طبیعی‌ترین نسخه‌هایی که باید بشناسید

زندگی شهرنشینی، مشغله‌کاری و محاصره‌شدن در انبوهی از خبرهای استرس‌آور و کلافه‌کننده موجب شده همه ما کم‌ و بیش اختلال‌ها و ناراحتی‌هایی را در طول روز تجربه کنیم. اختلال‌هایی که سعی داریم آن‌ها را با مصرف داروها و موادشیمیایی از خود دور کنیم. بدون آن‌که بدانیم بیشتر آن‌ها ریشه در سبک زندگی نادرست ما دارند و با تغییرات اندک یا روش‌های طبیعی و خانگی قابل برطرف شدن هستند. نفخ معده بسیار مهم است و باید به موقع درمان شود.

به گزارش رکنا ، تجربه نفخ بعد از خوردن وعده‌های غذایی در معده و روده یکی از کلافه‌کننده‌ترین اختلال‌هاست که می‌تواند کل برنامه‌های روزانه و کاری ما را تحت‌تاثیر قرار دهد. درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان کم‌تحرکی، سریع غذاخوردن، بلعیدن هوا هنگام جویدن غذا، ابتلا به بیماری‌های گوارشی و اختلال در هضم بعضی موادغذایی را عامل آن می‌دانند اما در طب مدرن نوسانات هورمونی، ابتلا به سرطان، حبس آب در بدن، آلرژی غذایی و... را ناشی از نفخ می‌دانند.

چطور درمانش کنیم؟

ترکیب مخلوطی از گیاه رازیانه با آب‌کرفس می‌تواند به کنترل نفخ‌های دستگاه گوارش کمک کند. دمنوش رازیانه به‌تنهایی می‌تواند التهاب‌ها و اسپاسم‌های ناشی از نفخ را در شکم کنترل کند. ماساژ روغن رازیانه هم در ناحیه شکم بسیار کارساز است. از طرفی نوشیدن دمنوش رازیانه و نعناع نیم‌ساعت بعد از مصرف وعده‌های غذایی مسکنی عالی برای از بین رفتن نفخ و دردهای ناشی از آن است.

کی به پزشک مراجعه کنید

اگر نفخ و دردهای ناشی از آن را بیشتر از چهار روز تجربه می‌کنیم و تقریبا بعد از مصرف تمامی وعده‌های غذایی به سراغ‌تان می‌آید، باید به پزشک مراجعه کنید. ابتلا به نفخ درصورتی‌که با کاهش وزن باشد باید هر چه سریع‌تر با پزشک متخصص در میان گذاشته شود.

سوزش سر دل

تجربه سوزش سر دل بعد از مصرف غذا می‌تواند لذت یک وعده غذایی خوش‌عطر و طعم را نابود کند. اگر شما هم به این اختلال دچار هستید باید پیش از هر چیز به افزایش حجم اسیدمعده و حرکت خلاف جهت آن به سمت دهانه معده توجه کنید. به اعتقاد بسیاری از درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان در جهان ضعف عضله دهانه معده یکی از مهم‌ترین دلایل برای بازگشت اسید یا شیره معده به سمت بالاست.

چطور درمانش کنیم؟

دمنوش تهیه شده از رازیانه که به مدت هشت دقیقه دم کشیده باشد می‌تواند بی نظیر باشد. نوشیدن یک تا دو فنجان از این دمنوش می‌تواند به کنترل اسیدمعده کمک کند. نوشیدن آب انار طبیعی و خالص به مدت یک هفته به انقباض و تقویت عضلات معده کمک می‌کند و مانع از بازگشت اسید به دهانه معده و سوزش سر دل می‌شود. علاوه بر این‌ها درمانگران رفلکسولوژی معتقدند با فشاردرمانی نقاط مربوط به معده و دستگاه گوارش می‌توان به تقویت این اعضا و بازگشت انرژی لازم برای بهبود عملکرد درونی آن‌ها کمک کرد.

کی به پزشک مراجعه کنید ؟

اگر سوزش سر دل را با حالت‌هایی نظیر استفراغ، سرگیجه، درد قفسه سینه و مدفوع سیاه‌رنگ تجربه می‌کنید باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

سکسکه

شاید برایتان بی‌معنی باشد که سکسکه از جمله اختلال‌های دردسرساز باشد اما نمونه‌های زیادی از شکایت مردم از سکسکه‌های طولانی‌مدت و مداوم وجود دارد که با درد قفسه سینه و کلافگی همراه شده و آن‌ها را از فعالیت‌های روزانه‌شان بازداشته است. سریع خوردن غذا، بلعیدن هوا هنگام غذا خوردن، مصرف نوشیدنی‌های گازدار، ترکیب غذاهای سردوگرم و تنش‌های عصبی هرکدام می‌تواند عامل ابتلا به سکسکه باشد.

چطور درمانش کنیم؟

ساده‌ترین راه برای درمان سکسکه استفاده از تکنیک انقباض است. برای این منظور باید از تصویرسازی ذهنی کمک بگیرید.

یک نقطه را در نظر بگیرید که با تصویرسازی شما خاموش رو روشن می‌شود. با تمرکز روی آن نقطه آن را سفید و سیاه تصور کنید. با هر بار سفید شدن عضلات شکم را منقبض و با هر بار سیاه شدن عضلات را رها کنید.

تکرار این کار به مدت سه دقیقه می‌تواند به تسکین سکسکه کمک کند. این کار را می‌توانید با دراز کشیدن و جمع کردن زانوها درون سینه هم تکرار کنید. درمانگران نوشیدن دمنوش پونه یا نوشیدن یک فنجان آب جوش را هم بهترین روش برای تسکین سکسکه می‌دانند.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سکسه بیش از 12ساعت همراه شماست و با هیچ یک از روش‌های ذکر شده شما را رها نمی‌کند باید با پزشک مشورت کنید. شاید انقباضات ناشی از عضلات در ناحیه دستگاه گوارش یا قلب ناشی از آن باشد که بر ریتم و عملکرد قلب هم تاثیر منفی بگذارد.

بروکسیسم

بیشتر افرادی که شب‌ها بروکسیسم یا دندان قروچه را تجربه می‌کنند، خیلی نسبت به این موضوع آگاه نیستند. درحقیقت همسران آن‌ها برای نخستین‌بار از صدای سایش دندان‌های همسرشان از خواب بیدار و مضطرب می‌شوند. این اختلال درصورتی‌که به‌موقع درمان نشود، موجب تحلیل رفتن لثه‌ها، ساییده‌شدن دندان‌ها و درنهایت لق شدن آن‌ها می‌شود.

در دراز مدت سلامت فک‌ها را به خطر می‌اندازد و گاهی در انواع پیشرفته آن مفاصل فک و گردن را هم درگیر می‌کند. در بیشتر موارد علت بروز بروکسیسم شبانه ناراحتی‌های عصبی، خشم و استرس است اما درمانگران مدرن علاوه بر بیماری‌های عصبی گهگاه این اختلال را نشانه ابتلا به بیماری‌های خاص و نادر مانند پارکینسون و... می‌دانند.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر شب دندان‌قروچه می‌کنید و صبح‌ها به خاطر دردفک، سردرد و درد گردن توان کار ندارید، حتما با پزشک مشورت کنید.

چطور درمانش کنیم؟

درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان استفاده از متدهای آرام تنی مانند استفاده از موسیقی درمانی، یوگا و ریلکسیشن را بهترین روش برای دورکردن تنش‌های عصبی از فرد می‌دانند. گوش سپردن به موسیقی‌های آرامش‌بخش نیم‌ساعت در روز یا اجرای تکنیک‌های آرام‌بخشی یوگا به‌صورت روزانه از یک‌سو و اجرای تمرین‌های انقباضی در عضلات صورت می‌تواند به بهبود جریان گردش خون در ناحیه عضلات و ماهیچه‌ای فک کمک کند.

برای این کار کافی است به مدت پنج ثانیه عضلات را منقبض و پنج ثانیه آن را رها کنید و این کار را پنج‌بار به مدت یک تا دو دقیقه در روز تکرار کنید. نوشیدن دمنوش‌های آرامش‌بخش مثل دمنوش بابونه و گل گاوزبان هم پرفایده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639260 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟