بررسی فواید و مضرات دوش آب گرم و آب سرد + فیلم
حجم ویدیو: 6.67M | مدت زمان ویدیو: 00:00:53

دوش گرفتن ، جدا از پاکیزگی و زدودن آلودگی از پوست، باعث عملکرد بهتر بدن می‌شود.

به گزارش رکنا ، دوش گرفتن نه تنها سبب پاکیزگی و زدودن آلودگی از پوست می‌شود، بلکه می‌تواند عملکرد بدن را هم بهبود ببخشد، اما بهبود عملکرد بدن به دمای آب نیز بستگی دارد.

این فقط شما نیستید که صبح‌ها هوس دوش آب گرم می‌کنید؛ بیشتر مردم دوش حمام را در بالاترین حد خود قرار می‌دهند تا بتوانند آب گرم را در همه نقاط بدنشان حس کنند؛ اما آیا می‌دانستید دوش آب سرد را نیز باید در برنامه‌‌ روزانه‌‌ خود قرار دهید؟ دوش آب گرم و سرد هرکدام ویژگی‌ها و فوایدی دارند. در این مقاله می‌خواهیم ببینیم کدام‌یک بهتر است: دوش آب سرد یا دوش آب گرم. با ما همراه باشید.

شاید صبح‌ها هنگام بیدار شدن از خواب ، هیچ تمایلی به حمام با دوش آب سرد نداشته باشید؛ اما اگر یک بار آن را امتحان کنید، شاید تجربه حس بعد از آن را دوست داشته باشید.

اگر بدون توجه به حس‌مان درباره دوش آب سرد یا دوش آب گرم صرفا به پژوهش‌‌ها نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که هرکدام از آنها فوایدی برای سلامتی دارند که بهتر است از آنها آگاه باشیم.

فواید دوش آب سرد

فواید دوش آب سرد عبارت‌اند از:

آرام‌‌کردن خارش پوست ؛

هوشیارکردن شما؛

بهبود گردش خون؛

کاهش گرفتگی عضلات بعد از ورزش؛

احتمال تقویت کاهش وزن؛

درخشش پوست و مو.

دوش آب سرد خارش پوست را از بین می‌برد

«آدام فریدمن»، پزشک عمومی، می‌گوید اگر خارش پوست یا مشکل خاصی دارید که باعث خارش پوست می‌شود، دوش آب سرد به شما کمک می‌کند تا بر حس خاراندن پوستتان غلبه کنید.

دوش آب سرد کمک می‌کند صبح‌ها از خواب بیدار شوید

وقتی آب سرد به بدنتان می‌خورد، کمی به بدن شوک وارد می‌شود. این شوک باعث افزایش موارد زیر می‌شود:

دریافت اکسیژن؛

ضربان قلب ؛

هوشیاری.

دوش آب سرد گردش خون را افزایش می‌دهد

یکی از مهم‌ترین دلایلی که متخصصان دوش آب سرد را توصیه می‌کنند، افزایش گردش خون است. آب سرد وقتی به بدن و اندام‌های بیرونی شما می‌خورد، گردش خون را در سطح بدنتان منقبض می‌کند. این موضوع باعث می‌شود خون در بافت‌های درونی‌تر با سرعت بیشتری بگردد تا بتواند دمای ایده آل بدن را حفظ کند.

از این نظر، اثر دوش آب سرد در مقایسه با دوش آب گرم برای افرادی که فشار خون بالا یا بیماری های قلبی ـ عروقی دارند، بهتر است؛ زیرا در معرض دمای سرد قرارگرفتن، سیستم گردش خون را تحریک می‌کند و باعث کاهش التهاب می‌شود و می‌تواند از بیماری‌های قلبی ـ عروقی پیشگیری کند.

دوش آب سرد به کاهش گرفتگی عضلات بعد از ورزش سخت کمک می‌کند

آب سرد ویژگی احیا‌کننده دارد؛ پس باعث شل‌شدن ماهیچه‌های شما و درنتیجه بهبود آنها بعد از ورزش سخت می‌شود.

دوش آب سرد شاید بتواند به کاهش وزن کمک کند

بعضی از سلول‌های چربی با سوزاندن چربی گرما تولید می‌کنند. آنها این کار را زمانی انجام می‌دهند که بدن شما در معرض سرما قرار بگیرد. «گریت کفراشتاین»، پزشک عمومی، می‌‌گوید این سلول‌ها بیشتر در اطراف گردن و شانه‌ها قرار گرفته‌اند؛ پس برای دوش عالی هستند!

دوش آب سرد برای مو و پوست مفید است

با اینکه پژوهش‌های علمی درزمینه فواید دوش آب سرد برای مو و پوست کم‌اند، شواهدی تجربی در تأیید فایده آن وجود دارد. پزشک عمومی، دکتر «جکلین شافر»، می‌گوید آب سرد باعث انقباض جریان خون می‌شود و پوست شما را سالم‌تر و درخشان‌تر نشان می‌دهد. مطابق مقاله‌ای که در وب‌سایت NaturallyCurly.com منتشر شد، آب سرد کوتیکول‌های مو را می‌بندد و تقویت می‌کند. همچنین دوش آب سرد، برعکس دوش آب گرم، لایه سبوم (مرزی طبیعی و مرطوب برای محافظت از پوست و موی شما) را خشک نمی‌کند؛ به همین دلایل احتمال دارد آب سرد به‌ مرور زمان بتواند موهای شما را محکم‌تر و سالم‌تر کند.

باتوجه‌ به فواید دوش آب سرد که در بالا به آنها اشاره کردیم، بهتر است آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید. البته باید در نظر داشته باشید که دوش آب سرد ممکن است مضراتی هم داشته باشد؛ ولی فواید آن بیش از مضراتش است.

مضرات دوش آب سرد

اگر قبل از دوش‌گرفتن سردتان باشد، گرفتن دوش آب سرد فکر خوبی نیست و باعث می‌شود سردتر شوید و درنتیجه زمان بیشتری طول خواهد کشید تا دمای بدنتان به حالت عادی برگردد؛

اگر بیمار هستید هم بهتر است دوش آب سرد نگیرید. شاید دمای سرد به سیستم ایمنی شما آسیب بزند؛ پس بهتر است دوش آب سرد را بگذارید برای زمانی که حالتان خوب است.

فواید دوش آب گرم چیست؟

اگر نمی‌توانید به‌آسانی به آرامش برسید یا شب‌ها راحت بخوابید، شاید بد نباشد که با گرفتن دوش آب گرم استرس روزانه را از بدنتان دور کنید. این کار برای شل‌کردن عضلات قبل از خواب مفید است؛ زیرا دوش آب گرم سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می‌کند. فعال‌شدن این سیستم عصبی باعث خستگی ما می‌شود.

دیگر فواید دوش آب گرم شامل موارد زیر هستند:

تسکین دستگاه تنفسی؛

کمک به از بین بردن جوش‌ صورت؛

کمک به شل‌کردن عضلات.

دوش آب گرم تسکینی برای دستگاه تنفسی است

ایستادن زیر دوش آب گرم درحالی‌که بخار اطرافتان را گرفته است، درمانی طبیعی برای علائم سرماخوردگی و سرفه است. گرمای آب و بخار می‌توانند برای موارد زیر مفید باشند:

بازکردن راه هوا؛

آزادکردن خلط؛‌

بازکردن راه بینی.

دوش آب گرم برای ازبین‌بردن جوش مفید است

آب گرم باعث بازشدن منافذ صورت می‌شود و به شما اجازه می‌دهد جوش های سرسیاه را تمیز کنید.

دوش آب گرم برای شل‌کردن عضلات مفید است

زیر دوش آب گرم‌بودن فشار را از روی عضلات برمی‌دارد و می‌تواند خستگی آنها را از بین ببرد. البته دوش آب گرم معایبی نیز دارد؛ اما خبر خوب این است که مجبور نیستید کاملا از خیر آن بگذرید. فقط باید بعد از آن کمی دمای آب را پایین بیاورید. در ادامه به مضرات دوش آب گرم اشاره می‌کنیم.

مضرات دوش آب گرم

دوش آب گرم می‌تواند باعث خشک‌شدن پوست‌های حساس شود. آب گرم به سلول‌های کراتین که در خارجی‌ترین لایه پوست قرار دارند، آسیب می‌رساند؛ یعنی پوست را خشک می‌کند و به سلول‌ها اجازه نمی‌دهد رطوبت را در خود نگه دارند.

دوش آب گرم همچنین می‌تواند بعضی از بیماری های پوستی را تشدید کند. دمای بالا خشک‌شدن پوست را آسان می‌کند و باعث بدترشدن بیماری‌هایی مانند اگزما می‌شود.

دوش آب گرم می‌تواند باعث خارش پوست شود. دکتر فریدمن می‌گوید گرما باعث می‌شود سلول‌های ماست (mast cells) که حاوی هیستامین هستند، محتوای خود را در پوست آزاد کنند و باعث خارش شوند.

دوش آب گرم می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود. اگر شما مشکل فشار خون یا بیماری‌های قلبی ـ عروقی دارید، گرفتن دوش آب داغ می‌تواند بیماری‌تان را تشدید کند.

دوش آب سرد یا دوش آب گرم: کدام بهتر است؟

دوش آب سرد و دوش آب گرم هر دو فواید خاص خودشان را دارند، پس باید چه کار کنیم؟ دکتر فریدمن می‌گوید بهترین کار این است که دوش آب ولرم بگیرید و بعد از آن به پوستتان مرطوب کننده بزنید.

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید، این است که دوش متقابل بگیرید؛ یعنی آب را سرد کنید و یک دقیقه زیر آن بایستید. پس از آن، آب را تاحدامکان داغ کنید و یک دقیقه هم زیر آن بایستید. سه تا پنج بار این تناوب بین دوش آب سرد و گرم را تکرار کنید. دکتر کفراشتاین که این روش را پیشنهاد می‌دهد، عقیده دارد فواید دوش آب سرد برای سلامتی به‌دلیل منقبض‌کردن رگ‌ها است. این یعنی تمام خون به وسط بدن می‌رود. سپس آب گرم رگ‌ها را باز می‌کند و خون دوباره با سرعت به قسمت‌های دیگر بدن جریان می‌یابد. این فرایند باعث می‌شود خون به‌شکل کامل در عضلات و اندام‌ها پمپاژ شود که برای کمک به احیای اندام‌ها و سم زدایی بدن عالی است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 690378 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟