جراحی قلب و مشکلات مغزی

با انجام عکس برداری و تست های عملکرد مغز قبل و بعد از جراحی قلب ، تأثیرات کوتاه مدت و طولانی مدت این عمل روی مغز مشخص شده است.

به گزارش رکنا ، طی این مطالعات نواحی از کاهش جریان خون در مغز بعضی از بیماران دیده شده است.

همچنین تست های حافظه، طی جراحی مختل می شود که با گذشت 10 تا 14 روز پس از جراحی به سطح طبیعی خود باز می گردند.

محققین معتقدند التهاب ایجاد شده در مغز ناشی از جراحی ممکن است موجب کاهش عملکرد موقتی مغز شود. همچنین استفاده از ماشین قلب- ریه جهت گردش خون در جراحی با ایجاد جباب های ریز هوا در خون می تواند موجب ایجاد مشکلات مغزی کوتاه مدت نماید.

عفونت گوش و روغن ماهی

دادن روزانه یک قاشق چای خوری روغن ماهی همراه با مولتی ویتامین می تواند به پیشگیری از عفوت گوش کمک کند.

محققان معتقدند کودکانی که درگیر عفونت های مکرر گوش هستند دارای سطوح پایین ویتامین A، سلنیوم و یک اسید چرب مخصص هستند و استفاده از مکمل های غذایی موجب کاهش برگش این عفونت و کم شدن نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک ها می شود.

ارزش این تحقیق زمانی مشخص می شود که بدانیم عفونت گوش شایع ترین علت مراجعه کودکان به پزشک است و عفونت های گوش جدی و مکرر ممکن است منتهی به مشکلات گفتاری و تکلم شود.

کاهش وزن به وسیله داروی ضد افسردگی

یک داروی شایع مورد استفاده در درمان افسردگی و ترک سیگار، در کاهش وزن مؤثر است. این دارو بوپیروپیون اس ار(Bupron SR) نامیده می شود.

محقیقن معتقدند این دارو با کاش هورمون ها در مغز موجب کاهش تمایل به خوردن می شوند.

بررسی فاکتورهای خطر قلبی در جوانان

با وجود کاهش مرگ ناشی از حمله قلبی در دهه اخیر، خطر حمله های قلبی همچنان به همان میزان قبلی باقیمانده است.

محققین پیشنهاد می کنند فاکتورهای خطر مشکلات قلبی مانند سطح کلسترول و قند بالا در خون و فشار خون بالا بعد از سن 20 سالگی در جوانان کنترل شود.

خطر بیماری های قلبی عروقی شامل سابقه خانوادگی مثبت حمله قلبی و سکته مغزی باید پرسیده می شود و کشیدن سیگار، عادت های ورزشی و رژیم غذایی باید در هر بار معاینه پزشکی مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین اندازه گیری فشار خون، ضربان قلب و شاخص توده بده و الگوی توزیع وزن حداقل هر دو سال یک بار باید بررسی شود. میزان قند و چربی خون باید در افرادی که دارای فاکتورهای خطر هستند هر 2 سال و در افراد دیگر هر 5 سال اندازه گیری شود.

نکته اساسی این است که بیماری های قلبی یک مشکل مادام العمر هستند و شروع آن از دوران جوانی است.

کار زیاد و حمله قلبی

مطالعات نشان می دهد کار زیاد، خطر حمله قلبی را 2 تا 3 برابر افزایش می دهد. در این مطالعه رابطه تعداد ساعات کار در طول هفته ، تعداد روزهای تعطیل و میزان خواب روزانه و خطر حمله قلبی مورد بررسی قرار گرفته است. افرادی که بیش از 60 ساعت در طول هفته کار می کنند دو برابر بیش از کسانی که 40 ساعت یا کمتر کار می کنند در معرض خطر هستند. همچنین کسانی که بطور متوسط 5 ساعت یا کمتر می خوابند 2 تا 3 برابر بیشتر در خطر هستند.

دانشمندان معتقدند محرومیت از خواب و عدم استراحت به صورت حاد می تواند به عنوان یک محرک عمل کنید.

در صورتی که بی خوابی مزمن می تواند موجب افزایش فشار خون و تعداد ضربان قلب شود و به همراه فشارهای روحی طولانی مدت که منجر به عدم کار کرد صحیح قلب می شود، موجب افزایش فعالیت اعصاب قلب شده و به عنوان یک محرک جهت حمله قلبی است.

محققین توصیه می کنند ساعات کاری به 40 ساعت در هفته کاهش یابد و در صورتی که مجبور به انجام کار در ساعات متمادی هستیم خواب کافی داشته و حداقل دو روز در ماه استراحت کنیم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مرسده مجد نسب

کدخبر: 650702 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟