توصیه های طلایی برای سالم ماندن در پاییز

به گزارش رکنا ، پاییز فصلی است که از دیدگاه طب سنتی، طبیعتی سرد و خشک دارد و افرادی که مزاج سرد و خشک (سودا) دارند در این فصل بیشتر در معرض بیماری قرار می‌گیرند. در واقع در این فصل، از حرارت هوا کاسته شده و مانند زمستان نیز رطوبت چندانی وجود ندارد.

به طور کلی، تغییر آب و هوا در دو زمان از سال زیادتر است؛ اواخر تابستان و اوایل پاییز که هوای گرم رو به سردی می‌رود و آخر زمستان و اول بهار که هوای سرد به هوای گرم تبدیل می‌شود.

بعضی از بیماری‌های جسمی و روحی همچون آلرژی‌، افسردگی و غمگینی، مشکلات گوارشی و تنفسی و ... در این زمان ها به دلیل تغییرات آب و هوایی به وجود می‌آید. اما چه کنیم تا در فصل پاییز از این بیماری‌ها در امان بمانیم؟

در این فصل میوه‌ها و غذاهایی با طبع گرم توصیه می‌شود؛ افراد با مزاج سرد و خشک بهتر است در فصل پاییز با آب ولرم حمام کنند و از مصرف غذاهای کنسرو شده، منجمد و مانده پرهیز کنند.

طب سنتی برای فصل پاییز و جلوگیری از پیش‌آمد مشکلات در زمینه سلامتی تدابیری اندیشیده است که سید ابوالفتح شیرمردی پزشک مدرن و خبره طب سنتی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگویی به برخی از آن‌ها اشاره می‌کند.

مزاج و طبع فصل پاییز چگونه است؟

سید ابوالفتح شیرمردی: مزاج فصل پاییز سرد و خشک است؛ یعنی گرمای تابستان به سردی و خشکی رفته و مهم‌ترین زمان رعایت تدابیر در اوایل پاییز است. زیرا افراد در روزهای ابتدایی پاییز همچنان به هوای تابستان عادت کرده، لباس تابستانی می‌پوشند، از خود مراقبت نمی‌کنند و خود را در معرض سرماخوردگی قرار می‌دهند.

ذات فصل پاییز یک سری بیماری های بالقوه را دارد که اگر تدابیر رعایت نشود، دچار بیماری‌های بالفعل و مخصوص این فصل مثل انواع آلرژی‌ها، مشکلات گوارشی، درد مفاصل، مشکلات ریوی، میگرن، افزایش سودا، ریزش مو، واریس، بواسیر و سکته‌های قلبی ناشی از سودای سوخته می‌شویم. حتی بیماری‌های روحی روانی مثل افزایش اندوه، دلتنگی، اضطراب، اسکیزوفرنی، مالیخولیا ظهور و بروز بیشتری پیدا می‌کنند.

مواردی که در فصل پاییز در سلامتی انسان نقش دارند، چیست؟

شیرمردی: آن چیزهایی که در سلامت انسان در فصل پاییز تأثیر دارد، تغذیه، پوشاک، خواب و بیداری، حرکت و سکون، اعراض نفسانی و ... بوده و انسان نباید خود را در معرض باد پاییز قرار دهد و از غذاهایی که موجب افزایش سودای بدن می‌شود، پرهیز کند.

غذاهایی که سودای بدن را زیاد می‌کنند و فرد را مستعد بیماری‌های فصل پاییز می‌کنند، غذاهای کنسروی، غذای مانده، ترشیجات سرد زیاد، خیارشور زیاد، عدسی، بادمجان، گوشت گاو، گوشت بز، قارچ، میوه‌های ترش، گوجه فرنگی، آب یخ، لبنیات ترش هستند.

در فصل پاییز چه غذاهایی بخوریم؟

شیرمردی: مسلماً بیماری‌های عفونی، میگرن‌های سرد، بدن دردهای سرد مزاجی در این فصل زیاد می‌شود لذا بهتر است افراد به سمت خوردن غذاهای گرم و تر مثل گوشت قرمز، گوشت شتر، گوشت گوسفند، آبگوشت، شیره خرما و انگور، تخم مرغ، انواع فرنی، مربای به، کشمش و توت خشک، مویز، نخودچی، شلغم، زردک بروند. همچنین دمنوش اسطوخودوس، پر سیاوشان، مرزن‌جوش، بادرنج بویه و بسفایج استفاده کنند.

یکی از عوارض فصل پاییز، بروز یبوست بوده و بهتر است افراد از انجیر، آلوبخارا، کدو حلوایی، روغن زیتون، شکر سرخ و قهوه‌ای، روغن مالی بدن و دور گردن و عضلات شانه‌ها استفاده کنند.

چه کنیم سرما نخوریم؟

شیرمردی: مردم عزیز دقت کنند برای پیشگیری از سرماخوردگی، مرتب روغن کنجد در بینی بچکانند و سینوس‌های پیشانی را مدام با این روغن ماساژ دهند. برای پیشگیری از افسردگی از بوهای خوش مثل گلاب، گل نرگس استفاده کنند تا شاداب شوند.

میوه‌جات فصل حتما مد نظر قرار گیرد. میوه انار یک حالت شادی‌آور ایجاد می‌کند. مرکبات و لیمو ترش و لیمو شیرین، خرما روزی حداقل 7 عدد، روغن حیوانی توصیه می‌شود.

افراد توجه داشته باشند به دلیل شرایط فعلی و بیماری کرونا، هر شب یک دمنوش گرم مثل اسطوخودوس، مرزن‌جوش و بادرنج بویه میل کنند. اگر در 20 روز اول فصل پاییز، حجامت عام انجام دهند، بسیار مفید بوده و نقش واکسن طبیعی بدن را دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 612047 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟