3 اقدام ضدکرونایی و حمایتی دولت از خانوارها

به گزارش رکنا، پس از دستورالعمل تنفس سه ماهه اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه و وام‌های کسب و کار در واپسین روزهای سال گذشته، حمایت های اقتصادی دولت برای مقابله با بیماری کرونا هم اینک در سه محور حمایت از خانوارها، حفظ اشتغال و حمایت از بنگاه های آسیب دیده سازمان یافته است. اقداماتی که به گفته معاون اقتصادی رئیس جمهور برای آن ها 100 هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است.

3 ماه بیمه بیکاری برای بیکاران متاثر از کرونا

اورژانسی ترین اقدام دولت را می توان حمایت از بیکاران متاثر از رکود کرونا دانست. به گزارش فارس در روز 12 فروردین، دستورالعمل بیمه بیکاری به علت شیوع کرونا توسط وزارت کار و تامین اجتماعی نهایی شده است. در این دستورالعمل به اقدامات این وزارتخانه برای ارائه خدمات شایسته تر به جامعه هدف در حوزه حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری (نظیر طراحی سامانه الکترونیکی ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات کار استان ها و کاریابی های غیردولتی و همچنین حذف مراحل حضور و غیاب مقرری بگیران بیمه بیکاری تا پایان اردیبهشت ماه) اشاره شده و آمده است: ضروری است ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها پس از اخذ درخواست متقاضیان واجد شرایط بیمه بیکاری از سامانه مذکور که حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه در سامانه مربوط ثبت نام می‌کنند، به بررسی غیر حضوری کلیه شرایط قانونی لازم اقدام و بدون نیاز به روال معمول و طرح موضوع در کمیته های مربوط و در صورت احراز شرایط قانونی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری بابت ماه های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت 99، فهرست مشمولان را به شعب تامین اجتماعی مربوط برای برقراری مقرری بیمه بیکاری ماه های مذکور ارسال کنند. این دستورالعمل در بخش دیگر خود حاکی از آن است که استمرار پرداخت مقرری بیمه بیکاری پس از پایان ۳ ماه مذکور (اسفند- فروردین و اردیبهشت) مستلزم رسیدگی حضوری و طرح پرونده در کمیته های مربوط است. همچنین شعب تامین اجتماعی موظف اند در اسرع وقت، برای برقراری مقرری بیمه بیکاری افراد مشمول برای مدت زمان مقرر در این دستورالعمل اقدام و نتیجه را به ادارات مذکور و متقاضی اعلام کنند.

75 هزار میلیارد تومان تسهیلات مشروط حمایت از بنگاه ها

دولت در بخش دیگری از اقدامات حمایتی خود، بنگاه های آسیب دیده از کرونا را به طور مشروط هدف قرار داده است. بر این اساس، قرار است به صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا که شاغلان خود را اخراج نکرده باشند، 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا شود. نرخ سود این تسهیلات حدود 12 درصد خواهد بود که از محل منابع بانکی و به مدد کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها تامین خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی بازپرداخت این تسهیلات را دو ساله و با تنفس چند ماهه اعلام کرده است. اگر چه هنوز زمان اجرای این طرح مشخص نشده و بستگی به تصویب آیین نامه آن در دولت طی روزهای آینده دارد، اما علی ربیعی سخنگوی دولت 11 فروردین و در نشست خبری با خبرنگاران جزئیات دیگری از آن را ارائه کرد. به گفته وی، ملاک برای پرداخت تسهیلات، بهمن 98 است. این تسهیلات قرار است به منظور مقاصدی نظیر دستمزد نیروی کار، خرید مواد اولیه، پرداخت دیون خدماتی و کمک به افرادی که به دلیل فروش نرفتن کالا، موجودی انبار دارند، به بنگاه های مشمول ارائه شود. مشاغل مشمول این تسهیلات مراکزی نظیر توزیع و فروش صنایع دستی، مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی، مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، آب‌میوه‌فروشی‌ها، بستنی‌فروشی‌ها، قنادی‌ها، خشکبارفروشی‌ها، مراکز فروش کیف و کفش و پوشاک، فعالان حمل و نقل درون و برون شهری، مراکز گردشگری، رستوران ها و اغذیه فروشی ها و مراکز آموزشی نظیر مهدهای کودک خواهند بود. ضمن این که کمیته ای پیش بینی شده است که بسته به مورد، اصناف و مشاغل پیشنهادی جدید برای اضافه شدن به این فهرست را بررسی خواهد کرد.

حمایت 1500 میلیارد تومانی از اقشار آسیب پذیر

کمک بلاعوض و تسهیلاتی به خانوارها، محور سوم حمایت های دولت از اقتصاد در دوران کروناست. بر این اساس و در درجه اول برای سه میلیون نفر معادل یک میلیون خانوار از پایین ترین سطوح درآمدی جامعه، کمک بلاعوض 200 تا 600 هزار تومانی در نظر گرفته شده است که در چهار مرحله (ماه) بین آن ها توزیع می شود. منابع این طرح حدود هزار میلیارد تومان برآورد شده که ازمحل هدفمندی یارانه ها تامین می شود. در اقدامی دیگر، دولت برای 4 میلیون خانواری که در سطح بالاتری از درآمد قرار دارند، با اختصاص 1500 میلیارد تومان، تسهیلات تا سقف دو میلیون تومان در نظر گرفته است. به گزارش مهر از ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور در این زمینه، نرخ سود این تسهیلات 12 درصد است که البته 8 درصد از سود ۱۲ درصدی آن توسط دولت به بانک‌ها پرداخت می‌شود. بازپرداخت این تسهیلات نیز 27 ماهه با دوره تنفس 3 ماه خواهد بود. ابلاغیه فوق، مشمولان این طرح را که از آن به «خرید اعتباری اضطراری ناشی از کرونا یاد شده»، اقشار آسیب‌پذیر فاقد درآمد ثابت از قبیل رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و کرایه‌های بین‌شهری، دست فروشان و کارگران فصلی اعلام کرده است. طبق این طرح، بانک های عامل (همان بانک های واریز کننده یارانه افراد) موظف اند تا ۴۸ ساعت پس از اعلام وزارت کار، به ترتیب اعتبار یک میلیون تومانی را در کارت خانوارهای یک نفره و ۲ میلیون تومانی را در کارت خانوار بیش از یک نفره فاقد درآمد ثابت (مشمول) منظور کنند. در این طرح، مشمولان نیازی به مراجعه به بانک‌ها ندارند و بانک‌ها با اخذ تعهد الکترونیک می‌توانند اقساط را از یارانه و کمک هزینه معیشتی افراد کسر کنند. همچنین داشتن چک برگشتی و اقساط معوق بانکی مانع دریافت این تسهیلات نمی‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 555966 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟