نحوه سرایت HPV

به گزارش رکنا، بیماری HPV که مختصر Human Papilloma Virus است یکی از رایج ترین بیماری‌های آمیزشی عفونی است. مطابق مطالعات انجام شده، حدود 80 درصد از زنان در طول زندگی خود، تجربه ابتلا به یکی از انواع این ویروس را دارند. از این رو در این مطلب به تشریح راه‌های انتقال HPV در زنان، نشانه‌های حاصل از آن و راه‌های درمان پرداخته ایم.

نشانه‌های HPV در زنان

در بسیاری از مواقع ابتلا به ویروس HPV بدون علامت یا نشانه خاصی(1) بوده و ویروس به طور خود به خودی ناپدید می‌شود. از این رو ممکن است شخص مبتلا از آلوده بودن خود به این بیماری آگاهی نداشته باشد. اما گاهی هم این ویروس نمود بیرونی یافته و به شکل زگیل های سفید رنگ یا همرنگ پوست بر روی بدن زنان پدیدار می‌شود. این زگیل‌ها می‌توانند همراه با خارش یا بدون خارش باشند. بعضی از آنها برجسته و برخی صاف هستند. اندازه آنها از یک میلی متر تا یک سانتی متر متغیر خواهد بود. به طور کلی زگیل‌های حاصل از ویروس HPV به دو دسته زیر دسته بندی می‌شوند:

زگیل‌های پوستی

انتقال HPV در زنان به روش‌های متفاوتی اتفاق می‌افتد. باید بدانید که توجه به روش‌هایی که این بیماری انتقال پیدا می‌کند و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از انتقال بهترین روشی است که می‌توانید توسط آن با این بیماری مقابله کنید. راه‌های انتقال HPV در زنان عبارتند از:

1- رابطه جنسی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش انتقال HPV در زنان تماس جنسی است. بسیاری افراد به دلیل داشتن رابطه جنسی پر خطر و بدون محافظت به این بیماری مبتلا شده ‌اند. باید بدانید که رابطه جنسی دهانی نیز می‌تواند باعث انتقال این بیماری به دهان فرد سالم و ابتلای او شود.

2- لباس زیر

استفاده از لباس زیر فرد مبتلا یکی دیگر از راه‌های انتقال HPV در زنان و مردان است. توجه به این نکته می‌تواند از آلوده شدن افراد جلوگیری کند. لباس‌های زیر فرد آلوده به صورت مستقیم با نواحی مبتلا به این ویروس در تماس هستند و به همین دلیل می‌توانند به راحتی باعث انتقال این ویروس شوند.

3- تیغ آلوده

تیغ و لوازم اصلاح آلوده نیز می‌تواند باعث انتقال HPV در زنان و مردان شود. باید بدانید که تماس پوستی با لوازم آلوده یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری است و باید در این خصوص دقت داشته باشید.

4- اپیلاسیون و لیزر

همان‌طور که در بخش‌های قبل به آن اشاره کردیم، تماس لوازم اصلاح و موارد دیگری که با قسمت‌های آلوده به این بیماری در تماس هستند می‌توانند باعث انتقال این بیماری شوند. به همین دلیل در صورتی که دستگاه اپیلاسیون و لیزر قبل از استفاده به خوبی ضد عفونی نشود، می‌تواند باعث انتقال این بیماری از فرد مبتلا به افراد سالم شود.

5- انتقال از مادر به فرزند

در بسیاری مواقع در هنگام تولد نوزاد، در صورتی که مادر مبتلا به این بیماری باشد، می‌تواند بیماری HPV را به نوزاد انتقال دهد. البته احتمال بروز این اتفاق در زایمان طبیعی بسیار بیشتر است و در به دنیا آمدن نوزاد به صورت سزارین این ریسک کاهش پیدا می‌کند.

6- لوازم شخصی آلوده

استفاده از لوازم شخصی فرد مبتلا مانند مسواک ، حوله و سایر موارد مشابه نیز باعث انتقال این بیماری به افراد سالم می‌شود. باید بدانید که برای عدم ابتلا به این ویروس بهتر است از هیچ گونه لوازم شخصی افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، استفاده نکنید. هر وسیله‌ای که با قسمت‌های آلوده در تماس باشد، می‌تواند باعث انتقال این بیماری شود.

توجه داشته باشید که مواردی مانند دست دادن و استفاده از روشویی و دستشویی‌ای که فرد آلوده از آن استفاده می‌کند، باعث انتقال این بیماری نمی‌شود. همچنین این بیماری از طریق استخر و موارد مشابه نیز منتقل نخواهد شد.

مواردی که احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد

باید بدانید که در برخی مواقع بعضی افراد زمینه بیشتری برای ابتلا به این بیماری را دارند و راحت‌تر مبتلا می‌شوند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه به افرادی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند اشاره کنیم، باید از گروه‌های زیر نام ببریم.

    استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک‌ها

    افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند

    مبتلایان به برخی از بیماری‌های پوستی و عفونی

    افرادی که پوست آن‌ها ملتهب است

    کودکانی که والدینشان به این بیماری مبتلا هستند

    کسانی که شیمی درمانی انجام می‌دهند.

    افرادی که پیوند عضو داشته‌اند.

راه‌های پیشگیری و درمان HPV

به طور قطع زنان برای پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV باید از رعایت بهداشت و ایمنی در مکان‌هایی مانند استخرها، حمام‌های عمومی، سالن‌های اپیلاسیون، مراکز لیزر و مکان‌هایی از این قبیل اطمینان حاصل کنند. از آن مهم تر، توجه به داشتن رابطه جنسی محافظت شده با شرکای جنسی معین و محدود است. برای مثال استفاده از کاندوم در آمیزش می‌تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را تا 70 درصد کم کند. اما باید گفت بهترین و مؤثرترین راه برای محافظت در برابر ابتلا به ویروس HPV تزریق واکسن HPV آن است.

متأسفانه درمان قطعی یا مشخصی برای نابودی ویروس HPV در شخص مبتلا وجود ندارد اما می‌توان ضایعات حاصل از این ویروس را با روش‌های مختلفی از میان برد و این بیماری را به حالت کنترل شده درآورد.

روش‌های تشخیص HPV در زنان

تقریباً می‌توان گفت روش‌های تشخیص HPV فقط برای زنان کاربرد دارند. سه روش تست کولپوسکوپی، تست مولکولی و تست پاپ اسمیر بهترین روش‌های تشخیص HPV در زنان محسوب می‌شوند.

تست کولپوسکوپی

تست کولپوسکوپی بالاترین میزان دقت را در میان این سه روش داشته و با استفاده از آن حتی می‌توان سلول‌های دیسپلازی یا سلول‌های سرطانی را در همان ابتدا شناسایی کرد.

تست مولکولی

امروزه از تست‌های مولکولی (PCR)، (DNA probs) ، (HPV Typing) ، (Real-Time PCR) و (HC2) جهت شناسایی (DNA) پاپیلوما ویروس انسانی استفاده می‌کنند. این روش‌ها نیز دقت و حساسیت بالایی دارند.

تست پاپ اسمیر

این نوع تست از جمله تست‌های رایج است که با انجام نمونه برداری یا بیوپسی از دهانه رحم صورت می‌گیرد. البته این روش نسبت به دو روش قبلی از دقت پایین تری برخوردار است. به طور کلی بنا به توصیه پزشکان بهتر است خانم‌های 21 سال به بالا در صورت داشتن فعالیت جنسی، هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر را انجام دهند.

جمع بندی

    HPV یا (Human Papilloma Virus) یکی از متداول ترین بیماری‌های آمیزشی عفونی است.

    مطابق مطالعات انجام شده، حدود 80 درصد از زنان در طول زندگی خود، تجربه ابتلا به یکی از انواع این ویروس را دارند.

    به طور کلی زگیل های حاصل از ویروس HPV به دو دسته زگیل‌های پوستی و زگیل‌های تناسلی دسته بندی می‌شوند.

    انتقال HPV در زنان از راه‌های انواع تماس و رابطه جنسی، از طریق استفاده مشترک از وسایل شخصی مانند مسواک و تیغ، در آرایشگاه‌ها و مراکز لیزر، در استخرها و حمام‌های عمومی می‌تواند رخ دهد.

    سه روش تست کولپوسکوپی، تست مولکولی و تست پاپ اسمیر بهترین روش‌های تشخیص HPV در زنان محسوب می‌شوند.

    متاسفانه درمان قطعی برای نابودی ویروس HPV در شخص مبتلا وجود ندارد اما می‌توان ضایعات حاصل از این ویروس را با روش‌های مختلفی مانند استفاده از کرم‌های موضعی سوزاندن، منجمد کردن و جراحی زگیل از میان برد.

کدخبر: 862100 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟