سفید شدن مو با استرس چه ارتباطی دارد؟

به گزارش رکنا،  یافته‌های پژوهش دانشگاه هاروارد در ماساچوست آمریکا در نشریه علمی نیچر منتشر شده است. بر این اساس، دانشمندان دریافتند دردی که از تزریق سم رزینیفراتوکسین در بدن موش‌ها ایجاد می‌شود، پس از یک بازه زمانی چهار هفته‌ای به سفید شدن موی بدن این حیوان‌ها می‌انجامد. این ماجرا باعث شد آنها بیش از گذشته بر نقش استرس در افزایش یافتن سرعت سفید شدن موها دقیق شوند.

دانشمندان موش‌ها را در معرض چند نوع استرس قرار دادند؛ درد، استرس روانی و محدود شدن. مشخص شد هر موقعیت استرس‌زا بر تعدادی از سلول‌های بنیادی ملانوسیت تاثیر می‌گذارد؛ سلول‌هایی که روی هر رشته موی انسان وجود دارند و با تولید رنگدانه ملانین رنگ مو را تعیین می‌کنند. تعداد سلول‌های بنیادی ملانوسیت در گذر زمان کاهش می‌یابد و باعث می‌شود رنگ موی انسان به تدریج خاکستری و سفید شود.

در حالی که پژوهش‌های پیشین به ارتباط مستقیم میان میان استرس و سفید شدن زودرس اشاره کرده بودند اما نقش ساختار بدن انسان در آنها نادیده مانده بود. دانشمندان هاروارد در پژوهش تازه خود به این نتیجه رسیدند که استرس موجود در بدن موش‌ها دستگاه عصبی آنها را فعال می‌کند و باعث آزاد شدن نورآدرنالین در پیام‌رسان‌های عصبی می‌شود. پیامد این کار و افزایش نورآدرنالین بیرون رفتن سلول‌های بنیادی ملانوسیت از فولیکول و در نتیجه سفید شدن مو است.

دانشمندان معتقدند هر چند ممکن است این پژوهش به یافتن راهی تازه برای جلوگیری از سفید شدن مو نینجامد اما نشان می‌دهد استرس چگونه بر بخش‌های مختلف تاثیر منفی می‌گذارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 537643 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟