بررسی اختلال خواب در نوزادان

اختلال خواب در نوزادان در بیشتر مواقع از یک یا دو هفته پس از تولد شروع می‌شود و در هرمقطع رشد کودک این اختلال متفاوت است و نیز دلایل متفاوتی دارد که به جزئیات آن می‌پردازیم.

به گزارش رکنا ، در بعضی از کودکان این اختلال خواب تا شش ماهگی نوزاد در اوج خود قرار دارد و پس از آن به مرور کمتر می‌شود اما درمواردی نیز تا سه‌سالگی یا بیشتر این اختلال مشاهده می‌شود. خوب نخوابیدن کودک غیر از کاهش انرژی مادر باعث دلواپسی و ناراحتی والدین می‌شود که در بیشتر موارد این نگرانی‌ها بیهوده است. لحظه‌ای که نوزاد من درست مانند یک فرشته با صورت معصوم خواب را تجربه می‌کرد از بهترین لحظات زندگی‌ام بود. تصویری که هرگز از ذهنم پاک نمی‌شود...

اختلال خواب در نوزادان

تمام نوزادان در اوایل زندگی خود به دو دلیل دچار اختلال خواب هستند، یکی به دلیل این‌که هنوز به شب و روز و ساعت خواب منظم عادت ندارند و گاهی تمام مدت روز را می‌خوابند و شب‌ها بیدارند ولی مهم‌تر از این اختلال خواب به دلیل درد و ناراحتی نوزاد است. تمام نوزاد‌ان به دلیل عملکرد روده یک دوره‌ای از دل درد را به ناچار سپری می‌کنند، این دوره می‌تواند از بدو تولد تا شش‌ماهگی یا حتی نه‌ماهگی ادامه پیدا کند. برای کاهش این درد، نوزادانی که با شیرمادر تغذیه می‌شوند با یک رژیم غذایی که بیشتر متخصصان کودک برای مادران توصیه می‌کنند تا حدودی باعث کاهش این دل‌دردها می‌شود یا حداقل از افزایش آن جلوگیری می‌کند.

در نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، انتخاب بطری شیر مناسب نقش بسزایی دارد. بطری‌هایی وجود دارد که از وارد شدن هوا در زمان مک زدن نوزاد جلوگیری می‌کند اما مسئله مهم این است که حتی با رعایت کردن تمام موارد بهداشتی و سلامتی، نوزاد همچنان از دل درد رنج می‌برد و مدام گریه و بی‌تابی می‌کند. توصیه‌های تجربی و علمی برای آرام کردن کودک در هنگام دل درد و کمک به هضم آسان شیر وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

راهنمایی کوتاه و مفید برای گریه‌های نوزاد

یکی از مهم‌ترین کارهای مادر شناختن عکس‌العمل‌های نوزاد است؛ گریه نوزاد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

تغذیه

به توصیه دکتر‌ها نوزاد‌ان باید بین دو تا دوساعت‌ونیم یک‌بار تغذیه شود، برای کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند. آگاهی از این‌که چقدر شیر خورده‌اند و آیا کاملا سیر شد‌ه‌اند بسیار آسان است اما در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، به‌ویژه در دو هفته اول نیاز به دقت بیشتری است، مادر باید به صدای میک‌زدن و بلعیدن نوزاد خود کاملا توجه داشته باشد و زمانی طولانی برای تغذیه نوزاد خود اختصاص دهد. درنهایت پس از شناختن عکس‌العمل نوزاد به دلیل گرسنه بودن می‌توان به موارد دیگری توجه کرد.

پوشک

نوزادان معمولا تحمل خیس بودن پوشک خود را ندارند، پس می‌توان گفت که تعویض پوشک باید هر سه تا چهارساعت یک‌بار صورت گیرد تا نوزاد احساس ناراحتی نکند.

دمای مناسب محیط

نوزاد‌ان بسیار حساس هستند، پس در زمان گریه کودک غیر از توجه کردن به موارد ذکر شده به لباس‌ها و دمای محیطی که نوزاد در آن قرار دارد، بسیار توجه کنید. لباس نوزاد باید کل بدن را بپوشاند حتی انگشت‌های دست‌وسر نوزاد. لباس‌هایی که انتخاب می‌شود باید کاملا نخی نرم و بدون عطر خاصی باشند تا نوزاد در آن کاملا احساس راحتی کند. دمای محیط باید نه خیلی گرم و نه خیلی سرد تنظیم شود.

دل‌دردها را کنترل کنید

اگر با رعایت کردن تمام موارد بالا همچنان نوزاد شما در حال گریه کردن و بی‌تابی است. باید که موارد پزشکی که همان دل‌درد‌های نوزاد است، توجه کنیم. در زیر به چند نکته برای کمک به بهبود و کاهش دل‌دردهای نوزاد می‌پردازیم.

مادر باید بعد از هربار تغذیه از هضم‌شدن آن در بدن نوزاد اطمینان داشته باشد. به این صورت که پس از هربار تغذیه به هیچ‌وجه نوزاد را بلافاصه در تخت خود قرار ندهید. نوزاد را عمود به بدن به‌گونه‌ای که چانه نوزاد روی شانه مادر قرار گیرد، نگه داشته و ضربه‌های آرام و یکنواخت و ممتدی به وسط کمر نوزاد به مدت 10 تا 15دقیقه بزنید.

تولید صدا‌های یکنواخت نوزاد‌ها معمولا از صداهای یکنواخت مانند صدای سشوار، صدای تپش قلب و صدا‌هایی که می‌تواند به صدای داخل رحم مادر شبیه باشد، حس امنیت می‌گیرد. صدای مادر و آواز خواندن برای نوزاد نیز می‌تواند بسیار خوشایند باشد.

حرکت دادن نوزاد نیز باعث آرام شدن او می‌شود. حرکت‌های آرام و متوالی که شبیه حرکت در آب باشد که حس رحم مادر را به نوزاد القا کند.

تمام این موارد تا شش‌ماهگی کودک توصیه می‌شود. پس از آن با تشخیص پزشک و اتمام دوره عملکرد روده کودک می‌توان برای شکل‌دهی نظم خواب کودک برنامه‌ریزی کرد. در بعضی از کودکان گریه و طلب کردن آغوش مادر تبدیل به نیاز همیشگی می‌شود و تا زمانی که مادر او را در آغوش نگیرد، آرام نمی‌شود ولی این رفتار کودک گاهی آسایش مادر را مختل می‌کند و به نظر مشاوران و کارشناسان کودک برای تربیت رفتاری کودک نیز مضر است. به همین دلیل پزشکان پیشنهاد می‌کنند کودکی را که بهانه‌جویی می‌کند، برای مدت چنددقیقه کوتاه به حال خود بگذارند.

اختلال خواب در کودکان متفاوت است. به‌طور مثال نوزادی که با شیرمادر تغذیه می‌شود بیشتر از دیگر کودکان، در هنگام خواب شب بیدار می‌شود ( بین سه تا هشت مرتبه در شب) معمولا بیشتر کودکان هنگام درآوردن دندان‌ها دچار بی‌تابی در خواب و نیز بی‌اشتهایی می‌شوند که این امر بسیار طبیعی است و تحمل زیادی را از مادر می‌طلبد.

در تعدادی از کودکان نیز تا سه‌سالگی خوابیدن یکنواخت تا صبح وجود ندارد و زمان می‌برد تا عادت بیدارشدن‌های شبانه از سر کودک بیفتد. این دسته از کودکان معمولا دو تا سه‌مرتبه در شب به بهانه آشامیدن آب یا شیر بیدار می‌شوند و پس از تامین خواسته‌شان به سرعت می‌خوابند.

توصیه‌هایی برای روش‌های خواباندن کودک

به نقل از مشاوران و متخصصان کودک خواباندن کودک به روش تکان دادن یا حضور قطعی مادر یا پدر توصیه نمی‌شود به‌صورت‌کلی استفاده کردن تنها از یک روش برای خواباندن، کودک را بد عادت می‌کند. نوزادان در ماشین هنگام رانندگی به‌راحتی می‌خوابند، زیرا حرکت‌های ماشین برایشان بسیار آرام‌بخش است ولی نکته مهم این است که عادت کردن به خواب در ماشین یا در یک صندلی یا تخت خاص توصیه نمی‌شود. می‌توانید از پخش کردن موسیقی، خواندن کتاب، یا از عروسک‌های مورد علاقه کودک برای خواباندن او استفاده کنید تا عادت خواب صحیح و راحت شکل بگیرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647103 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟