تفاوت‌های درد کلیه با درد کرونا

به گزارش رکنا ،‌ رضا مطیعی جراح کلیه، پروستات و ناباروری در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه درد ناشی از عفونت کلیه با درد عضلانی که در بیماران کرونایی عارض می‌شود متفاوت است، اظهار کرد: درد ناشی از عفوت کلیه ناگهانی و شدید است، ولی درد‌های عضلانی حاصل از کرونا مثل درد کمر است که با حرکت یا خوابیدن و بلند شدن بیشتر می‌شود.

مطیعی در خصوص تأثیر کرونا بر روی کلیه افزود: این بیماری باهوش و منحوس بر روی بسیاری از اندام‌ها اثر می‌گذارد. گیرنده‌های «ایس ۲» در خیلی از اعضای بدن مثل کبد، ریه، قلب و کلیه‌ها وجود دارد. بهترین جایی که این ویروس در بدن آقایان می‌تواند بنشیند در بافت بیضه است. وقتی در بافتی می‌نشیند این التهاب و عوارض را در بافت‌های مختلف ایجاد می‌کند، عملکرد آن در کلیه نیز به این شکل است یعنی بافت کلیه را دچار آسیب می‌کند.

او تصریح کرد: مشکل به وجود آمده این جاست که ویروس یکی از عوارضی که ایجاد می‌کند درد‌های عضلانی است و یکی از شایع‌ترین درد‌ها درد پهلوست، الان که ما می‌گوئیم کرونا باعث آسیب به کلیه می‌شود، خیل عظیمی از بیمارانی که دچار ویروس کرونا از نوع ضعیفش هستند و پزشک‌شان گفته که می‌توانند در منزل قرنطینه شوند و احتیاجی به بستری ندارند، با درد‌های عضلانی نگران می‌شوند و با همان تب و در زمانی که ناقل هستند سریع مراجعه می‌کنند به کلینیک‌ها و مطب‌ها که پهلوهایم درد می‌کند.

درد عضلانی همراه با تب نگران تان نکند

این پزشک متخصص بیان کرد: این کار خیلی خطرناک است، چون ممکن است شما در مطب در کنار بیماری قرار بگیرید که به تازگی جراحی پروستات و یا کلیه کرده و در این شرایط بیماران بسیار آسیب‌پذیرتر هستند، این افرادی که دچار نوع خفیف بیماری هستند و در منزل بستری شدند، احتیاجی نیست نگران آسیب کلیه‌ها باشند و به مراکز درمانی مراجعه کنند. این آسیب به کلیه‌ها برای موارد شدید، متوسط و کسانی است که عموما در بیمارستان بستری شده و قطعا در آن شرایط تحت نظر دکتر خودشان هستند و آزمایش‌های کلیوی مثل کراتینین و اوره روزانه یا یک روز در میان برای آن‌ها انجام می‌شود، ولی در موارد خفیف که در قرنطینه هستند مشکلی ایجاد نمی‌کند.

او تاکید کرد: این افراد به مراکز درمانی مراجعه نکنند، این درد‌های عضلانی هیچ ربطی به آسیب کلیوی ندارد و معمولا با از بین رفتن تب درد عضلانی هم از بین می‌رود.

مطیعی با اشاره به اینکه دیده شده که ویروس کرونا در بافت بیضه هم می‌نشیند و باعث التهاب بافت بیضه می‌شود، بیان کرد: هنوز تحقیقات کامل نشده، ولی تجربه‌ای که در خصوص سارس یا مرس داریم و انواع دیگر این ویروس، موارد ناباروری دیده شده است. این علائم را در مورد کووید۱۹ هم بررسی کردند. در خارج از کشور روی ۱۴ نفر از بیمارانی که به خاطر کووید فوت شدند و حدود ۶۰ سال داشتند آزمایشی انجام شد. در این آزمایش دیده شد ۱۳ نفر از آن‌ها در بافتی که از بیضه نمونه‌برداری شده، التهاب شدید در بافت دیده شده است.

داروی خاصی برای بیماران دارای کلیه آسیب‌پذیر وجود ندارد

او همچنین در خصوص مراقبت یا درمان‌های ویژه برای افرادی که مشکل کلیه دارند در مقابله با کرونا، گفت: درمان یا داروی خاصی برای بیمارانی که دارای کلیه آسیب‌پذیر هستند وجود ندارد، جز اینکه باید خیلی بیشتر از یک فرد عادی مراعات کنند.

این جراح کلیه، پروستات و ناباروری در پایان در خصوص تفاوت درد عفونت کلیه با درد‌های عضلانی به ویژه درد‌های ناشی از کرونا یادآوری کرد: عفونت کلیه سه علامت مشخص دارد که اگر فرد این سه علامت را در کنار هم داشته باشد ما شک می‌کنیم که عفونت کلیه است؛ تب و لرز، درد عضلانی و تهوع و استفراغ به همراه سوزش ادرار، اما درد‌های عضلانی با درد کلیه فرق دارد، در‌دهای کلیه ناگهانی و شدید است، اما درد‌های عضلانی مثل درد کمر است که وقتی می‌خوابند یا بلند می‌شوند و یا حرکت می‌کنند بیشتر می‌شود و ارتباطی به کلیه ندارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 592438 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟