دستور غذایی برای همه روزه داران

به طور کلی پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد. در مورد اثرات مفید روزه داری در ماه مبارک رمضان بررسی ها و تحقیقات فراوانی صورت گرفته و تاثیر آن به شرط رعایت اصول تغذیه صحیح مورد تایید قرار گرفته است. در ادامه یک دستور غذایی عمومی در این ایام را با هم مرور می کنیم.

افطار:

ابتدا با چای کمرنگ، آب جوش یا شیر گرم با خرما یا کشمش روزه خود را باز کنید و سپس یکی از غذاهای زیر پیشنهاد می شود:

• انواع نان سبوسدار و پنیر همراه با سبزی یا گوجه فرنگی یا گردو

فرنی یا شیربرنج

• انواع کوکو و شامی

• شله زرد

شام:

با فاصله دو ساعت بعد از افطار ، یکی از غذاهای زیر را انتخاب کنید:

سوپ ساده و کم چرب، آش با حبوبات کم، حلیم )بدون روغن(، خوراک لوبیا، عدسی، خوراک سبزیجات با کمی نان سبوسدار و تیره به همراه ماست و خیار و سبزی خوردن یا سالاد کاهو و دوغ.

بعد از شام از مصرف چای خودداری کنید، چون جذب آهن را کاهش می دهد. بهتر است به عنوان دسر بعد از شام از میوه ها، به ویژه مرکبات و میوه هایی که حاوی مقادیر بالایی ویتامین C هستند، استفاده کرد، زیرا جذب آهن را در بدن افزایش داده و در سوخت و ساز طبیعی بدن و تولید برخی از هورمون ها نقش ویژه ای دارند.

تا پایان شب و هنگام خواب، تا حدی که میل دارید از میوه ها و سبزی ها، آب و سایر نوشیدنی ها استفاده کنید.

سحری:

وعده سحری بهتر است مثل وعده ناهار باشد و غذای اصلی در این وعده صرف شود:

انواع چلوخورشت و پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزی ها (عدس پلو، لوبیا پلو، سبزی پلو) به همراه مقدار اندکی مرغ، ماهی یا گوشت (مصرف زیاد مواد پروتئینی در سحر سبب تشنگی در ساعات اولیه روز می شود) و سبزی های تازه مثل سبزی خوردن یا سالاد کاهو و ماست برای این وعده مناسب است. به یاد داشته باشیم در این وعده از مصرف بیش از حد سالاد خودداری شود.

بعد از اتمام سحری از نوشیدن چای پررنگ پرهیز کنید، زیرا هم جذب آهن را کاهش می دهد و هم مصرف زیاد چای در سحر باعث افزایش دفع ادرار و دفع مواد معدنی مورد نیاز بدن و بروز تشنگی در طول روز می شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 680925 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟