بازی هایی برای رفع بی خوابی و خوددرگیری

بازی‌های نفس در زندگی و موضوعات مختلف که با آن رو به رو هستید موثر است.

آینه سخنگو، کی از همه بهتره؟!

تصور کنید که در اولین روز یک کلاس جدید یا در اولین جلسه رسمی یک تیم جدید شرکت کرده‌اید. بنا به روال معمول از هر یک از اعضا خواسته می‌شود تا بصورت خلاصه به معرفی خودش بپردارد. در همین زمان فضای ذهنی شما با افکار و تصوراتی از قبیل اینکه چطور بهتر است خودتان را معرفی کنید و یا اینکه دیگران درباره شما چه خواهند گفت و چه خواهند پنداشت و بهتر است چه بگویید و یا چه نگویید، درگیر خواهدشد. در پایان نتیجه این خواهدبود که شما متوجه نمی‌شوید این افراد چه خصوصیات و مطالبی را در مورد خودشان گفته‌اند. به این می‌گویند خوددرگیری !

خوددرگیری هنگامی که فرد به وسیله افکار خویش گرفتار شده و به دام می‌افتد، اغلب یک بخش یا همه آنچه را که در اطرافش اتفاق می‌افتد، از دست می‌دهد.

جدا از خوددرگیری اغلب مردم دچار خودشیفتگی هم هستند. اغلب مردم همچنین تمایل دارند که خودشان را نسبت به سایرین کمتر متعصب بدانند و فکر می‌کنند که پس از مرگ استحقاق بیشتری برای رفتن به بهشت دارند. طبق یک گزارش جهانی که در آن حدود هزار امریکایی مورد پرسش قرار گرفتند، 87 درصد از پاسخگویان عقیده داشتند که پس از مرگ وارد بهشت می‌شوند.

مردم همچنین فکر می‌کنند که دیگران را بسیار بهتر از میزانی که دیگران آنها را درک می‌کنند، می‌فهمند و عقیده دارند که خودشان بسیار بهتر از دیگران قادر به تشخیص و شناسایی حالات خود هستند. علاوه بر این افراد اغلب خودشان را معقول‌تر و منصف‌تر از سایرین می‌پندارند. براساس این فرضیات ما خود را تحت هدایت و راهبری یک نیروی مثبت درونی می‌دانیم. چنین برداشتی ما را به سوی ناچیز پنداشتن همه آن چیزهایی که ما می‌توانیم از دیگران بیاموزیم و غلو کردن و بزرگ پنداشتن آنچه آنها می‌توانند از ما و رفتارهایمان بیاموزند، می‌راند. احتمالاً به همین دلیل است که اکثر مردم برای بیان عقاید، نظرات و پیشنهادات خود بسیار مشتاق هستند و کمتر به پذیرش و تأمل در مورد عقاید، پیشنهادات و یا نظرات دیگران می‌پردازند.

تمایل ما برای قضاوت مثبت از خودمان در سایر موارد نیز تا جایی پیش می‌رود که حتی سمبل‌ها و حوادث مرتبط با ما را نیز در اختیار می‌گیرد. حداقل در چهارده کشور دنیا به اثبات رسیده که مردم از میان حروف الفبا،‌حروفی را که در نامشان هست بیشتر از حرفی که در ساختار نامشان نیست،‌دوست دارند. این تأثیر به‌طور خاصی در مورد حروف اول و آخر نام افراد قوی‌تر است.

یک روان‌شناس اجتماعی چنین استدلال می‌کند که این موضوع حتی می‌تواند خود را در سایر انتخاب‌ها و گزینش‌های افراد نیز جلوه‌گر کند. او می‌گوید افراد حتی ممکن است برای زندگی، مناطق و شهرهایی را که با حروف اول اسمشان شروع می‌شود به سایر نقاط بیشتر ترجیح دهند.

محققان دریافته‌اند تجمع افراد در استان‌هایی که با حروف اول نامشان آغاز شده‌اند، از میزان تصادفی این تجمع بالاتر است. برای مثال در امریکا تعداد خانم‌هایی که با نام «مری» در «مریلند» زندگی می‌کنند با تعداد «لوییز»هایی که در «لوییزیانا» ساکن هستند ثابت‌کننده این موضوع است. «میشل» در «میشیگان» و «ویرجینیا» در ایالت «ویرجینیا» بسیار زیاد است و تعداد «جرج»‌هایی که در «جرجیا» زندگی می‌کنند به حدی است که نمی‌توان آن را به تصادف و شانس مربوط ساخت.

قبل از خواب گوسفندهایت را شمردی؟!

تحقیقات نشان می‌دهند، افرادی که نگران برنامه‌ریزی‌های آینده یا تصمیم‌گیری هستند،‌یا به شکلی از موضوع یا واقعیتی در فشار بوده و نگران هستند براحتی به خواب نمی‌روند. افکار ناخوانده و مزاحم می‌تواند با ایجاد درهم ریختگی و آشفتگی ذهنی هرچه بیشتر بر این شکل بی‌خوابی دامن بزند،‌چرا که چنین افکار پریشانی موجب ایجاد گفت‌وگوهای ذهنی بی‌شمار و به دنبال آن فراخواندن احساسات منفی و نامطلوبی چون سردرگمی، ناامیدی،‌خشم، نگرانی و ... به شکلی هرچه شدیدتر در افراد می‌گردد.

یکی از درمان‌های باستانی برای بی‌خوابی افراد، شمارش تعداد بی‌نهایت گوسفند است. اثرگذاری این روش شمارش گوسفندان خیالی ابتدا بصورت تجربی کشف شده است،‌ولی دلیل منطقی و مستدلی که در پس آن نهفته است از این حقیقت ناشی می‌شود که شمارش گوسفندان موجب درگیر ساختن ذهن فرد با موضوعی بی‌معنا شده که بدین طریق مانع فراخواندن احساساتی منفی چون نگرانی می‌گردد و از ورود افکار پوچ و پریشان‌کننده ساخته و پرداخته نفس،‌جلوگیری می‌کند.

به‌طور کلی می‌توان گفت بازتاب نفس موجب به‌وجود آمدن ویرانی‌های بسیاری در زندگی افراد بوده و خیل عظیمی از رنج‌ها و مشکلات را در پی دارد. خودخواهی، تصمیم‌گیری‌های فاجعه‌بار، مشکل داشتن در برقراری ارتباط با دیگران و رفتارهایی که نه تنها برای دیگران بلکه برای خود فرد نیز خطرناک و دردسرآفرینند، از جمله آنها است. اما ما می‌توانیم به یاری قدرت اراده و توان بی‌نهایت درونی‌مان،‌برای انجام کارها به روش‌هایی دست بزنیم که کنترل نفس را بر زندگی‌مان کاهش داده و تاجایی پیش برویم که آن را در اختیار گرفته و بر آن اقتدار کامل داشته باشیم، به طریقی که حتی بصورت ابزاری در دست ما برای تحقق اهداف و آرزوهایمان درآید و به جای آنکه بر ضد ما عمل کند، برای ما و به اراده ما رفتار کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

نوشین صبری

Doosteaseman.blogfa.com

منبع:

Phychology today/August 2004

کدخبر: 650636 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟