من مثل عقابم  چون شیر مامانمو خوردم!

به گزارش گروه اجتماعی رکنا،  بنابراین شیر مادر علاوه بر فوایدی که در همان زمان شیرخوارگی و شیردهی برای نوزاد و مادر به همراه دارد، در زمان کودکی، بلوغ و بزرگسالی نیز بسیاری از اثرات مفیدش باقی می‌ماند. بد نیست نگاهی به رشد قسمت‌های مختلف بدن کودک نوپایی که 2 سال با شیر مادر تغذیه شده است بیندازید تا تفاوت‌ها را بهتر درک کنید.

موهایی به نرمی پر

کودک 2 ساله‌ای که با شیر مادر تغذیه شده است، موهای صاف‌تر و سالم‌تری دارد. همان‌طور که می‌دانید پروتئین از بزرگ‌ترین اجزای عملکردی و ساختاری سلول‌های موست که در ترمیم و رشد موها نقش اساسی دارد. با توجه به اینکه سوء‌تغذیه یکی از علل عمده کم‌ مویی در کودکان است، بنابراین کمبود پروتئین و ویتامین مهم‌ترین بخش تغذیه کودکان در رشد مو محسوب می‌شود. اما بعد از 12 ماهگی (یک سالگی) 448 میلی‌لیتر از شیر مادر، 43درصد از نیازهای پروتئینی خردسال را به‌طور طبیعی فراهم می‌کند و بنابراین می‌تواند در رشد طبیعی مو موثر عمل کند.

حس استقلال Esteghlal بیشتری دار ند

شیرخوارگی زمانی است که کودک به نوعی برای رفع نیازهای تغذیه‌ای‌اش کاملا وابسته است اما همین موضوع کلیدی است برای ایجاد حس استقلال کودک. کودکانی که در مسیر طبیعی به استقلال لازم می‌رسند نسبت به آنهایی که مجبور به داشتن استقلال زودهنگام می‌شوند، در امان‌تر بوده و حاشیه امنیت بهتری دارند.

گوش‌های شان بهتر می‌شنود

کودکان در 2 سالگی حس شنوایی بهتری دارند. علت آن هم این است که نسبت به قبل کمتر به عفونت گوش مبتلا می‌شوند. به‌علت صافی شیپور استاش در گوش نوزادان و ارتباط آن با اسفنگترهای ضعیف حلقی نوزاد و در نتیجه تجمع قطرات شیر در پشت گوش میانی گاهی اوقات عفونت‌های حاد گوش میانی در نوزادان مشاهده می‌شود که با رعایت نکاتی از جمله توجه به زاویه سر کودک هنگام شیر خوردن این مسئله برطرف می‌شود.

مغزشان بهتر کار می‌کند

شیر مادر نوعی چربی به نام «دکا» دارد که در رشد سلول‌های عصبی و مغزی شیرخوار نقش مهمی را ایفا می‌کند که البته این چربی در شیر خشک وجود ندارد. همچنین در شیر مادر، اسیدی به نام «آراشیدونیک» وجود دارد که آن هم در رشد سلول‌های عصبی و مغزی کودک تاثیرگذار است. کودکانی که 2 سال کامل شیر مادر خورده‌اند در مقایسه با آنهایی که با شیر خشک تغذیه شده‌‌اند یا مدت زمان کمتری از شیر مادر استفاده کرده‌اند قدرت فکری و ذهنی بالاتری دارند. نقش موثر و مفید شیر مادر در رشد ذهنی کودکان ناشی از وجود همین اسیدهای چرب اشباع نشده‌ای است که در این شیر یافته شده است.

از غذا کمتر ایراد می‌گیرند

کودکانی که با شیر مادر تغذیه کرده‌اند کمتر از غذا ایراد می‌گیرند. در اصل یکی از چیزهایی که می‌تواند از دمدمی مزاج شدن کودک شما جلوگیری کند، شیر مادر است. شیر مادر همان چیزی است که همچنان با کیفیت باقی می‌ماند. مسلما بعد از 12 ماه تغذیه با شیر مادر یکباره این مایع تبدیل به چیزی غیرقابل خوردن نخواهد شد هر چند که بسیاری از غذاهای جامد ممکن است به این حال و روز بیفتند.

دندان‌های شان محکم‌تر می‌شود

مکیدن انگشت شست در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند بسیار کمتر اتفاق می‌افتد و احتمال اینکه دندان‌های آنها دچار نامرتبی ‌شود، کمتر است. فک و دندان‌های کودک با مکیدن شیر مادر تقویت شده و رشد مناسبی در آینده خواهد داشت. تجربه نشان داده است، کودکانی که در 2سال اول زندگی از سینه مادر شیر می‌خورند، فک قوی‌تر و دندان‌های سالم‌تری نسبت به دیگر کودکان دارند. پستانک و شیشه شیر با فرم فیزیولوژیکی سینه مادر تفاوت زیادی دارد و استفاده مکرر از این وسایل موجب جلوزدگی فک کودک می‌شود. کودکانی که از شیشه شیر استفاده می‌کنند مدام در حال شیر خوردن هستند و شیر به‌صورت مستمر روی دندان‌های آنها جریان دارد که موجب از بین رفتن بهداشت‌دهان و پوسیدگی دندان‌های کودک می‌شود. کودکانی که از سینه مادر تغذیه می‌شوند، شیر خوردنشان روند منظم‌تری داشته و علاوه بر سلامت جسمی، فک و دندان سالم‌تری خواهند داشت. این کودکان در بزرگسالی فک، صورت و چهره متقارن‌تری خواهند داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 523783 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟