5 دانه بادام بخورید!

به گزارش رکنا، بادام درختی دشمن فشار خون و دیابت است. اگر کسی که چاق است بادام بخورد هوس خوردن نان و برنج را نخواهد کرد و فرد را سیر نگه می دارد. این عضو پرطرفدار آجیل میگرن را از بین می برد. در درمان کم خونی و پوکی استخوان بسیار کاربرد دارد. خوردن بادام درختی انرژی بدن را افزایش می دهد. حاوی ویتامین ای است و از ریزش مو جلوگیری می کند. پس به اینهمه دلیل مهم برای شادابی و سلامت خودتان حتما روزی 5 عدد بادام بخورید.

بادام یکی از محبوب‌ترین آجیل‌های درختی در جهان محسوب می‌شود. درخت بادام (Prunus dulcis) از خانواده گل رز (Rosaceae) بوده و میوه آن مغزی خوراکی دارد. این درخت جزو درختان بومی جنوب غربی آسیا است و یک درخت چوب‌ده و بسیار مهم از لحاظ اقتصادی محسوب می‌شود که عمدتاً در آب و هوای مدیترانه‌‌ای رشد می‌‌کند. اما مهم‌تر از چوب، میوه بسیار ارزشمند و خواص بادام است. مغز بادام بسیار مغذی و سرشار از چربی‌های سالم، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. یک ماده غذایی عالی و بی‌نظیر!

مواد مغذی موجود در بادام

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بادام را به دلیل داشتن مواد مغذی بسیار، در فهرست خوراکی‌های سرشار از مواد مغذی قرار داده است. بادام به عنوان سالم‌ترین و مغذی‌ترین آجیل بدون کلسترول در جهان شناخته شده است.

خواص بادام ناشی از تنوع مواد مغذی آن است به طوری که مصرف 100 گرم بادام 575 کیلوکالری انرژی، مقدار مناسبی فیبر (12 گرم)، میزان بسیار خوبی از ویتامین E (26 میلی‌گرم)، چربی تام (45 گرم)، پروتئین (21 گرم)، پتاسیم (670 میلی‌گرم)، منیزیم (270 میلی‌گرم)، فسفر (485 میلی‌گرم)، کلسیم (265 میلی‌گرم) و آهن (3.5 میلی‌گرم) را برای بدن فراهم می‌کند. البته این مقادیر نسبت به گونه بادام و روش انجام مطالعه می‌توانند تغییرات جزئی داشته باشند. برای مثال میزان چربی بادام در برخی مطالعات، تا 50 گرم هم ذکر شده است. البته این عدد نگران‌کننده نیست؛ بادام دارای مقدار کمی چربی اشباع بوده اما در عین حال حاوی مواد مغذی محافظ بسیاری نیز هست. از جمله مهم‌ترین این مواد می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

    کربوهیدرات:

میزان کل کربوهیدرات موجود در 100 گرم بادام، 21.6 گرم است که حدوداً 4.4 گرم آن به شکل قند است. از آنجایی که میزان قند موجود در بادام کمتر از 5 گرم در هر 100 گرم است، طبق مقررات اتحادیه اروپا، در دسته‌‌‌‌ مواد غذایی با قند پایین قرار می‌‌گیرد. همچنین بادام علاوه بر قند، حاوی 0.7 گرم نشاسته نیز هست.

    پروتئین:

در بین آجیل ها، بادام منبع نسبتاً خوبی برای تأمین پروتئین باکیفیت است و کلیه اسیدهای آمینه ضروری را دارد. یک عدد مغز بادام حاوی 0.25 گرم پروتئین است. عمده اسیدهای آمینه بادام، آسپارتیک اسید، گلوتامیک اسید و آرژنین هستند. پروتئین ذخیره‌‌‌ اصلی بادام نیز آماندین یا آلموندین است که بیش از 70 درصد از کل محتوای پروتئین محلول را شامل می‌‌شود.

    فیبر غذایی:

مقررات اتحادیه اروپا بادام را جزو غذاهای با فیبر بالا به حساب می‌‌آورد؛ چرا که مصرف 100 گرم بادام، مقدار 12.5 گرم از فیبر مورد نیاز بدن را فراهم می‌‌کند. به عبارت دیگر یک وعده‌‌ 28 تا 30 گرمی بادام، 14 درصد از نیاز روزانه‌‌ بدن به فیبر را تأمین می‌‌کند.

    لیپیدها (چربی‌‌ها):

بادام منبعی بسیار غنی از چربی‌‌ها به شمار می‌‌رود. درصد چربی کل بادام 45 تا 50 گرم در هر 100 گرم است. با وجود این که بادام سرشار از لیپید است اما مصرف آن به دلیل وجود درصد بالایی از اسیدهای چرب تک‌غیراشباع و به دنبال آن اسیدهای چرب چندغیراشباع، مفید است. بادام کم‌ترین میزان چربی اشباع‌شده را در بین تمامی مغزها دارد. علاوه بر آن، مجموع 62 درصد اسیدهای چرب تک‌غیراشباع و 24 درصد اسیدهای چرب چندغیراشباع، محتوای چربی مغز بادام را تشکیل می‌‌دهند.

    ویتامین‌‌ها:

بادام منبع بسیار خوبی برای تأمین ویتامین E (25.6 میلی‌گرم در هر 100 گرم) و کولین (52 میلی‌گرم در هر 100 گرم) است. علاوه بر این، بادام حاوی B کمپلکس نیز بوده، اما فاقد ویتامین‌‌های C، D و K است.

    مواد معدنی:

بادام منبعی بسیار غنی از کلسیم (264 میلی‌گرم در هر 100 گرم) و منیزیم (268 میلی‌گرم در هر 100 گرم) است. بادام سرشار از پتاسیم و مقدار کمی سدیم بوده و همچنین حاوی مقادیر ناچیزی از سلنیوم نیز هست.

    مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال‌‌ها):

بادام حاوی تعدادی مواد مغذی گیاهی (فیتونوترینت) و اسیدهای فنولیک است. علاوه بر این، بادام همانند سایر آجیل‌‌های درختی فاقد کلسترول غذایی بوده اما حاوی فیتواسترول‌‌های به‌خصوصی است. فیتواسترول‌‌ها ترکیباتی هستند که جذب کلسترول را محدود کرده و در نتیجه، میزان کلسترول خون را کنترل می‌‌کنند. برخی از فیتوکمیکال‌های معمول که در بادام یافت می‌شوند عبارت‌اند از پروتوکاتچیک اسید، متیل‌کوئرستین، کاتچین، پارا هیدروکسی بنزوئیک اسید، اسید وانیلیک، فلاونوئیدها، رزوراترول و کامفرول. این فیتوکمیکال‌ها با مهار مسیرهای مولکولی مرتبط، می‌توانند اثرات گوناگونی را علیه سرطان، دیابت، چاقی، بیماری‌های تخریبی عصبی، بیماری‌‌های قلبی-عروقی و کبدی داشته باشند.

کدخبر: 851091 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟