آیا اختلالات بویایی و چشایی بعد از کرونا رفع می شود؟

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: اختلال در بویایی و چشایی یکی از عوارض شایع کرونا است که می توان با انجام برخی اقدامات دوران بازتوانی آن را کوتاه تر کرد.

به گزارش رکنا ، دکتر محمد آقاجانپور بیان کرد: اختلال بویایی که در اثر کرونا رخ می دهد معمولاً بین شش ماه تا یک سال زمان می برد تا بهبود یابد در این میان برخی بیماران با توجه به سیستم ایمنی بدنشان در عرض چهار ماه این اختلال بهبود می یابد.

وی افزود: توصیه ما به کسانی که هنوز با گذشت زمان طولانی حس بویایی شان برنگشته، این است که در ابتدا صبر نمایند و سپس زیر نظر متخصص، از داروهای خاصی استفاده کنند.

نکات مهم در ترمیم حس بویایی کرونایی ها

وی تاکید کرد: استفاده از سرم شستشوی گرم روزانه چند بار در داخل بینی، استفاده از اسپره ها و افشانه های کورتونی به صورت موضعی، همچنین استفاده از داروهای مکملی مثل ویتامین ب، امگا ۳، زینک، روی و همچنین کاهش استرس و تنظیم خواب در ترمیم اعصاب بویایی نقش دارند.

دکتر آقاجانپور در ادامه خاطرنشان کرد: بوییدن یک سری از مواد مثل وانیل، سیر، قهوه، نعناع، میخک، گل رز به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه چندین بار در روز موجب تحریک سلول های عصبی گیرنده های بویایی می شوند.

این متخصص گوش، حلق و بینی همچنین با تاکید بر اینکه سلول های عصبی نسبت به سایر سلول های بدن رشد کمتری دارند، گفت: سلول های عصبی روزانه یک میلیمتر رشد می کند به همین دلیل است که برگشت حس بویایی زمان طولانی نیاز دارد.

علائم کرونا در مبتلایان

وی افزود: ممکن است بعضی از بیمارانی که به کرونا مبتلا می شوند در ابتدا فقط اختلالات بویایی داشته باشند و در روزهای آتی علائم دیگری مثل سرفه، بدن درد، تب و... اضافه شود نمی توان این گونه فرض نمود کسانی که تنها اختلالات بویایی دارند به کرونای خفیف مبتلا شده اند، همچنین با توجه به علائم بالینی انجام آزمایش و منفی کننده بودن رد کننده کووید نیست بنابراین توصیه اکید این است بیمارانی که اختلالات بویایی و چشایی دارند باید به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز خودشان را قرنطینه و نکات بهداشتی را جدی‌تر رعایت کنند.

دکتر آقاجانپور در پایان تصریح کرد: اگر تنها اختلالات بویایی در فردی وجود داشته باشد، حتما قرنطینه نیاز است و فرض بر کووید گرفته می شود، مگر اینکه خلاف این امر ثابت شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 691988 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟