4 خطر مصرف نوشابه‌های رژیمی

به گزارش رکنا، نوشابه رژیمی که با عنوان نوشابه زیرو یا نوشابه بدون قند هم شناخته می‌شود، تقریبا براساس همان ترکیبات موجود در نوشابه‌های معمولی ساخته می‌شود. اما به‌جای استفاده از قندهای همیشگی یا شربت ذرت و دیگر شیرین‌کننده‌های کالری‌دار برای افزودن طعم شیرینی، از جایگزین‌های کم‌کالری یا بدون کالری مانند آسپارتام، ‌سوکرالوز و استویا در تهیه نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌گردد.

این نوشابه‌ها مانند نوشابه‌های معمولی می‌توانند حاوی رنگ‌های مصنوعی، طعم‌دهنده‌های مصنوعی، ترکیبات اسیدی افزوده و همچنین نگهدارنده‌ها باشند. بعضی از نوشابه‌های رژیمی هم حاوی کافئین هستند. ضمنا اینکه نوشابه‌های رژیمی هم مانند نوشابه‌های معمولی هیچ ارزش تغذیه‌ای خاصی ندارند. در ادامه با پیامدهای مختلف استفاده منظم از نوشابه‌های رژیمی آشنا می‌شویم.

1. ممکن است دچار فرسایش دندان یا تغییر رنگ دندان‌ها شوید

همه ما می‌دانیم که زیاده‌روی در مصرف خوراکی‌های قندی می‌تواند به سلامت دندان ها آسیب برساند. پس زیاده‌روی در استفاده از نوشابه‌های معمولی هم خطر پوسیدگی دندان‌ها را افزایش می‌دهد. درحالی که حذف کردن نوشابه‌های معمولی از رژیم غذایی به جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها کمک می‌کند، اما مصرف منظم نوشابه‌های رژیمی پیامدهای منفی دیگری برای دندان‌ها دارد.

درواقع، بافت اسیدی خاصی که در نوشابه‌های رژیمی وجود دارد، می‌تواند باعث فرسایش دندان‌ها شود. همین اتفاق هم در طولانی‌مدت می‌تواند دندان‌ها را دچار درد و حساسیت کند. علاوه بر این، ‌بعضی از نوشابه‌های رژیمی حاوی رنگ‌هایی هستند که می‌توانند دندان‌ها را لکه‌دار سازند و باعث زردی آنها شوند.

2. ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهید

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که استفاده منظم از انواع نوشابه‌ها (چه معمولی و چه رژیمی) با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی، دیابت نوع 2 (که خودش خطر ابتلا به بیماری قلبی را بیشتر می‌کند) و همچنین مرگ بر اثر علت‌های مختلف مرتبط است. به همین دلیل هم محققان توصیه می‌کنند که اگر به سلامت تان اهمیت می‌دهید، باید استفاده از نوشابه‌های معمولی و همچنین رژیمی را به یک اندازه محدود کنید.

3. ممکن است مشکل خواب پیدا کنید

اگر به‌طور منظم و همیشگی از نوشابه‌های رژیمی کافئین‌دار استفاده کنید، به احتمال زیاد برای خواب شبانه دچار مشکل می‌شوید، مخصوصا اگر زمان مصرف این نوشابه‌ها به ساعت خواب شما نزدیک باشد. هر قوطی از نوشابه‌های رژیمی متوسط حدود 46 میلی‌گرم کافئین دارد که کمتر از یک فنجان قهوه است،‌ اما حساسیت‌پذیری افراد نسبت به کافئین یکسان نیست و همین مقدار هم می‌تواند خواب شبانه بعضی افراد را مختل کند. البته امروزه نوشابه‌های رژیمی بدون کافئین هم به بازار آمده‌اند، اما همچنان استفاده از این نوشیدنی‌ها نیز نباید به‌صورت روزانه و همیشگی انجام بگیرد.

4. ممکن است باعث تضعیف استخوان‌ها شوید

درحالی که نوشابه‌های رژیمی فاقد کالری و قند هستند، اما بیشتر آنها از فسفر در قالب اسید فسفریک استفاده می‌کنند. این ماده معدنی می‌تواند نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها داشته باشد، اما فقط به شرطی که مقادیر کلسیم دریافت‌شده با فسفر تناسب داشته باشد. به همین دلیل هم دریافت بیش‌ازحد فسفر که با مصرف منظم نوشابه‌های رژیمی امکان‌پذیر است، می‌تواند تعادل فسفر/کلسیم را در بدن مختل کند و درنتیجه خطر کاهش تراکم استخوانی را افزایش دهد.

ترجمه: ندا احمدلو  - هفته نامه سلامت

کدخبر: 811494 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟