نشانه های رایج خونریزی دستگاه گوارش

برخی علائم دستگاه گوارش از جمله علائم خونریزی گوارشی را باید جدی گرفت و فورا به پزشک مراجعه کرد.

به گزارش رکنا ، در اینجا فهرستی از این علائم را می‌آوریم:

1. انقباض معده:

درد معده، بعد از خوردن غذا، یکی از علائم رایج بیماری کرون است که یک بیماری التهابی است و در دستگاه گوارش اتفاق می‌افتد. گرفتگی عضلات معده هنگام تشدید بیماری شدیدتر می‌شود. احتمالاً علائم دیگری مانند اسهال، درد مفاصل و کاهش وزن نیز وجود خواهد داشت.

2. متورم شدن شکم:

تورم شکم به دلیل بیماری‌هایی مثل رشد بافت معده، عفونت یا فتق و یا هنگامی که غذا و مایعات نتوانند از روده عبور کنند، در نتیجه معده سفت و بزرگتر از حالت طبیعی می‌شود. به احتمال زیاد گرفتگی ماهیچه معده، اختلالی در اشتها و در دفع یا عبور گاز ایجاد خواهد کرد. در صورت داشتن هر یک از این علائم باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

3. استفراغ خون:

استفراغ ممکن است ناشی از وجود زخم باشد و به علت درد در مخاط معده یا روده فوقانی اتفاق بیفتد. ممکن است خون دیده شود و یا بیشتر شبیه زمینی از قهوه شود. احتمالاً در سینه احساس سوزش، درد موقت و یا دائمی می‌کنید که پس از مصرف داروی ضداسید معده تا مدتی درد آن تسکین می‌یابد. در صورت بروز این علائم بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

4. درد ناف:

چنین دردی ممکن است نشانه عفونت ادراری(UTI) باشد، به خصوص در بچه‌ها. ممکن است احساس درد خفیف یا احساس فشار کنید که معمولا با علائم دیگری نیز همراه است. در هنگام ادرار کردن ممکن است احساس تب یا سوزش کنید. علائم بیماری التهابی لگن همانند عفونت ادراری است و می‌تواند باعث ایجاد درد در هنگام رابطه جنسی شود. آپاندیسیت نیز ممکن است از این ناحیه شروع شود. برای یافتن علت آن به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید درمان صحیح را انجام دهید.

5. مشاهده حمام خون:

اگر پس از مدفوع، خون قرمز روشن مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است خون از بواسیر یا از راست روده باشد. احتمال سرطان روده بزرگ، پولیپ روده بزرگ، کولیت و دیورتیکولوز کمتر است اما همه اینها می‌توانند باعث خونریزی شوند.

6- درد در ناحیه فوقانی شکم:

درد در قسمت فوقانی شکم به خصوص اگر به سرعت شدت پیدا کند و بدتر شود، ممکن است کیسه صفرا عود کرده باشد و زمانی است که سنگ صفرا مانع جریان مایع صفرا در داخل کیسه صفرا می‌شود. این اتفاق ممکن است بعد از خوردن غذا یا هر زمان دیگر باشد. هم زمان ممکن است درد در ناحیه شانه، حالت تهوع یا استفراغ هم وجود داشته باشد. برای یافتن علت آن با پزشک خود صحبت کنید. اگر درد یا علائم دیگر آن واقعاً جدی بود، به اورژانس مراجعه کنید.

7. درد در ناحیه راست و پایین شکم:

درد ناگهانی در قسمت راست پایین شکم نشانه‌ای معمول از آپاندیسیت است. زمانی است که آپاندیس فرد ملتهب می‌شود. درد اغلب قبل از خوابیدن به پهلوی راست شروع می‌شود و در حوالی ناف شدت می‌یابد.

8. همیشه احساس سیری می‌کنید:

معده ی پر بعد از خوردن غذا، بزرگتر از حد طبیعی است و ممکن است به دلیل زخم یا بیماری ریفلاکس معده( GERD )باشد. اگر بیش از 10 سال است که دیابت دارید، ممکن است به فلج معده( گاستروپارزی) مبتلا شده باشید و زمانی است که معده با سرعت لازم، تخلیه نمی‌شود. شاید علت جدی‌تری داشته باشد اما نادر است. برخی از سرطان‌ها مثل سرطان تخمدان ، معده یا لوزالمعده ممکن است بلافاصله احساس سیری بدهد، حتی اگر زیاد هم غذا نخورده باشید.

9. مدفوع سیاه:

مدفوع بسیار تیره یا سیاه می‌تواند به معنی خونریزی در قسمت فوقانی دستگاه گوارش (GI) باشد اما صرفا می‌تواند به این علت باشد که چیزی مصرف کرده‌اید. مصرف شیرین بیان سیاه، مکمل‌های آهن یا آنتی‌بیوتیک بیسموت ساب سالیسیلات مدفوع را تیره می‌کند. بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن را بدانید.

10. درد نوسانی ناگهانی:

آنوریسم شریان شکمی یا بزرگ شدن یا بیرون زدگی دیواره سرخرگ آئورت، زمانی اتفاق می‌افتد که آئورت در یک ناحیه بزرگتر شود. در صورت ترکیدگی، می‌تواند منجر به خونریزی خطرناکی شود که بیشتر در بزرگسالان بالای 65 سال اتفاق می‌افتد. جنسیت نر و استعمال دخانیات دو عامل اصلی ایجاد خطر است. در این حالت به طور مداوم درد در ناحیه معده یا کمر وجود خواهد داشت. همچنین ممکن است ضربان قلب در اطراف ناف احساس شود. پارگی باعث ایجاد درد ناگهانی و خونریزی می‌شود. اگر درد شدید یا ناگهانی بود، سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

11. احساس گرسنگی شدید:

زخم معده یک زخم باز در دیواره داخلی معده است. غالباً باعث ایجاد احساس درد و سوزش در مرکز شکم می‌شود که بسیار شبیه گرسنگی ممکن است باشد اما شدیدتر است. ممکن است درد به قسمت گردن یا پشت سرایت کند.

12. اسهال مداوم:

اگر اسهال ، بعد از دو هفته متوقف نشود، احتمالاً دلیل آن فقط ویروس معده نیست. ممکن است به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یا بیماری التهابی روده (IBD) مبتلا شده باشید و یا دچار عفونت، اختلال تیروئید یا آلرژی غذایی شده باشید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 681342 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟