بررسی لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا

پزشکان در مورد علت اینکه چرا واکسن کرونا آسترازنکا ممکن است در موارد بسیار نادر باعث ایجاد لخته های خونی کشنده شود، به سرنخ هایی دست یافتند.

به گزارش رکنا ، این کشف برای عرضه جهانی واکسن آسترازنکا مهم است و به ابداع درمان های موثر برای عوارض جانبی ناشی از تزریق این واکسن کمک می کند. این کشف همچنین سرنخ هایی را در مورد نحوه تصفیه واکسن و رفع مشکل ارائه می دهد. اما از طرف دیگر کشف این سرنخ ها می تواند مانع تلاش ها برای تایید استفاده از واکسن آسترازنکا در آمریکا شود.

«تئودور وارکنتین»، استاد آسیب شناسی و پزشکی مولکولی در دانشگاه «مک مستر» در «اونتاریو» کانادا که در نوشتن این گزارش همکاری داشت، گفت: به نظر می رسد واکسن آسترازنکا در افراد خاصی باعث ایجاد آنتی بادی هایی می شود که پروتئینی را در بدن انسان به نام «فاکتور پلاکت ۴» (PF۴) هدف قرار می دهند. فاکتور پلاکت ۴ باعث فعال شدن پلاکت ها شده و فرایند لخته شدن خون را فعال می کند.

وارکنتین گفت: این یک آنتی بادی است که به نوعی توسط واکسن ایجاد می شود و در بعضی شرایط به لخته شدن غیرمعمول خون منجر می شود. این پدیده مانند یک عارضه جانبی نادر دارو است که توسط «هپارین» رقیق کننده خون ایجاد می شود؛ این عارضه «ترومبوسیتوپنی» ناشی از هپارین نامیده می شود.

محققان پیشنهاد می کنند که نامی برای این بیماری «ترومبوسیتوپنی ایمنی ترومبوتیک ایمنی ناشی از واکسن» (VITT) ارائه شود تا از اشتباه گرفتن این بیماری با ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین جلوگیری شود.

خطر لخته شدن خون پس از تزریق واکسن کرونا

آنها می گویند: ارائه دهندگان این واکسن باید مراقب لخته شدن خون وریدی یا شریانی در قسمت هایی مانند شکم و مغز افرادی که این واکسن را دریافت کرده اند، باشند.

شرکت داروسازی آسترازنکا در بیانیه ای متذکر شد: عوارض جانبی لخته شدن خون ناشی از واکسن آسترازنکا به قدری نادر است که سازمان دارویی اروپا و سازمان تنظیم کننده داروها و محصولات بهداشتی انگلیس تصمیم گرفته اند این واکسن را در بازار نگه دارند و نتیجه گرفتند که مزایای تزریق این واکسن بیشتر از خطرهای آن است . با این حال، برچسب واکسن به روز می شود تا لخته شدن خون به عنوان یک اثر جانبی بالقوه بسیار نادر بر روی آن ذکر شود.

آمار افرادی که پس از تزریق واکسن دچار لخته خون شدند

از روز هفتم آوریل ۲۰۲۱ ، حدود ۸۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا در اروپا تجویز شده است. تقریباً یک چهارم این مایه‌کوبی‌ها در آلمان و ۳۰ درصد آنها در اتریش انجام شده است. گزارش ها در زمینه عوارض جانبی لخته شدن خون ناشی از تزریق این واکسن در اواخر فوریه ظاهر شد. مطالعات نشان دادند که از ۱۱ بیماری که بر اثر تزریق واکسن آسترازنکا عارضه لخته خون شدن در آنها بروز کرد، ۹ نفر آنها زن بودند و میانگین سنی ۳۶ سال داشتند.

در روز پنجم تا روز شانزدهم پس از تزریق واکسن آسترازنکا، این بیماران دست کم دچار یک رویداد ترومبوتیک (لخته شدن خون) شدند.به جز یک نفر که بر اثر خونریزی داخل جمجمه فوت کرد. ۹ بیمار ترومبوز وریدی مغزی را تجربه کردند و ۳ نفر با «ترومبوز ورید طحالی» و ۴ ترومبوز دیگر تشخیص داده شدند. در مجموع ۶ نفر از این بیماران فوت کردند؛ در حالی که پنج نفر از آنها دچار انعقاد داخل عروقی شدند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 679925 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟