به این دلایل حتما در ماه رمضان سحری بخورید

نخوردن سحری کار بسیار غلط و مضری است و باعث عوارض مختلفی برای بدن می‌شود.

به گزارش رکنا ، روزه ماه رمضان از ستون‌های دین اسلام شمرده می‌شود و بر همه مسلمانان بالغ، عاقل و سالم واجب است در این ماه روزه بگیرند. برای گرفتن روزه ماه رمضان به همه روزه داران توصیه می‌شود که حتماً قبل از اذان صبح از خواب بیدار شده و وعده سحری را در برنامه غذایی خود بگنجانند زیرا مصرف وعده سحری می‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه ی روزه داران را تأمین کند.

نخوردن سحری کار بسیار غلط و مضری است و باعث عوارض مختلفی برای بدن می‌شود که برخی از آنها عبارتند از:

۱. نخوردن سحری سبب ایجاد زخم معده در افرادی که طبع‌های خشک دارند و لاغر هستند، می‌شود زیرا زمانی که قوه بدن در معده چیزی را پیدا نکند به بافت طبیعی معده آسیب می‌رساند و به مرور التهابات و زخم معده بروز پیدا می‌کند.

۲. نخوردن سحری ممکن است باعث کاهش اثرات مفید روزه می‌شود.

۳. نخوردن سحری موجب عدم تامین نیازهای تغذیه‌ای ضروری روزه دار شده و سبب می‌شود بدن او به سوخت ناقص چربی‌ها متوسل شود.

۴. نخوردن سحری موجب بوی بد دهان روزه دار می‌شود زیرا سوخت ناقص چربی‌ها در بدن ترکیبات کتونی را که عامل ایجاد بوی بد دهان هستند، به وجود می‌آورد.

۵. حذف وعده سحری سبب پایین افتادن قندِ خون در طول روز می‌شود.

۶. نخوردن سحری سبب کاهش یادگیری، بی‌حوصلگی و خستگی که از عوارض افت فشار خون است، خواهد شد.

۷. حذف وعده سحری سبب تشنگی و کاهش آب بدن روزه دار در طول روز می‌شود زیرا سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می‌کند. کاهش آب بدن خصوصاً در فصل گرما با عوارضی نظیر کاهش عملکرد کلیوی، عدم تعادل الکترولیت ها، سر درد، یبوست، تغییرات فشار خون، سر گیجه، خشکی دهان و بینی و خستگی همراه بوده و نیز تمرکز را کاهش و متابولیسم بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۸. روزه داری بدون سحری موجب می‌شود فرد تمایل داشته باشد، حجم زیادی غذا در وعده افطار مصرف کند که این امر علاوه بر سنگین شدن معده، ممکن است به برگشت اسید معده به مری منجر شود.

وعده سحری ماه رمضان باید چگونه باشد؟

وعده سحر باید سالم و بی‌خطر باشد تا هم خوب سیرتان کند و هم انرژی لازم بدن برای چندین ساعت را تامین کند.

از مصرف غذاهای چرب و شور در وعده سحری بپرهیزید زیرا غذاهای پرچرب نه تنها باعث احساس تشنگی می‌شوند بلکه هضم آنها دشوار است و مدت زمان بیشتری داخل معده باقی می‌ماند. در این صورت بیشتر دچار مشکل رفلاکس ( بازگشت غذا از معده به مری ) می‌شوید.

اگر می‌خواهید در ماه رمضان احساس گرسنگی در طول روز نداشته باشید، در وعده سحر بیشتر از غذاهای پروتئین دار مثل انواع گوشت، حبوبات و لبنیات کم چرب استفاده کنید.

به جای کربوهیدرات‌های ساده مثل قند، مربا و نان‌های بدون سبوس از مواد غذایی دارای کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر مانند غلات کامل، حبوبات و سبزیجات استفاده کنید زیرا کربوهیدرات‌های پیچیده دیرتر هضم می‌شوند و خاصیت سیر کنندگی بیشتری دارند.

در وعده سحری خود میوه‌های سرشار از آنتی اکسیدان را نیز بگنجانید.

اگر می‌خواهید در طی روز دچار گرسنگی و افت قند نشوید، در وعده سحری از مصرف قند‌های ساده (قند و شکر) و شیرینی جات پرهیز کنید.

هنگام سحر غذای حجم کم ولی باکیفیت مصرف کنید.

در وعده سحر غذاهای حاوی گندم و گوشت ها، به ویژه گوشت گوسفندی جوان توصیه می‌شود.

در وعده سحر غذای پرانرژی تر مصرف شود.

نوشیدن شربت عسل در وعده سحر مناسب است و افراد گرم مزاج آب زرشک تازه همراه با آب و عسل یا عرقیجات با مزاج خنک مانند کاسنی استفاده کنند. کاسنی از تشنه شدن پیشگیری می‌کند.

در وعده سحر از غذاهای با نمایه گلیسمی پایین (مثل پروتئین ها، نان سبوسدار و سبزیجات حاوی فیبر بالا) استفاده نمایید.

در وعده سحر از مصرف ادویه زیاد خودداری کنید زیرا سبب افزایش گرسنگی و تشنگی در طی روز می‌شود.

در وعده سحری برای هضم بهتر و کم آب نشدن بدن مایعات زیادی بنوشید.

فواید روزه داری

در طول سال پرخوری سبب تجمع زیاد غذا در معده و روده می‌شود، بروز انواع بیماری‌ها به دلیل تجمع مواد زائد در بدن است و روزه تنها راه درمان است.

روزه گرفتن موجب دفع سموم از بدن خواهد شد به شرط آن که آداب صحیح غذا خوردن در وعده سحر و افطار رعایت شود.

سیستم گوارش در طول ماه رمضان استراحت می‌کند و روزه داری به افزایش سلامتی کمک می‌کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 677532 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟