حمله سرطان‌های رنگی!

می‌گویند نباید ریشه‌اش پیدا شود، چون خیلی زشت است. برای همین تا کمی ریشه بیرون می‌زند یک کاسه دست‌شان می‌گیرند و ریشه‌ها را رنگ می‌کنند و این تصویر آشنای بیشتر خانه‌هاست.

به گزارش رکنا ، تصویری که روز به روز آمارها را بالا می‌برد. چه آماری؟ آمار استفاده از رنگ مو در زنان. شاید این آمار دقیقی نباشد. این‌که بیش از ۷۵ درصد زنان و حدود ۱۸ درصد مردان در دنیا از رنگ مو استفاده می‌کنند اما به هر حال آماری است که باید به آن توجه شود. یعنی از هر ۱۰۰ زن فقط ۲۵ زن هستند که موهایشان را رنگ نمی‌کنند. ۲۵ نفری که قطعا در خطر کمتری از بروز انواع سرطان و حتی مرگ ناگهانی قرار دارند.

بیشتر محققان معتقدند رنگ‌های شیمیایی که برای رنگ مو استفاده می‌شود اصلا بی‌خطر نیستند و استفاده مداوم از آن‌ها می‌تواند با عوارض خطرناک برای فرد استفاده ‌کننده همراه باشد. اگر حواس‌تان به اخبار سلامتی باشد هر چند وقت یک‌بار خبر ناگوار درباره استفاده از رنگ مو حساسیت‌های عجیب‌وغریب و حتی مرگ تازه عروس هم دیده می‌شود. رنگ مویی که قرار است به زیبایی‌ها اضافه کند اما خودش دردی می‌شود روی بقیه دردها. دردی که شاید بماند و نرود. دردی مثل سرطان.

رنگ مو و دعوت از سرطان

سرطان انگار همین بغل نشسته است. فقط کافی است سر و گوشش بجنبد و راهی شود. محققان معتقدند اگر بیشتر از ۹ بار در سال از رنگ موی شیمیایی استفاده کنید، احتمال ابتلا به سرطان خون و سرطان مثانه در شما خیلی زیاد می‌شود. پزشکان متخصص معتقدند مردم معمولا شش تا هشت‌بار در سال موهایشان را رنگ می‌کنند اما اگر این عدد به ۹ برسد، احتمال ابتلا آن‌ها به سرطان ۶۰ درصد بیشتر می‌شود.

مطالعات دیگری هم نشان داده است کسانی که مرتب موهایشان را رنگ می‌کنند بیشتر از بقیه با خطر ابتلا به سرطان لیمفوما روبه‌رو هستند. این سرطان در سیستم لنفاوی بروز پیدا می‌کند. سیستم لنفاوی شبکه‌ای از رگ‌هاست که بخشی از سیستم دفاعی بدن را تشکیل می‌دهد و سلول‌های ضدعفونت به نام لمفوسیت را جابه‌جا می‌کند و سلول‌های مرده را از بافت‌ها بیرون می‌ریزد. البته هنوز هیچ تحقیق مشخصی درباره این‌که سالی یکی دوبار رنگ مو تاثیری در بروز سرطان دارد یا نه، انجام نشده است اما اگر از سرطان می‌ترسید بهتر است درها را به رویش ببندید.

آیا رنگ مو به سرطان سینه هم ربط دارد؟

متاسفانه جواب این سوال مثبت است. مطالعات جدید نشان می‌دهد زنانی که در سال مرتب موهای خود را رنگ می‌کنند بیشتر از بقیه زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند.

محققان دانشگاه راتگرز در نیوبرانزویک در مطالعاتی به این نتیجه رسیده‌اند که رنگ مو هم می‌تواند یکی از عوامل بروز سرطان پستان در زنان باشد. سرطان سینه اولین سرطان شایع در بین زنان ایرانی است. ماه اکتبر ماه اطلاع‌رسانی زنان درباره سرطان پستان بود. در این ماه اعلام شد در هر ۴۰ دقیقه یک زن به سرطان سینه مبتلا می‌شود.

بررسی‌ها نشان داده‌اند که مواد موجود در فراورده‌های آرایشی و رنگ مو به دلیل این‌که حاوی مواد سرطان‌زا هستند با بروز سرطان سینه در زنان رابطه مستقیمی دارد. در این مطالعات محققان داده‌های پزشکی هشت‌هزار زن را که سرطان پستان داشتند، بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که علت بروز این بیماری قرار گرفتن در معرض مواد سمی موجود در رنگ موهاست.

رابطه عجیب رنگ مو و سرطان مثانه

کارشناسان معتقدند استفاده بیش از حد از رنگ مو ممکن است باعث بروز سرطان مثانه هم بشود. تحقیقات زیادی درباره استفاده از رنگ مو و امکان ابتلا به سرطان مثانه انجام شده است. تحقیقات نشان می‌دهد گذاشتن کلاه روی مو در زمان رنگ کردن باعث گرم شدن رنگ مو می‌شود و با گرم شدن رنگ همه موادشیمیایی وارد پوست و از طریق پوست نیز وارد جریان خون می‌شود.

رنگ مو و تشدید حساسیت

اگر از حساسیتی بگذریم که رنگ مو می‌تواند ایجاد کند، باید به این نکته توجه کنید که استفاده از رنگ مو می‌تواند باعث بروز حساسیت‌های خیلی شدید و حتی خیلی عجیب شود. حساسیت‌های شدیدی در پوست سر مثل خارش شدید، قرمزی و حتی زخم شدن پوست کف سر. مقصر اصلی این واکنش‌های آلرژیک هم ماده‌ای به نام پارافنیلین دی آمین یا همان ppd است. نمونه بارز حساسیت شاید همین خبر دیلی میل باشد. حساسیت به رنگ مو اندازه سر دختر دانشجویی را دو برابر کرد. دانشجوی نوزده‌ساله انگلیسی به نام استلا به دلیل حساسیت به رنگ مو دچار حساسیت شدیدی شد.

سر استلا بعد از گذاشتن رنگ مو دوبرابر شد و حتی در خطر نابینایی و مرگ قرار گرفت. پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که ماده شیمیایی ppd دلیل اصلی این حساسیت شدید بوده است. ابعاد سر این دختر پس از قرار گرفتن رنگ مو بر سر او از ۵۶ به ۶۳ سانتی‌متر تغییر کرد و به دلیل تورم شدید زبان و گرفتگی گلو بلافاصله به بیمارستان منتقل شد.

در لحظه‌های اولیه شروع واکنش حساسیت پوست سرش به شدت دچار خارش و سوزش شد و دیگر نتوانست به‌راحتی نفس بکشد. به دلیل شدت حساسیت پزشکان مجبور شدند به او آدرنالین تزریق کنند تا او دوباره به زندگی برگردد. پزشکان معتقدند در رنگ مو تعداد زیادی مواد شیمیایی به ویژه ترکیب‌های پارافنیلین دی آمین وجود دارد که در افراد مستعد حساسیت می‌تواند خیلی خطرناک باشد.

کهیرهایی که بیرون می‌زنند

همان مواد شیمیایی پارافنیلین دی آمین رنگ مو را که یادتان هست. همان مواد می‌تواند باعث بروز کهیر شوند. ppd باعث شروع تولید آنتی‌بادی‌های می‌شود که هیستامین را در بدن آزاد می‌کند و باعث انبساط رگ‌ها در پوست می‌شود و همچنین باعث ایجاد منافذ در این رگ‌ها نیز می‌شود. افزایش جریان خون همراه با رسوخ پلاسما در داخل فضای بافتی پوست باعث ایجاد قرمزی و ورم می‌شود. در جریان این فرایند سندرم کهیر همراه با تکه‌های قرمز در سراسر بدن و آسم برونشیتی همراه با عطسه، تنگی نفس و مشکل در بلعیدن و حالت تهوع هم می‌تواند بروز پیدا کند.

رنگ مو و بیماری آسم

اما رنگ مو فقط برای کسانی خطرناک نیست که از آن استفاده می‌کنند. کارشناسان معتقدند آرایشگرانی که به‌طور مداوم با مواد شیمیایی مثل رنگ مو سروکار دارند بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به آسم هستند. بیماری آسم نتیجه قرار‌گرفتن در معرض موادشیمیایی است که در رنگ مو قرار دارد. همین مسئله باعث می‌شود ریه‌ها حساس شوند و نفس‌کشیدن دشوار شود.

خطرهای رنگ مو در دوران بارداری

با این‌که بعضی از کارشناسان معتقدند رنگ مو در بارداری خیلی هم خطرناک نیست اما پزشکان متخصص زنان و زایمان همچنان توصیه می‌کنند زنان باید در سه ماهه اول بارداری از رنگ مو دوری کنند. آن‌ها معتقدند یک زن باردار حتی نباید در هوایی نفس بکشد که رنگ مو و مواد شیمیایی در آن وجود دارد.

موادشیمیایی مثل آمونیاک و پروکسید هیدروژن در سه ماه اول بارداری خیلی خطرناک است. این مواد شیمیایی باعث بروز نارسایی‌های ژنتیکی در جنین می‌شوند. تحقیقات نشان داده استفاده از رنگ مو در سه ماهه اول بارداری ریسک ناراحتی قلبی جنین را سه درصد افزایش می‌دهد. حتی بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از رنگ مو در بارداری می‌تواند جنین را در معرض خطر ابتلا به سرطان هم قرار بدهد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642139 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟