بهترین پاک کننده های آرایشی کدامند؟

پاک کننده آرایشی / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی از مواردی که ممکن است باعث شود پوست آسیب ببیند، محصولاتی است که با آن صورت تان را می شویید. استفاده از مواد نامناسب برای پاک کردن صورت می تواند پوست را در وهله اول خشک و ملتهب کند. فرقی هم نمی کند که بخواهید آرایش را از صورت تان پاک کنید یا آلودگی روز را. پاک کردن صورت از موارد ضروری مراقبت از پوست است بنابراین باید راه آن را پیدا کنید و خیال تان از بابت محافظت از پوست لطیف و نازک صورت راحت باشد. یکی از نکات مهمی که برای انتخاب پاک کننده درست و مناسب به شما کمک می کند آگاهی از نوع پوست تان است.

چرا باید صورت را پاک کرد؟

واقعیت این است که در زندگی پر از آلودگی هوای این روزها، یکی از آسیب پذیرترین بخش های بدن، پوست است. آب و هوای نامناسب به راحتی می تواند پوست را خشک کند. نتیجه این خشکی پوست هم معمولا خود را به شکل سبوم که نوعی چربی اضافی است، روی صورت نشان می دهد. اتفاقی که

می­ افتد این است که صورت پر از این چربی­ های اضافی می شود که با سلول های مردن روی پوست ترکیب شده و آن را حسابی چرب می­ کنند و تا وقتی آن را پاک نکنید، آلودگی روی صورت جا خوش می کند. فکر نکنید اگر روی صورت تان کرم بزنید این آلودگی پاک می شود، نه! کرم ها نمی توانند به عمق پوست نفوذ کنند و سلول های پوست را تغذیه کنند بنابراین تنها راه خلاصی از این آلودگی پاک کردن صورت است.

پوست تان از هر نوعی که باشد نیاز به پاک کننده دارد؛ چه چرب، چه خشک، چه حساس و چه معمولی. کاری که پاک کننده انجام می دهد این است که سلول های مرده پوست و چربی های اضافه یا همان سبوم را از روی پوست پاک میکند. ماندن این چربی ها روی پوست باعث فعال شدن باکتری ها و در نتیجه آسیب پوست می شود. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که سبوم یک فایده هم دارد و آن این که می تواند پوست را در برابر نور خورشید محافظت کند، به همین دلیل بعد از پاک کردن صورت معمولا باید از مرطوب کننده مناسب استفاده شود.

چرا باید صابون را بی­ خیال شد!

خیلی ­ها همین که خودشان را به سینک روشویی می رسانند، صابون دستشویی را برداشته و به جان صورت شان می ­افتند غافل از اینکه صابون به راحتی می تواند باعث خشکی پوست شده و همین خشکی کم کم صورت را پوسته پوسته کرده و ایجاد خارش میکند و در نهایت صورت تان از شفافیت و درخشندگی می ­افتد. به این ترتیب باکتری به راحتی به عمق پوست نفوذ کرده و احتمال عفونت را زیاد می کند. نکته اینجاست که وقتی از پاک کننده استفاده می کنید برخلاف صابون رطوبت پوست از بین نمی رود. به همین دلیل است که پیشنهاد می شود به جای صابون از پاک کننده استفاده شود.

پاک کننده مناسب کدام است؟

یکی از نگرانی هایی موجود در مورد بسیاری از پاک ­کننده­ ها استفاده از ماده شیمیایی مضری به نام پارابن است که به شدت برای پوست مضر است. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد از پاک ­کننده­ ای استفاده کنید که این ماده شیمیایی در آن کمتر استفاده شده باشد و به جای مواد طبیعی به کار رفته باشد. مزیت پاک­ کننده ­هایی که در آنها از مواد طبیعی استفاده شده این است که پوست را خشک نمی­ کنند. نمونه بارز این مواد روغن درخت چای است که برای پوست بسیار مفید است. نکته مهم اینجاست که این مواد علاوه بر تمیزی سلول های پوستی، پیری آنها را هم عقب می ­اندازند.

اگر پوست چرب و مستعد جوش دارید

در صورتی که چنین پوستی دارید بهتر از پاک کننده­ای استفاده کنید که در آن از اسید سالسیلیک استفاده شده است. این اسید منافذ پوست را باز می کند و سلول های مرده را از عمق پوست بیرون می کشد. یکی دیگر از موادی که بهتر است در پاک کننده این قبیل پوست ها وجود داشته باشد پروکسید بنزوئیل است که می تواند جوش های صورت را خشک کند.

اگر پوست تان خشک است

وقتی پوست تان خشک است باید از پاک کننده هایی که حاوی مرطوب کننده هستند استفاده کنید، انواعی که ویتامین E و گلیسرین دارند برای این کار مناسب هستند. بنابراین هنگام خرید پاک کننده حتما به برچسب آن دقت کنید تا کلمه مرطوب کننده روی آن حک شده باشد. در این صورت با خیال راحت می توانید از پاک کننده استفاده کنید چون دیگر رطوبت پوست تان همراه پاک کننده از بین نرفته و خشک نمی شود.

اگر پوست حساس دارید

افرادی که چنین پوستی دارند باید خیلی مراقب باشند چون همانطور که از نوع پوستشان معلوم است حساس هستند. این افراد باید پاک‌کننده‌ای استفاده کنند که روی آن عبارت هایپوآلرژیک ( hypoallergenic ) نوشته شده باشد. این عبارت نشان می دهد که پاک کننده مورد نظر به هیچ عنوان حاوی مواد تحریک کننده و حساسیت ­زا نیست و احتمال بروز التهاب و آلرژی در پوست تقریبا صفر است. حالا که پوست تان حساس است حواستان باشد اصلا پاک کننده معطر استفاده نکنید چون احتمال دارد اسانس آن پوست تان را ملتهب کند.

اگر پوست طبیعی دارید

این افراد کم استرس­ تر از سایر افراد می توانند از پاک کننده استفاده کنند. اگر پوستی نرمال و طبیعی دارید بهتر است پاک کننده­ای که انتخاب می کنید یک پاک کننده ملایم باشد. در این حالت شما حتی می توانید از صابون های گیاهی هم استفاده کنید. در صورتی که پوست تان گاهی، فقط گاهی ملتهب

می شود کرم­ هایی که در آنها اسطوخودوس استفاده شده، پیشنهاد می شود چون می تواند پوست را تسکین داده و آرام کند. هرچند که پوست تان نرمال و طبیعی است اما این دلیل نمی شود حواستان به رطوبت آن نباشد. در فصل زمستان که پوست خشک می شود بهتر است سراغ پاک کنند­هایی بروید که حاوی مرطوب کننده هستند.

چطور در خانه پاک‌کننده‌ درست کنید

اگر طرفدار محصولات خانگی برای پاک کردن صورت تان هستید، می توانید آن را به اندازه مصرف تهیه کنید و به این ترتیب تازگی آن را خواهید داشت. فقط یادتان باشد اگر

می خواهید پاک کننده مناسب صورتتان را بسازید اول از همه باید نوع پوست تان را بشناسید و بعد مواد لازم برای پاک کننده را تهیه کنید. در صورتی که پوست چرب دارید موادی که برای تهیه پاک کننده استفاده می کنید باید پایه اسیدی داشته باشند؛ مانند انواع مرکبات. اما اگر پوست تان حساس است بهتر است از آلوورا یا چای سبز استفاده کنید که خاصیت التیامی دارند. فایده تهیه پاک کننده خانگی این است که پوست تان خشک نمی شود و عوارضی هم روی پوست تان به جا نمی گذارد.

نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که پیش از استفاده از پاک کننده صورت تان را با آب گرم مرطوب کنید و بعد از آن که پاک کننده را روی صورت مالیدید با حرکات دورانی آن را روی صورت بچرخانید و به این ترتیب ماساژ دهید و بعد از چند دقیقه صورت را آبکشی کنید بکشید. وقتی صورت تان را شستید یک حوله نرم را فقط روی صورت تان بگذارید و آن را روی صورت نکشید چون ممکن است به بافت پوست صدمه وارد شود.

قبل از پاک کننده

نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که پیش از استفاده از پاک کننده صورت تان را با آب گرم مرطوب کنید و بعد از آن که پاک کننده را روی صورت مالیدید با حرکات دورانی آن را روی صورت بچرخانید و به این ترتیب ماساژ دهید و بعد از چند دقیقه صورت را آبکشی کنید.

نسخه خانگی برای پوست‌های خشک

خیار یک‌چهارم یک عدد (بدون پوست و له کرده)

ماست 2 قاشق غذاخوری

جو پخته 2 قاشق غذاخوری

تنها کاری که باید انجام دهید این است که مواد را خوب مخلوط کنید و با یک پنبه آن را به صورت بمالید.

یک پاک کننده همه کاره

سیب پوست‌کنده یک برش

ماست 2 قاشق غذاخوری

روغن زیتون یک قاشق چای‌خوری

آب لیمو یک قاشق چای‌خوری

وقتی این مواد را با هم مخلوط کنید یک خمیر به وجود می آید که میتوانید آن را تا 3 روز در یخچال نگهداری کنید و کم کم استفاده کنید.

پاک‌کننده تسکین بخش

آلوورا پوست‌کنده یک برگ

انبه پوست‌کنده یک برش کوچک

عسل یک قاشق غذاخوری

ماست یک قاشق چای‌خوری

وقتی این مواد را با هم ترکیب کردید، خمیر به وجود آمده را روی صورتتان بمالید.

پاک‌کننده پوست چرب

کمی شیر را در دستمال کاغذی بریزید و آن را روی صورت تان بمالید. وقتی پوست تان خشک شد، با آب گرم صورت تان را بشویید. کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که شیر، عسل و دانه‌های کنجد را به مقدار مساوی ترکیب کنید و خمیر به وجود آمده را به همه بدن تان بزنید. روش مناسب دیگر این است که آب‌‌لیمو، عسل و سفیده تخم‌مرغ را به اندازه کافی با هم مخلوط کنید و آن را روی صورت ­تان بگذارید و صبر کنید تا روی صورت ­تان خشک شود و دست آخر با آب گرم صورت تان را بشویید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 525071 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟