

خاطر نشان می‌شود که مصرف یک الی دو سیب متوسط در روز موجب تأمین انرژی موردنیاز بدن و ایجاد شادابی و نشاط در فرد می‌شود. بر همین اساس در کنار تقویت حافظه خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون به حداقل میزان ممکن می‌رسد. پس به این میوه خوشمزه و همیشه در دسترس به چشم یک داروی مؤثر نگاه کنید و مصرف مستمر آن را در اولویت رژیم غذایی خود قرار دهید.

خواص سیب برای زنان

سرطان دستگاه گوارش، سینه و رحم از بیماری‌های شایع در بین بسیاری از بانوان است. از این‌رو با مصرف صحیح و مستمر سیب می‌توانید ضمن تأمین ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد معدنی موردنیاز بدن از بروز این‌گونه بیماری‌های صعب‌العلاج جلوگیری کنید. تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در این‌خصوص نیز نشان داده که مصرف سیب خطر ابتلا به انواع سرطان را به حداقل می‌رساند. از طرف دیگر مصرف سیب ناشتا در بانوان موجب کنترل گردش خون در بدن شده و ضمن تنظیم قند خون موجب بهبود عملکرد قلب و سایر اعضای بدن می‌گردد.

میل جنسی و نحوه برقراری رابطه جنسی در زنان تا حدود زیادی به شرایط جسمی و روحی آنها وابسته است. در واقع تا زمانی که آنها در شرایط روحی مساعد قرار نگیرند، نمی‌توانند با همسرشان رابطه خوبی برقرار کنند. بدین منظور برای افزایش نشاط در بانوان و همچنین بهبود میل جنسی در آنها توصیه می‌کنیم روزانه یک الی دو سیب متوسط بخورند. تا ضمن بهره‌مندی از نشاط و سلامتی کافی بتوانند رابطه خوب و صمیمی با شریک جنسی‌شان برقرار کنند. شایان ذکر است که آنتی اکسیدان موجود در سیب موجب افزایش گردش خون در دستگاه تناسلی زنان می‌شود. بر همین اساس با بهبود انقباضات رحمی دوره پریود با درد کم و آمیزش جنسی مطلوب و لذت‌بخش خواهند داشت.

خواص سیب برای قلب

قلب یکی از بخش‌های اصلی و مهم در بدن است. به همین سبب حفظ سلامتی و بهبود عملکرد آن اهمیت فراوانی دارد. در این‌خصوص آمارها و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف یک الی دو سیب در روز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. در واقع خواص سیب به دلیل دارا بودن انواع ویتامین و مواد مغذی برای قلب و عروق بسیار زیاد است. بدین صورت که انواع فیبر غذایی محلول در آب سیب نظیر پکتین‌ها و تانن‌ها و فلاونوئیدها موجب پاکسازی رگ‌ها و بهبود عملکرد قلب می‌شود. از این‌رو مصرف این میوه برای افراد مبتلا به نارسایی و مشکلات قلبی بسیار مناسب است و تا حدود زیادی می‌تواند از سکته قلبی جلوگیری کند.

از جهت دیگر خون حاوی مقداری کلسترول است. که میزان و شدت آن براساس رژیم و عادات غذایی افزایش و کاهش می‌یابد. کلسترول به مرور زمان در رگ‌ها جمع می‌شود و با ورود به مجاری قلب موجب سکته و سایر اختلالات قلبی می‌گردد. به لحاظ اینکه مصرف روزانه سیب بر کیفیت جریان خون و کاهش میزان کلسترول در آن تأثیرگذار است؛ تا حد زیادی از بروز مشکلات قلبی به‌ویژه در افراد مستعد، میانسال و سالمند جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

خاصیت سیب برای پیشگیری از سرطان

تا به امروز شاهد کشف خواص متعدد سیب برای کنترل و درمان بسیاری از بیماری‌ها هستیم. به گونه‌ای که خوردن آن به‌صورت ناشتا و در طول روز به تمامی افراد توصیه شده است. از بین مهمترین خواص سیب می‌توان به پیشگیری از انواع سرطان اشاره کرد. همان‌طور که مستحضر هستید در جامعه امروزی شاهد افزایش موارد ابتلا به انواع سرطان‌های خوش خیم و بدخیم هستیم. پس مصرف یک میوه با خواص درمانی بالا می‌تواند بهترین راهکار برای پیشگیری، کنترل و درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاح باشد.

محققان با مطالعات و تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده‌اند، به این نتیجه دست یافتند که سیب خواص ضد سرطان قوی دارد. بدین نحو که بدن انسان را از شر انواع سلول‌های سرطانی ایمن نگه می‌دارد. البته حضور آنتی اکسیدان فراوان در این میوه بی‌تأثیر نیست و با همین ویژگی توانسته بسیاری از سلول‌های سرطانی و آسیب‌دیده را از بین ببرد. پس این میوه را در غذای رژیمی خود بگنجانید و روزانه یک الی دو عدد سیب متوسط نوش جان کنید.

طی تحقیقات و آزمایشاتی که توسط دانشمندان انجمن سرطان آمریکا انجام شده است؛ مشخص گردیده که مصرف روزانه یک الی دو سیب تازه خطر ابتلا به سرطان کبد و پانکراس را تا حدود 23 درصد کاهش می‌دهد. البته بسیاری از این خواص در پوست سیب وجود دارد و جهت افزایش خواص ضد سرطانی توصیه می‌شود که این میوه را پوست میل کرد. (البته قبل از خوردن سیب آن را با مواد شوینده به‌طور کامل بشویید و سپس بخورید. در غیر این‌صورت نه تنها خواص ضد سرطانی آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد، بلکه ممکن است موجب عفونت و آلودگی‌های سیستم گوارش می‌شود.)

برای درمان کم‌خونی سیب بخورید

همان‌گونه در بخش‌های ابتدایی نیز به آن اشاره نمودیم سیب قرمز، زرد و سبز از نظر خواص تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در این میان سیب قرمز به دلیل بهره‌مندی از آنتی اکسیدان بیشتر برای درمان کم‌خونی مناسب است. سیب قرمز نسبت به زرد و سبز فرآیند خون‌سازی مطلوب‌تری دارد و برای رفع کم‌خونی، بی‌حالی، تهوع، سردرد و سایر عوارض ناشی از کمبود خون در بدن مناسب است.

برای این کار کافیست روزانه یک الی دو سیب قرمز متوسط را میل کنید. البته استمرار در استفاده از این میوه نیز بر خاصیت درمان کم‌خونی آن تأثیرگذار است. بنابراین مصرف آن را جدی بگیرید و در زمینه رفع کم‌خونی و عوارض ناشی از آن به سیب به چشم یک داروی مؤثر و کارآمد نگاه کنید.

خواص سیب پخته برای کرونا

یکی از عوارض شایع بیماری کرونا ، اسهال شدید و بروز درد در بخش‌های مختلف سیستم گوارش است. بدین ترتیب برای درمان سریع این اختلالات از سیب پخته استفاده می‌کنند. زیرا سیب پخته راحت‌تر جویده و هضم می‌شود و از همه مهمتر املاح معدنی و ویتامین C بهتر جذب بدن به‌ویژه سیستم گوارش می‌شود. بر همین اساس عوارض شایع کرونا نظیر اسهال سریع‌تر درمان می‌گردد. از آنجایی‌که بسیاری از علائم بیماری کرونا مشابه سرماخوردگی و آنفولانزا است، ویتامین C موجود در سیب موجب تقویت سیستم ایمنی شده و بدن فرد مقاومت بیشتری در برابر بیماری از خود نشان می‌دهد.

خواص سیب برای آسم و مشکلات تنفسی

متأسفانه بعضی افراد از بدو تولد به مشکلات ریوی و تنفسی مبتلا هستند. دسته دیگری نیز بر اثر مصرف دخانیات و سایر عوامل محیطی به اختلالات تنفسی و ریه دچار شده‌اند. درواقع این بیماری با بروز التهاب در ریه، حنجره و سایر بخش‌های سیستم تنفسی خود را نشان می‌دهد. برای درمان این اختلال به میزان مشخصی فلانوئید نیاز است تا با ورود به ریه و بخش‌های اصلی سیستم تنفسی، التهابات به‌وجود آمده را برطرف کند.

این دسته از خواص سیب در کنار آنتی اکسیدان قوی یک داروی مؤثر و مطلوب برای رفع التهاب ریه و کاهش عوارض آسم به‌وجود آورده است. با این توصیف به جای مصرف انواع داروهای شیمیایی می‌توانید با مصرف صحیح و مستمر سیب میزان و شدت آسم و سایر مشکلات تنفسی را به حداقل میزان ممکن برسانید.

فواید سیب زرد در طب سنتی

سیب یکی از گیاهان مطلوب با خواص درمانی متعدد از تیره گل سرخ است. این میوه اغلب در نقاط متعدل و سرد می‌روید و نژادهای مختلفی از آن در بازار وجود دارد. سیب در طب سنتی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و از خواص منحصربه‌فرد آن برای پیشگیری، کنترل و درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. بعضی از اصلی‌ترین و مهمترین فواید سیب در طب سنتی به قرار زیر است:

در ابتدا باید بدانید که مزاج سیب‌های شیرین گرم، تر و رو به اعتدال است. اما سیب‌های ترش سرد هستند.

  • تقویت عمومی بدن

مصرف سیب موجب بهبود عملکرد بسیاری از بخش‌های بدن نظیر قلب، ریه، معده، روده، کبد، کلیه و غیره می‌شود. از این‌رو گفته می‌شود این میوه برای تقویت عمومی بدن مناسب است.

  • بهبود عملکرد قلب و جلوگیری از سکته قلبی

استفاده از سیب به‌صورت صحیح و مستمر موجب بهبود کارایی قلب و عروق می‌شود. در ضمن هرگونه کلسترول و چربی غیرمجاز در رگ‌ها با مصرف مستمر سیب برطرف خواهد شد و تا حدود زیادی از گرفتگی رگ‌ها و در نهایت سکته قلبی جلوگیری می‌کند.

  • تسکین‌دهنده اعصاب و روان

در صورتی‌که بنا به دلایل مختلف دچار استرس، اضطراب و ناراحتی عصبی هستید، برای بهبود این اوضاع و جلوگیری از تشدید آن روزانه یک سیب متوسط بخورید. املاح و ویتامین‌های موجود در این میوه مانند یک داروی آرام بخش عمل می‌کند و شما را آرام می‌سازد.

  • درمان یبوست و مشکلات سوء هاضمه

البته باید بدانید که جهت درمان یبوست و مشکلات مربوط به هضم غذا باید سیب را با پوست بخورید.

  • بهبود عملکرد سیستم گوارش و جلوگیری از بروز اختلالات مختلف مرتبط با روده و معده
  • بوییدن سیب موجب تقویت قلب، مغز و بهبود عملکرد کبد می‌شود.
  • رفع بوی نامطبوع معده و خوشبوکننده دهان
  • پاک‌کننده معده و روده از هرگونه آلودگی و عفونت احتمالی
  • تصفیه‌کننده خون غلیظ

در پایان امید است که مطالب ارائه شده مؤثر واقع شده باشد و از این به بعد مصرف سیب را به‌عنوان یک داروی مؤثر و شفابخش بیش از پیش جدی بگیرید.

کدخبر: 896135 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟