خوراکی‌های سوزناک را بشناسیم

در بین این روش‌ها و پیشنهادها، احتمالا به داروها و موادغذایی یا گیاهان دارویی چربی سوز برخورده‌اید.

به گزارش رکنا ، اگر دل‌تان می‌خواهد بدانید برای لاغر شدن باید چه موادغذایی‌ای را  در رژیم خود بگنجانید که به کاهش وزن کمک کند و از طرفی درباره  تاثیر و عوارض انواع داروهای گیاهی و شیمیایی اطلاعاتی کسب کنید تا پایان این گزارش با گفت‌وگوی ما و دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم‌های غذایی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران همراه شوید.

حتما همین حالا که دارید این گزارش را می‌خوانید دست‌کم نام چند ماده غذایی در ذهن‌تان مرور می‌شود که نام آن را به‌عنوان چربی‌سوز شنیده‌ و احتمالا نکته‌هایی هم درباره خواص آن شنیده‌اید.

خوراکی‌های کاهنده وزن

دکتر جعفریان در ابتدای صحبتش می‌گوید: «هر ماده غذایی که می‌خوریم اگر برای هضم، نیاز به متابولیسم بالایی داشته باشد یا به دلیل حجیم بودن باعث کم شدن اشتها و احساس سیری در بدن شود یا اگر جذب کربوهیدرات و چربی را مختل کند؛ به کاهش وزن کمک می‌کند. به‌طور کلی مصرف مداوم هیچ ماده غذایی یا حتی دارویی به تنهایی نمی‌تواند الگوی مناسب کاهش وزن باشد.

توصیه به مصرف این مواد به این معنا نیست که مصرف آن‌ها به‌تنهایی و بدون داشتن رژیم صحیح غذایی چربی‌سوز است؛ بلکه به این معنی است که مصرف صحیح و متعادل این مواد غذایی درصورتی‌که رفتار و عادات غذایی فرد را تغییر دهد- در یک رژیم اصولی غذایی- به کاهش وزن کمک می‌کند. البته اگر همراه با بالا رفتن فعالیت بدنی باشد، در دراز مدت تاثیر خیلی بهتری هم خواهد داشت.»

حکم انواع قرص‌های لاغری را بدانیم

قرص‌ها یا پودرهای لاغری دارای ترکیبات مانع جذب چربی هستند و غالبا دارای فیبر بالا بوده و متابولیسم بدن را بالا می‌برند. تنوع این قرص‌ها در بازار خیلی زیاد است و می‌توان آن را مکمل کاهش وزن دانست اما افراد نمی‌تواند تا آخر عمر آن را در برنامه رژیم خود بگنجاند و عملکرد آن به این صورت است که به محض قطع مصرف،تاثیر آن مختل می‌شود.

در بعضی تحقیقات دیده شده که مصرف این قرص‌ها در کوتاه‌مدت هیچ تاثیری روی بدن فرد ندارند اما اگر شش ماه مداوم مصرف شوند شاید باعث شود وزن فرد نیم کیلوگرم کم شود. درحالی‌که عوارض مصرف آن خیلی زیاد است و باعث بروز اختلالاتی چون بی‌خوابی، بی‌قراری و ناراحتی گوارشی می‌شوند. در موارد مصرف قرصی به نام «گارسینا کامبوجیا» حتی بروز جنون در فرد هم گزارش شده است.

شیر و دوستان

مصرف لبنیات کم‌چربی در رژیم غذایی شانس افزایش وزن را در فرد کاهش می‌دهد. لبنیات منبع خوب پروتئین هستند و انرژی آن‌ها زیاد نیست. بنابراین با ایجاد احساس سیری، تمایل فرد را برای مصرف غذای بیشتر کم می‌کنند. همچنین متابولیسم و تجزیه لبنیات برای بدن پرهزینه است و همین به خودی خود سبب کاهش وزن می‌شود. کلسیم کافی در بدن از ترشح هورمون‌هایی که به چربی بدن علامت ماندگاری دهد، جلوگیری می‌کند. بنابراین از این نگاه، مصرف کافی لبنیات در لیپولیزر طبیعی چربی بدن موثر عمل می‌کند.

هدیه‌ای از دریا

ماهی سالمون یکی از غنی‌ترین منابع طبیعی اسید چرب امگا3 است. این اسیدچرب، خاصیت ضدالتهابی داشته و پروتئین بالایی دارد. زمانی که التهاب بدن کم باشد، مصرف این ماهی از افزایش وزن جلوگیری می‌کند.

تلخ اما شیرین

جالب است که شکلات بخوری و لاغر شوی! این واقعیت ندارد اما تاثیر مصرف آن به شکل غیرمستقیم است. شکلات تلخ، دارای فلانوئید و آنتی اکسیدان است که وجود همین دو ماده، خاصیت ضدالتهابی به شکلات تلخ داده است. بنابراین با خاصیت ضدالتهابی خود، می‌تواند در جلوگیری از افزایش وزن موثر باشد.

گل سرسبد تابستان

تاثیر هندوانه در کاهش وزن به دلیل حجم بالای آب آن است. به این معنی که نسبت به دیگر مواد غذایی انرژی کمتری در مقیاس وزن دارد. اگر فرد 300گرم هندوانه مصرف کند، انرژی آن مساوی با مصرف سه عدد خرماست. هندوانه فیبر بالایی دارد و خوردن آن احساس سیری بیشتری ایجاد کرده و مانع از پرخوری می‌شود.

خواهر جعفری

به‌طور کلی مصرف سبزیجات، بارنگ سبز تیره؛ مثل کرفس و اسفناج در رژیم غذایی توصیه می‌شود اما به این معنی نیست که این‌ها ذاتا سبزی‌های چربی‌سوز بوده و باعث چربی سوزی شوند. بلکه به دلیل این‌که این نوع سبزیجات فیبر بالا و ترکیبات پلی‌فنلی دارند، حجم زیادی از معده را اشغال کرده و احساس سیری ایجاد می‌کنند. انرژی سبزیجاتی مثل کرفس پایین است. برای مثال یک لیوان آب کرفس برابر با یک عدد خرماست.

خواهر گلابی

هرچند درمورد مصرف سیب برای تسریع روند لاغری خیلی حرف‌ها گفته و شنیده می‌شود، حقیقت این است که تاثیر مصرف سیب مثل بقیه میوه‌هاست. البته اگر با پوست خورده شود فیبر بهتر و بیشتری نسبت به دیگر میوه‌ها دارد. نمی‌توان گفت که تاثیر چربی‌سوزی دارد. به‌طور کلی مصرف میوه‌ها در برنامه‌ها و رژیم‌های غذایی کاهش وزن توصیه می‌شود. چون انواع میوه‌ها دارای فیبرند و حجم زیادی از معده را اشغال می‌کنند. ضمن این‌که ویتامین‌های لازم برای حفظ سلامت بدن را تامین می‌کنند.

چرب و سبز و گران

در بین انواع میوه‌ها شاید آووکادو تنها میوه‌ای است که تا حدی می‌توان از آن به‌عنوان میوه موثر در کاهش وزن یاد کرد. این میوه به دلیل دارا بودن چربی‌های خاص، جذب آنتی‌اکسیدان را بالا می‌برد. آنتی‌اکسیدان‌ها برای بدن افرادی که چربی‌های بدن خود را در یک فرایند شتاب‌دهنده می‌سوزانند لازم و ضروری است. علاوه بر این آووکادو دارای فیبر و آب بالایی است و در ایجاد احساس سیری نقش موثری دارد.

سرخ و تند

هرچند نتیجه بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که فلفل قرمز متابولیسم بدن را بالا ‌برده و اشتها را کم می‌کند، هنوز مطالعه جدی‌ای برای اثبات تاثیر فلفل قرمز روی کاهش وزن صورت نگرفته. ضمن این‌که باید در نظر داشت مصرف مداوم و افراطی فلفل قرمز موجب ایجاد ناراحتی گوارشی و احتمالا ابتلا به حساسیت پوستی شود.

به همین‌دلیل با توجه به عوارض احتمالی فلفل قرمز مصرف آن در رژیم غذایی توصیه نمی‌شود. درمورد مصرف دیگر ادویه‌ها مثل زردچوبه، دارچین و سیاه دانه هم همین توصیه را دارم. چراکه مصرف افراطی هرکدام شاید چندان تاثیر مثبتی روی لاغری فرد نگذارد اما به‌‌راحتی می‌تواند به سیستم گوارشی آسیب برساند.

بلغوری از خانواده گندم‌ها

بلغور جو و سوپ تهیه شده از آن در رژیم غذایی کاهش وزن تاثیر مثبتی دارد. فیبر موجود در جو بسیار بالاست و برای مدت زیادی فرد را سیر نگه می‌دارد.علاوه بر آن مصرف جو دوسر را نیز در رژیم های غذایی به افراد توصیه می‌کنیم.

بادام و دوستان

به‌طور کلی مغزها انرژی بالایی دارند و حجیم هستند. به همین دلیل مصرف آن به میزان کنترل شده، قبل از هر وعده غذایی احتمالا به کنترل وزن کمک می‌کند. از خواص خوب مغزها می‌توان به فیبر بالای آن اشاره کرد. ضمنا مغزها منبع بسیار خوب پروتئین هستند و دارای چربی سالم هم هستند.

محصول مرغ

تخم‌مرغ به هیچ وجه چربی‌سوز نیست؛ خواص بسیار بالای آن سبب می‌شود در علم تغذیه تخم‌مرغ را غذای کاملی بدانیم. این خوراکی غنی از ریزمغذی‌هاست و به دلیل کربوهیدرات کم و پروتئین بالا می‌تواند یکی از ارکان مهم رژیم های غذایی کاهش وزن به شمار رود که به‌عنوان یک وعده غذایی در نظر گرفته شده و با ایجاد احساس سیری و تامین مواد لازم بدن،در کاهش وزن موثر است.به شرط آنکه با روغن زیاد مصرف نشود و مصرف آن به صورت آب پز توصیه می‌شود.

لوبیا و خانواده

خانواده حبوبات به‌ویژه دال عدس را در کاهش وزن موثر می‌دانند. اگرچه این خوراکی شاخص شده است اما خاصیت دال عدس در کاهش وزن چیزی بیشتر از بقیه حبوبات نیست و اگر بخواهیم یکی از انواع حبوبات را موثرتر از باقی انواع حبوبات بدانیم می‌توانیم به لوبیا سفید اشاره کنیم که چربی بسیار کم و پروتئین بسیار بالایی دارد.

به‌طور کلی مصرف حبوبات در رژیم غذایی کاهش وزن توصیه می‌شود. حبوبات به دلیل فیبر و پروتئین بالایی که دارا هستند، سیستم گوارشی را اشباع کرده و با توجه به این‌که سخت تخلیه می‌شوند، برای مدت زیادی باعث احساس سیری در فرد می‌شوند.

ریزه و پرخاصیت

زیره مانع جذب چربی در بدن فرد می‌شود و مسیر اثر آن از آسیب رساندن به پرزهای روده است. پس هر چند روی لاغری فرد اثر خواهد داشت اما به هیچ وجه نمی‌توانیم مصرف آن را توصیه کنیم. چراکه در دراز مدت باعث اختلال در عملکرد روده شده و سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642173 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟