رازهایی برای داشتن موهای زیبا و سالم

رازهای داشتن موهای زیبا و سالم / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، داشتن موهای درخشان و سلامت مراقبت‌های ویژه اما ساده‌ای نیاز دارد که نباید به آن‌ها بی‌توجه باشیم. به یاد داشته باشید با کمی دقت و ملاحظه، می‌توانید از وارد شدن آسیب‌های جدی به موها جلوگیری کنید.

گاهی اوقات برای حفظ سلامت موها لازم نیست کار ویژه و خاصی انجام دهید، همین‌که عادت‌های غلط را کنار بگذارید می‌تواند سلامت و شادابی موهای‌تان را تضمین کند. پس لازم است یک‌بار تمام مراحل مراقبت از موها از شستن گرفته تا خشک کردن آن‌ها را مرور کرده و بهترین روش را انتخاب کنید.

محصول سیلیکون‌دار بخرید

برخی از خانم‌ها به‌طور ژنتیک موهای خوب، ضخیم و مقاومی دارند، اما عده‌ای هم هستند که تار موهای‌شان نازک و آسیب‌پذیر است. موهای نازک مراقبت بیشتری نیاز دارند و زودتر صدمه می‌بینند. خیلی از خانم‌ها که دچار نازکی مو هستند برای بهبود موهای خود از نرم‌کننده‌های خیلی قوی و سنگین استفاده می‌کنند. باید بدانید این کار تنها موهای شما را شل و صاف می‌کند و تاثیری بر ضخامت و مقاومت آن‌ها ندارد. درمان موهای نازک و مرده این است که از محصولات حاوی سیلیکون، مانند محصولاتی که دایمتیکون و سایکلومتیکون دارند، استفاده کنید. سیلیکون تارهای مو را با یک لایه می‌پوشاند و باعث ضخیم‌‌تر شدن موها می‌شود، ضمن اینکه با یک آب‌کشی ساده از بین نمی‌رود. این محصولات علاوه بر محافظت از موهای شما کمک می‌کند موهای‌تان پرپشت‌تر به نظر برسد.

از این پروتئین بیشتر بخورید

شاید عنوان این موضوع که تغذیه نقش فراوانی در سلامت بدن، پوست و مو دارد، تکراری به نظر برسد اما نباید از کنار آن ساده گذشت. حتما شنیده‌اید خانم‌هایی که رژیم غذایی سخت می‌گیرند و به‌سرعت لاغر می‌شوند از ریزش و شکنندگی موهای خود گلایه می‌کنند، چراکه در این گونه رژیم‌ها مواد مغذی مثل روی، بیوتن، پروتئین‌ و... در بدن کاهش یافته و علاوه بر آسیب جسمی به پوست و مو هم صدمه می‌زند. همان‌طور که همه می‌دانیم پروتئین‌ها و اسیدهای چرب امگا 3 تاثیر زیادی بر پوست و مو دارند. این مواد بسیار مغذی علاوه بر تاثیر مثبت بر پوست و مو برای سلامت بدن هم بسیار مفید هستند. بنابراین یادتان باشد آجیل‌ها و ماهی به‌ویژه ماهی سالمون که منبع غنی پروتئین و امگا 3 هستند را در رژیم غذایی خود قرار دهید. مواد مغذی موجود در سبزی‌های پربرگ، انواع لوبیاها و هویج هم در سلامت موهای شما بسیار تاثیر دارند، پس از مصرف آن‌ها غافل نشوید.

با این روش‌ها موها را بشویید

حمام کردن با آب گرم بسیار لذت‌بخش است و کمتر کسی از دوش آب سرد استقبال می‌کند. اما یادتان باشد آب داغ هم برای شست‌وشوی بدن و موی سر مناسب نیست و بهتر است موی سرتان را با آب ولرم بشویید، چراکه آب داغ، چربی‌های محافظت‌کننده پوست سر را از بین‌ می‌برد. چربی‌های پوست سر، به‌عنوان یک حالت‌دهنده طبیعی، موها را براق می‌کنند و از بین رفتن آن‌ها سبب آسیب دیدن موها می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم به دمای آب توجه کنید و هنگام شامپو کردن، کف سر را با نوک انگشتان‌تان ماساژ دهید تا پوست سرتان التیام یابد.

پروتئین‌دارها را بخرید

موخوره یکی از عارضه‌هایی است که خانم‌ها همیشه و از سال‌های دور با آن درگیر بوده‌اند. در گذشته که استفاده از سشوار، رنگ، دکلره‌‌، فر کردن و... هم متداول نبوده است باز خانم‌هایی که موهای خود را بلند می‌کردند به دلیل تماس با گردوخاک یا خشکی هوا دچار این عارضه می‌شدند. درواقع علت اصلی موخوره آسیب دیدن لایه خارجی تارهای مو است و دلایل مختلفی که گفته شد بر آن تاثیر بسیاری دارند. لایه خارجی مو که کوتیکول نامیده می‌شود نقش حفاظت از تارهای مو را بر عهده دارد و وقتی آسیب می‌بیند مو دچار موخوره می‌شود. در گذشته موهای موخوره زده را کوتاه می‌کردند اما خوشبختانه امروزه محصولات فراوانی برای ترمیم موخوره در بازار Store وجود دارد. برای این که موهای خود را ترمیم کنید به دنبال حالت‌دهنده‌ها و نرم‌کننده‌هایی باشید که پروتئین دارند، پروتئین در ساقه موها نفوذ کرده و موخوره را ترمیم می‌کند. یادتان باشد اثر پروتئین با هر بار شامپو زدن از بین‌می‌رود، بنابراین باید به‌طور مرتب‌ از حالت‌دهنده‌های پروتئین‌دار استفاده کنید.

راه‌های افزایش حجم مو

همه خانم‌ها دوست دارند موهایی پرپشت داشته باشند اما پر بودن موها کاملا به عامل ژنتیک وابسته است و موبلوندها نازک‌ترین تار و بیشترین حجم مو را دارند. درحالی‌که ضخامت مو در افرادی که به‌طور طبیعی موهای قرمز دارند، بیشتر است. اما از عامل وراثت که بگذریم روش نگهداری هم در میزان حجم مو موثر است و اگر از محصولات مناسب استفاده کنیم، موهای پرپشت‌تری خواهیم داشت. برای این‌که حجم موهای‌تان بیشتر به نظر برسد از حالت‌دهنده‌ها یا موس‌های مغذی استفاده کنید.

شوره سر با روغن درمان نمی‌شود

یکی از عارضه‌های آزاردهنده مو، شوره زدن و ایجاد برفک‌های سفید و ناخوشایند روی سر است. خیلی‌ها فکر می‌کنند علت شوره زدن، خشکی پوست سر است و با چرب کردن از بین می‌رود. باید بدانید این تصور اشتباه است و مالیدن روغن نه‌تنها به درمان شوره سر کمک نمی‌کند بلکه ممکن است سبب تشدید آن شود. خوب است بدانید بهترین راه‌حل برای درمان شوره، استفاده از شامپوهای دارویی یا مراجعه به متخصص پوست و مو است. نکته‌ای که باید حتما به آن توجه کنید این است که بعد از استفاده از این شامپوهای دارویی به‌خوبی موهای‌تان را آب بکشید.

کدام سشوار خوب است؟

طبیعی است که همه فکر کنند هر چه سشوار پرقدرت‌تر، پر صداتر و پرحرارت‌تر باشد بهتر است زیرا موها را راحت‌تر حالت می‌دهد. اما باید دید این حالت دادن سریع مو به چه قیمتی تمام می‌شود. لازم است بدانید باد گرم و حرارت زیاد به‌شدت به موها آسیب رسانده و آن‌ها را خشک و شکننده می‌کند. شاید به همین دلیل است که گران‌ترین سشوارها آن‌هایی هستند که کم‌ترین صدا را داشته و گزینه استفاده از باد ملایم را هم دارند. پس پیشنهاد می‌کنیم از سشوارهای پرقدرت و پر صدا که حرارت زیادی دارند استفاده نکنید و سشوارهایی که باد ملایم و صدای کم‌تری دارند را جایگزین آن‌ها کنید. شاید با استفاده از این سشوارها وقت بیشتری برای خشک‌کردن موهای‌تان صرف کنید اما مطمئن باشید آسیب کمتری به آن‌ها وارد می‌شود.

زیاد شانه نکنید

حتما شما هم شنیده‌اید که ریزش روزانه بین 50 تا 100 تار مو طبیعی است اما خوب است بدانید این عدد در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. قبل از هر چیز لازم است تاکید کنیم ریزش موهایی طبیعی است که رشد آن‌ها متوقف شده و وارد مرحله استراحت شده‌اند. پس شکستگی و خورد شدن موها طبیعی نیست و یکی از عوامل موثر بر آن برس و شانه زدن زیاد است. گاهی استفاده از برس نامناسب هم می‌تواند باعث شکنندگی و کنده‌شدن موها شود، بنابراین برای اینکه ریزش موهای‌تان را کاهش دهید از برس‌هایی استفاده کنید که سر دندانه‌هایش گرد باشد، همچنین از برس‌زدن موها هنگامی‌که خیس یا نم‌دار هستند جدا خودداری کنید. اگر جزو آن دسته از خانم‌ها هستید که به بافت مو علاقه دارند، بدانید که بافت‌های خیلی محکم مانند بافت‌های آفریقایی به دلیل این‌که سبب کشیده شدن موها می‌شوند به‌مرور به فولیکول‌های مو آسیب رسانده و موها را شکننده می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که موهای مرطوب‌، شکننده‌تر هستند بنابراین وقتی خیس یا نم‌دار‌ند آن‌ها را نبافید. امروزه اکستنشن (چسباندن موهای مصنوعی) طرفداران زیادی بین خانم‌ها دارد. حواس‌تان باشد که این کار سبب افزایش وزن موها شده درنتیجه به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند. به همین دلیل متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند بیشتر از 3 ماه اکستنشن را روی موهای‌تان نگه ندارید.

موهای فر حساس‌تر هستند

اگر موهای‌تان فر و مجعد است اما موی صاف دوست دارید؛ قبل از این‌که با اتوی مو و سایر صاف‌کننده‌ها به جان موهای خود بیفتید لازم است بدانید موهای فر و مجعد، ضعیف‌تر هستند و بیشتر شکننده و خشک می‌شوند. بنابراین سعی کنید از حالت‌دهنده و نرم‌کننده‌های حاوی پلیمرهایی مثل Polyviniylpyrrolidon استفاده کنید، زیرا این مواد می‌توانند موهای شما را کمی صاف کنند، درنتیجه حالت‌دادن به آن‌ها آسان‌تر می‌شود. اگر موهای فر دارید سعی کنید از برس‌ها و شانه‌های مخصوص این موها استفاده کنید.

عوارض تغییر زیاد رنگ مو

خانم‌ها برای ایجاد تنوع قبل از هر چیز سراغ تغییر رنگ موی خود می‌روند. رنگ مو در تغییر چهره و زیبایی افراد تاثیر زیادی دارد ضمن این‌که خیلی از خانم‌ها که رنگ موی تیره دارند، دوست

وز موها را کنترل کنید

حتما شما وز شدن مو در هوای مرطوب را تجربه کرده‌اید، چون رطوبت زیاد هوا یکی از مهم‌ترین دلایل وز موهاست. اما در روزهای سرد زمستانی و در مناطق خشک کویری هم احتمال وز شدن موهای شما وجود دارد، زیرا گاهی الکتریسیته ساکن در رطوبت کم هم می‌تواند باعث وز موها شود. بهترین راه برای از بین بردن وز موها در چنین شرایطی استفاده از نرم‌کننده‌ای است که الکتریسیته ساکن موها را خنثی کند. اگر موهای‌تان به دلیل استفاده از مواد شیمیایی وز شده است می‌توانید با استفاده از شامپوهایی که PH آن‌ها تنظیم شده است، وز موهای‌تان را کاهش دهید.

رنگ موی مناسب بخرید

اگر موهای‌تان سفید شده است و دل‌تان می‌خواهد این سفیدی را با رنگ کردن بپوشانید سعی کنید از رنگ موهای ملایم استفاده کنید. با بالا رفتن سن نه‌تنها رشد موها کاهش یافته و سفید می‌شوند بلکه ضعیف‌تر هم شده و مقاومت خود را کم‌کم از دست می‌دهند.

بنابراین باید دقت داشته باشید که اگر با رنگ کردن زیاد یا استفاده از رنگ‌های قوی به موهای‌تان آسیب برسد به‌راحتی ترمیم نخواهد شد. پس در انتخاب رنگ مو دقت کنید تا همیشه موهایی شاداب و سلامت داشته باشید.

دردسرهای کلر

کلر موجود در آب استخر علاوه بر تاثیر بر رنگ موها به‌شدت به آن‌ها آسیب می‌زند. برای این‌که بتوانید از آسیب کلر بر موهای خود جلوگیری کنید بهترین راه این است که قبل از ورود به استخر موهای‌تان را شانه کرده و با دقت آب‌کشی و خیس کنید. چراکه موهای خیس شده مواد شیمیایی کمتری جذب می‌کنند و به همین دلیل کمتر آسیب می‌بینند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 525074 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟