بیماری هاری را جدی بگیرید

به گزارش رکنا، مجید عیسی زاده کارشناس بیماری های واگیر مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: این بیماری ویروسی، بین انسان و حیوان مشترک است و از طریق زخم و خراش ناشی از گزش و یا چنگ حیوانات پستاندار انتقال می یابد.

وی گفت: دوره پنهان این بیماری، بسته به شدت جراحت، میزان آلودگی به بزاق حیوان، فاصله اندام آسیب دیده از مغز و تراکم عصب در آن اندام، ممکن است از دو تا سه هفته و یا اینکه یک سال بعد ادامه یابد و سپس علایم در فرد بروز کند.

درمانی برای بیماری هاری وجود ندارد

عیسی زاده با بیان اینکه در حال حاضر درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اظهار کرد: متاسفانه با شروع علایم بیماری، مرگ بیمار حتمی است و تنها راه ممکن برای جلوگیری از بروز بیماری، کاهش و کنترل مواجهه با حیوانات و نیز واکسیناسیون هاری در انسان و دام است.

کارشناس بیماری واگیر مرکز بهداشت شهرستان قزوین خاطرنشان کرد که در سال های اخیر و با توجه به افزایش تمایل به نگهداری از حیوانات به صورت خانگی یا غذا دادن بی قاعده به سگ های بلا صاحب شاهد ازدیاد افسارگسیخته سگ ها در اثر افزایش قدرت زادآوری آن ها بوده ایم که این امر منجر به بروز بیش از پیش حیوان گزیدگی و حتی مرگ هموطنانمان در اثر شدت جراحت و یا ابتلا به هاری شده است.

عیسی زاده گفت: مهم ترین اقدامات پس از بروز جراحت ناشی از گزش، شُست و شوی مرتب محل زخم با آب و صابون، به مدت حداقل 15 دقیقه و سپس مراجعه سریع به مراکز بهداشت برای تزریق واکسن هاری است.

کدخبر: 807602 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟