دانستنی های مهم سلامت

سلامت بدن در هر سنی اهمیت دارد. در ادامه به چکیده ای از اخبار مهم سلامت پرداخته ایم.

کودکان چاق بیماری‌ لگنی می‌گیرند

محققان می‌گویند افرادی که در دوران کودکی در گروه افراد چاق قرار می‌گیرند در بزرگسالی غالباً از دردهای لگنی و بیماری‌های مربوط به استخوان لگن شکایت دارند.

نتایج این تحقیق که در روزنامه فاینشنال منتشر شده نشان می‌دهد که کودکانی که BMI بالا دارند و دچار چاقی مفرط هستند در نوجوانی و بزرگسالی با دفرمه شدن و تغییر شکل استخوان‌های لگن مواجه می‌شوند و غالباً به جراحی نیاز پیدا می‌کنند.

در این تحقیق که با همکاری دانشگاه‌های لیورپول، آکسفورد و بیمارستان الدیر در اسکاتلند صورت گرفته، 600 هزار کودک بعد از غربالگری BMI مورد مطالعه قرار گرفتند. این گروه در فاصله سنی پنج تا 12 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج به‌دست آمده، نشان می‌دهد که 75 درصد کودکانی که BMI بالا و چاقی مفرط داشتند به مرور با نزدیک شدن به دوران نوجوانی با خطر تغییر شکل استخوان لگن روبه‌رو هستند.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان زنانه با آسپرین

مصرف آسپرین اطفال از سوی زنان به کاهش احتمال ابتلا به سرطان تخمدان کمک می‌کند نتایج تحقیقات گروهی از دانشمندان دانشکده بهداشت دانشگاه‌هاروارد که در بیزینس ژورنال منتشر شده، نشان می‌دهد که مصرف منظم آسپرین اطفال یا آسپرین با دُز بسیار کم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد. آن‌ها بر این باورند که مصرف آسپرین به کاهش میزان التهاب‌هایی کمک می‌کند که به رشد سلول‌های سرطانی در تخمدان‌ها منجر می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی سرطان تخمدان را به‌عنوان هشتمین سرطان جدی در زنان معرفی می‌کند و می‌گوید: از نظرسنجی آنلاینی که میان 1531 زن مبتلا به سرطان تخمدان صورت گرفته این نتیجه به‌دست آمده که آن‌ها تا زمان ابتلا به سرطان تخمدان درباره این بیماری اطلاعات کافی نداشتند یا در چک‌آپ‌هایشان توسط پزشک از این بیماری مطلع نشده‌اند.

همه خطرهای سیفلیس برای جنین

محققان می‌گویند مادرانی که به باکتری سیفلیس آلوده‌اند این باکتری را در 80 درصد بارداری‌ها به جنین‌شان منتقل می‌کنند و متاسفانه ابتلا به این باکتری در 40 درصد از بارداری‌ها منجر به آسیب‌ جدی جنین یا مرگ او می‌شود.

در گزارشی که در سایت news-medical منتشر شده آمده، فقط یک سوم از تمام زنان مبتلا به سیفلیس در ایالات متحده طی معاینات پیش از زایمان، برای ابتلا به این نوع از عفونت مورد آزمایش قرار گرفتند و گروهی هم که آزمایش‌ها به‌طور کامل در مورد آن‌ها انجام شده بعد از آزمایش به این عفونت مبتلا شده‌اند.دکتر پابلو ج. سانچز، استاد کودکان در دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو در این باره می‌گوید: تعجب نمی‌کنم که بیماری مادرزادی در میان نوزادان افزایش‌ یافته است، زیرا شاهد افزایش موارد ابتلا به سیفلیس در بین زنان در سنین بارداری هستیم.

افزایش راندمان کاری با مدیتیشن روزانه

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که افرادی که به صورت روزانه دست‌کم یک‌ربع به‌صورت گروهی مدیتیشن می‌کنند می‌توانند با آرامش بیشتری استرس‌های ناشی از فشار و دشواری کار را تحمل کنند.

براساس این گزارش که در نشریه مدیکال دیلی نیوز منتشر شده است، افرادی که در محیط کار از این قاعده پیروی می‌کنند نه‌تنها افرادی باهوش‌تر و متمرکزتری هستند بلکه با تمرین‌های مستمر و روزانه تفکر انتقادی در آن‌ها تقویت می‌شود. این موضوع به کارمندان کمک می‌کند تا درعین حال که کارآمدی بیشتری در محیط کار داشته باشند با دور کردن اضطراب و استرس راندمان کاریشان را افزایش دهند.

پسر نارس به دنیا بیاورید خطرناک‌تر است یا دختر؟

اسکن مغناطیسی مغز نوزادان نارس متولد شده نشان می‌دهد که خطر تولد نوزادان نارس پسر با اختلال‌ رشدی در مقایسه با نوزادان نارس دختر بیشتر است. نتایج این پژوهش که در نشریه علمی-پژوهشی اسپرینگر نیچر منتشر شده، نشان می‌دهد که نوزادان پسر نارس در مقایسه با نوزادان دختر حجم کوچک‌تری از بخش خاکستری مغز را دارند و در عوض حجم بخش سفید در این نوزادان بیشتر است. با همه این‌ها مرور اسکن مغزی نوزادان نارس پسر که قبل از هفته سی‌وهفتم متولد می‌شود، نشان ‌می‌دهد که این گروه در مقایسه با دختران با اختلال رشد مواجه‌اند. این محققان می‌گویند بخش خاکستری مغز مسئولیت کنترل حواس، حافظه، گفتار، احساسات و حرکت عضلات را برعهده دارد و مسئولیت بخش سفید برقراری ارتباط میان بخش‌های خاکستری مغز است.

آزمونی مخصوص بدخواب‌ها

تا به حال در مورد به هم‌ریختگی ساعت داخلی بدن چیزی شنیده‌اید؟ درواقع ممکن است ساعت هشت صبح باشد اما بدن شما طوری عمل کند که انگار شش صبح است و واکنش‌هایی متناسب نداشته باشد. پزشکان این مشکل را از طریق آزمایش خون شناسایی می‌کنند.

این آزمایش ۴۰ نشانگر مرتبط با ژن‌ها را در خون اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند هر زمان از روز انجام شود. در تحقیقاتی که در نشریه الکتریکی هلث آنلاین صورت گرفته آگاهی از ساعت داخلی بدن می‌تواند به شما کمک کند که از زمان خود بهتر استفاده کنید.

در ساعت بهتری به رختخواب بروید، به‌موقع بیدار شوید، در زمان مناسب دارو بخورید یا بهترین زمان برای مصرف وعده‌های غذایی را مشخص کنید.محققان می‌گویند خوردن یک وعده غذایی در زمان «نادرست» می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در متابولیسم شود. مثلاً سرعت متابولیسم را کند کرده و موجب افزایش وزن در افراد شود. اطلاع از ساعت داخلی بدن همچنین می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درک بهتری از چگونگی تأثیر ساعت شبانه‌روزی بر ابتلا به بیماری‌ها و همین‌طور روند درمان آن‌ها داشته باشد.

دانشمندان معتقدند اختلال در ریتم شبانه‌روزی بدن با اختلالات روانی مانند افسردگی، اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر و اختلالات متابولیک از جمله چاقی و دیابت همراه است.

چرا پاها در فصل سرد ورم می‌کنند؟

درد و تورم پاها در فصل سرما می‌تواند ناشی از ورم مفاصل باشد. ورم مفاصل به این معنی است که شما درد و تورم در اطراف یک مفصل دارید و این ممکن است از آرتروز ایجاد شده باشد.

سایت nation دراین‌باره می‌نویسد: دلیل دیگر تورم می‌تواند ناشی از گردش خون ضعیف باشد که باعث تجمع مایعی زیر پوست ‌شود و ناراحتی و درد به همراه داشته باشد. معمولا اگر به مدت طولانی بی‌حرکت هستید یا زمان طولانی بایستید، این اتفاق رخ می‌دهد. همچنین این بیماری می‌تواند به دلیل بارداری و مشکلات دیگر مانند کلیه، کبد، قلب، ریه و تیروئید رخ دهد.

متخصصان توصیه می‌کنند درصورتی‌که در هفته بیش از دوبار با تورم پا مواجه می‌شوید و دلیل موجهی برای آن نمی‌یابید حتما باید به متخصص مراجعه کنید و با بررسی آزمایش خون یا اسکن از عضلات و مفاصل آسیب‌های احتمالی یا ابتلا به آرتروز را شناسایی کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639178 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟