تاثیر کافئین بر کودکان

اگر کودک دلبند شما به مواد خوراکی حاوی کافئین علاقه دارد این مطلب را بخوانید.

به گزارش رکنا ، شما هرگز به کودک پیش‌دبستانی خود به همراه صبحانه یک فنجان نسکافه نمی‌دهید، اما شما ممکن است با روش‌ها و بصورت‌های دیگری کافئین را به کودک خود بدهید، بدون آنکه متوجه باشید.

نوشیدنی های کافئین‌دار

نوشابه دارای مقادیر زیادی کافئین است حدوداً 34 میلی‌گرم در هر 31 گرم. اما نوشیدنی‌های دیگر که کودکان شما مصرف می‌کنند به دلیل اینکه تولیدکننده‌هایشان مقدار کافئین موجود در آنها را به روی برچسب‌ها نمی‌نویسند، از مقدار کافئین آنها بی‌اطلاع هستید.

مقدار کافئین که برای کودکان ایجاد ناراحتی نمی‌کند‌ در سنین 4 تا 6 سال 45 میلی‌گرم و در کودکان بین 7 تا 9 سال 5/62 میلی‌گرم و برای کودکان 10 ساله این میزان به 85 میلی‌گرم می‌رسد.

کافئین برای کودکتان در مقایسه با افراد بزرگسال بدتر است به دلیل اینکه بدن کودک شما کوچک‌تر است میزان مساوی کافئین که شما و او مصرف می‌کنید به او ضرر بیشتری می‌رساند تا به شما. اگر کودک شما به مصرف کافئین عادت نداشته باشد و کافئین مصرف کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟‌این مسئله باعث افزایش فشار خون موقتی و محرکی برای آزاد شدن کورتیزول و آدرنالین می‌شود. این دو هورمون‌هایی هستند که ضربان قلب را افزایش می‌دهند.

اما اگر کافئین به میزان زیاد در کودکان مصرف شود منجر به سردرد،‌کج‌خلقی، زودرنجی،‌دل‌درد و افزایش فشار خون می‌شود.

کافئین در کودکان باعث می‌شود که رفتاری مشابه رفتار کودکانی داشته باشند که دچار ADHD هستند یعنی بی‌قراری و در بعضی مواقع عقیم شدن می‌شود.

نوشیدنی های حاوی کافئین باعث رفع تشنگی نمی شود

کافئین باعث افزایش و تکرر ادرار می‌شود و بدن را مجبور می‌کند تا آب را دفع کند و در کودکان باعث بی‌اختیاری می‌شود.

هنگامی که کودکتان تشنه است هیچ‌گاه به او نوشیدنی‌های حاوی کافئین ندهید زیرا باعث می‌شود آب بدن کودکان کاهش پیدا کند بویژه در ماه‌های گرم سال و زمان‌هایی که او بیمار است پس بهتر است به جای این نوشیدنی‌ها از آب استفاده کنید.

کافئین تا حدودی اعتیاد آور نیز است

کودکانی که از نظر فیزیکی وابسته به کافئین می‌شوند حداقل باید 155 میلی‌گرم در هر روز مصرف کنند و علائم ناشی از کمبود کافئین در آنها شامل سردرد، خستگی،‌بی‌قراری و کاهش فشار خون و چرت زدن می‌شود در حالی که علائم تنها به مدت 24 ساعت باقی می‌مانند.

کودک را دچار اختلالات خواب می کند

تقریباً 26 درصد از کودکان بین 3 تا 10 سال که حداقل هر روز کافئین مصرف می‌کنند حدود 5/3 ساعت در طول هفته کمتر از کودکانی می‌خوابند که کافئین در رژیم غذایی خود ندارند. کودکانی که از مواد کافئین‌دار استفاده می‌کنند حدود حداقل 6 ساعت طول می‌کشد تا از بدن دفع شود. بنابراین خوردن یک فنجان چای در بعد از ظهر خوابیدن کودک را در شب دچار مشکل می‌کند.

باید توجه داشته باشید که خوابیدن در کودکان امری بسیار حیاتی و مهم محسوب می‌شود زیرا باعث رشد مغز و یادگیری بهتر در کودکان می‌شود.

بنابراین بی‌خوابی در مدت زمان طولانی باعث صدمات جبران‌ناپذیری در کودکان می‌شود.

کافئین روی استخوان‌ها نیز تأثیر دارد

مطالعات روی افراد بزرگسال نشان داده است کافئین جذب کلسیم را در بدن دچار مشکل می‌کند در حالی که هنوز هیچ‌گونه تحقیقاتی روی کودکان انجام نشده است، اما کارشناسان معتقد هستند مشکل جذب کلسیم می‌تواند در کودکان نیز مانند بزرگسالان وجود داشته باشد و کمبود کلسیم در دوران کودکی باعث می‌شود که تراکم استخوان کاهش پیدا کند. شکستگی استخوان را به دنبال خواهدداشت و احتمال ابتلا به پوکی استخوان را در سنین بالا شامل می‌شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مقدمی

کدخبر: 650171 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟