در ایام خانه تکانی مراقب کرونا باشید

با توجه به همه‌گیری بیماری کووید19 در کشور، اهمیت شستشو و ضدعفونی محیط زندگی و محل کار دوچندان شده، به طوری که با ضدعفونی سطوح و دست‌ها، رعایت بهداشت، ماندن در منزل و حفظ فاصله فیزیکی با دیگر افراد، می‌توانیم کمک بزرگی به حفظ سلامت خود و خانواده کنیم.

به گزارش رکنا ، با توجه به اینکه استفاده نابه جا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کند، با رعایت برخی نکات که در ذیل به آنها اشاره شده است می توانید سلامت خود را تضمین کنید.

همیشه هنگام استفاده از فرآورده های شیمیایی و شوینده در نور کافی برچسب روی بسته بندی را مطالعه کرده سپس مصرف کنید، استفاده از داروها و مواد شیمیایی در تاریکی می توانند خطرناک باشد.

هنگام نظافت پنجره ها را باز کنید

در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک کننده، پنجره ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات مانند وایتکس(مواد با پایه هیپوکلریت سدیم) بخارات سمی ایجاد می کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می زند.

ضرورت استفاده از ماسک هنگام استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده

در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و درصورت امکان، ماسک استفاده کنید.

از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید کننده، لک بر و الکل جداً خودداری کنید؛ بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه کننده هستند.

خطر مسمومیت با محصولات نظافت خانگی

بسیاری از داروها و محصولات نظافت خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک کن، سموم حشره کش و جونده کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت می توانند در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس، بسیار سمی باشند.

همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را ببندید و دقت کنید که هیچ ظرف دربسته ای از دسترسی کودکان در امان نیست.

در صورتیکه نزدیکان شما ماده ای غیر خوراکی و سمی را بلعید و یا بخارات آن را استنشاق کرد، با مرکز اورژانس ۱۱۵و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم ۱۹۰ تماس بگیرید.

محصولات شوینده را در کمد مجهز به قفل نگهداری کنید

محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین و داروها را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید؛ هیچگاه این فرآورده ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنید این اقدام سبب خورده شدن اشتباهی این مواد توسط کودکان و مسمومیت شدید آنها خواهد شد.

‌داروها، محصولات شوینده و فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی را دور از دسترس کودکان و در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل نگهداری کنید.‌

‌قبل از دور انداختن ظروف حاوی مواد شیمیایی و شوینده داخل ظرف زباله، آن را آبکشی کنید.

از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی و همچنین شعله آتش خودداری کنید، الکل و بسیاری از ترکیبات ضدعفونی کننده قابلیت اشتعال دارند.‌

‌از قرار دادن مواد شوینده، ضدعفونی کننده و الکل در کمدهای زیر ظرف‌شویی اجتناب کنید. خطر مسمومیت در کودکان نوپا و ‌کنجکاو از ‌این طریق بسیار بالا است.

‌‌‌‌‌نزدیک به ۹۰ درصد از مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهند

‌‌از نگهداری محصولات خطرناک مثل الکل، ضدیخ، شیشه‌پاک‌کن، بنزین، نفت، سموم علف‌کش، سموم حشره‌کش و ‌کودهای باغبانی، ترکیبات لوله بازکن، جرم گیر و لکه بر در کمدهای بدون قفل در پارکینگ و حیاط منزل اجتناب کنید.‌

‌‌ ‌‌‌نزدیک به ۹۰ درصد از مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهند، خانه خود را نسبت به بروز مسمومیت ایمن کنید.

در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده پنجره‌ها را بازکنید تا هوا به‌ خوبی در محیط جریان داشته باشد.

هنگام استفاده از مواد سفیدکننده و یا جرم بر در سرویس‌های بهداشتی، درب و پنجره را باز گذاشته و هواکش را روشن کنید.

گازهای تولیدشده در فضای کوچک، خفه‌کننده و سمی است

پس از مصرف مواد شوینده، سفیدکننده، جرم بر و لوله‌بازکن در محیط‌های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به هیچ ‌عنوان در این مکان‌ها توقف نکنید چراکه گازهای تولیدشده در فضای کوچک، خفه‌کننده و سمی است.

در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد شوینده و ضدعفونی کننده، مواد اسیدی و یا قلیایی، پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید.

در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی هرگز از مواد قلیایی و یا اسیدی جهت خنثی سازی استفاده نکنید.

در صورت بلع مواد با خاصیت خورندگی مانند اسیدها و قلیاها، هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید، این کار می‌تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 668951 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟