به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ؛ آرایش مو علاوه بر افزودن به زیبایی چهره، حال آدم را خوب می‌کند و بیشتر افراد مخصوصا خانم‌ها وقتی کمی غمگین هستند سراغ تغییر رنگ یا مدل موی خود می‌روند. اما باید یادتان باشد هر تغییری خوب نیست و امکان دارد به مویتان آسیب برساند و اگر این اتفاق بیفتد نه تنها حال‌تان خوش نمی‌شود بلکه ممکن است دچار افسردگی و غمگینی کوتاه‌مدت شوید. در واقع باید مراقبت از مو را در اولویت قرار داده و از مدل، فرم، آرایش و محصولات آرایشی و بهداشتی که امکان دارد به موهای شما صدمه بزنند، پرهیز کنید. شاید به نظر نرسد اما حتی انتخاب درست برس مو هم در حفظ سلامت و شادابی موها موثر است؛ پس قبل از اینکه بلایی سر موهای خود بیاورید به نکته‌هایی که در این مطلب آورده‌ایم، توجه کنید:

5 تفکر اشتباه برای آرایش و نگهداری مو

1. بیشتر خانم‌هایی که موهای بلند دارند، ساده‌ترین روش که شیک هم هست را انتخاب کرده و موهای خود را با کش به صورت دم اسبی پشت سر خود جمع می‌کنند. شاید به نظرتان باورکردنی نباشد اما استفاده مداوم از این شیوه آرایش مو کاملا اشتباه است، زیرا کشیده شدن موها به پشت سر و سفت بستن آن‌ها علاوه بر این‌که موها را در خط رویش وز می‌کند، سبب شکستن تارهای آن هم می‌شود. بنابراین سعی کنید هر روز موهای خود را دم اسبی نبندید. برای اینکه بیشتر به این موضوع توجه داشته باشید یادآوری می‌کنیم وقتی موهای خود را دم اسبی می‌بندید فشاری که به پشت سر شما وارد می‌شود، می‌تواند سبب طاسی نقطه‌ای شده و ممکن است اندازه آن به حدی باشد که نتوانید به راحتی پنهانش کنید.

2. اگر جزو آن دسته از خانم‌ها هستید که فکر می‌کنید چون موهایتان رشد خوبی ندارد، نباید آن‌ها را کوتاه کنید، سخت در اشتباه هستید. برای این‌که موهای سالمی داشته باشید باید هر چند ماه یک بار دوسانت از موهای خود را کوتاه کنید. باور کنید این کوتاه کردن نه تنها به سلامت و زیبایی موی شما کمک می‌کند و مانع رشد موخوره و آسیب ساقه مو می‌شود، بلکه می‌تواند رشد مو را به اندازه چند سانتی‌متر تحریک کند. پس سخت نگیرید و هر چند ماه یک بار موی خود را به قیچی آرایشگر بسپارید تا حداقل دو سانت از آن کوتاه کند.

3. معمولا خانم‌ها برای حفظ حالت موی خود از فیکساتور استفاده می‌کنند. به یاد داشته باشید باید از فیکساتور مناسب استفاده کنید، در غیر این صورت موهای شما آسیب خواهد دید. فیکساتور باید سبک باشد و بدون این‌که موهای شما را چرب یا چسبناک کند، رطوبت آن‌ها را حفظ کند. با استفاده از فیکساتور مناسب، موهای نرم‌تری خواهید داشت که راحت‌تر آراسته شده و زیباتر جلوه خواهند کرد.

4. خیلی‌ها فکر می‌کنند بافتن مو تاثیر زیادی در سلامت و رشد آن دارد. باید بگوییم این تصور اشتباه است. درست است که بافتن به مو آسیب نمی‌رساند اما فشار وارده روی موهای بافته شده سبب ریزش تارهای مو می‌شود.

اگر می‌خواهید برای تنوع موهای خود را ببافید از آرایشگرتان بخواهید در صورتی که موهایتان شکننده و آسیب‌دیده است از موی اضافه استفاده نکند.

یکی از مشکلاتی که ممکن است بر اثر بافت مو پیش آید، آزرده و حساس شدن پوست سر است که در این صورت باید به پزشک مراجعه شود زیرا بی‌توجهی ممکن است عفونت، زخم یا کچلی دائمی به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم مرتب و در فاصله‌های زمانی کوتاه بافت‌ها و گره‌های مو را به آرایشگر خود نشان دهید تا در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل، اقدام‌های لازم انجام شود.

5. همه دوست دارند بهترین مدل و آرایش مو را داشته باشند، اما هیچ‌وقت سعی نکنید از مدل‌های موی مجله‌ها الگوبرداری کنید، زیرا عکس مدل‌های مویی که در مجله‌ها می‌بینید، دست‌کاری شده و واقعی نیستند.

استفاده مرتب از سشوار، مواد شیمیایی یا وارد کردن فشار زیاد به ریشه مو یا پوست سر، ضرر دارد. بنابراین سعی کنید با مشورت آرایشگر یا کسانی که مویی شبیه موی شما داردند، بهترین و سالم‌ترین مدل مو را انتخاب کنید.

5 هشدار مهم

1. صاف کردن دائمی موها

بیشتر خانم‌هایی که موی فر دارند، طرفدار موهای صاف هستند و برای این‌که از شر سشوار کشیدن هر روزه و موهای فر خود خلاص شوند سراغ صاف کردن دائمی و 6ماهه مو می‌روند.

اگر شما هم جزو این دسته از خانم‌ها هستید باید بدانید ماده صاف‌کننده مو یک ماده شیمیایی بسیار قوی و خطرناک است و براساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا، تنها ماده بهداشتی- آرایشی قوی‌تر از کیت‌های فر‌کننده و صاف‌کننده خانگی، کرم‌های موبر هستند. با این اوصاف به نظر نمی‌رسد لازم باشد تاکید کنیم برای صاف کردن مو و حفظ سلامت آن حتما به آرایشگاه‌های معتبر و با سابقه مراجعه کنید. با وجود این اگر قصد صاف کردن موی خود را دارید توجه به نکات زیر ضروری است:

• برای حفظ استحکام مو 4 تا 6 روز قبل از رفتن به آرایشگاه موهای خود را نشویید.

• داروهایی که استفاده می‌کنید بر وضعیت موهای شما تاثیر بسیاری دارد، بنابراین به آرایشگر خود بگویید چه داروهایی مصرف می‌کنید.

• قبل از انجام مراحل صاف کردن موی خود نوشیدنی و مایعات کافئین‌دار استفاده نکنید تا منافذ پوست سرتان بسته بماند و کمتر در معرض آسیب قرار گیرند.

• پس از صاف کردن موهای خود تا مدتی (حداقل چند هفته) از سشوار و رنگ کردن مو پرهیز کنید و اجازه دهید موهایتان استراحت کنند.

2. حرارت زیاد مو را می‌کشد

پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از دستگاه‌های حرارتی مانند سشوار، اتوی مو و بیگودی‌های برقی از دستگاه‌های ساده و بی‌حرارت استفاده کنید. درست است که این دستگاه‌ها به اندازه انواع حرارتی نمی‌توانند موهای شما را حالت دهند اما به مراتب آسیب کمتری به مو وارد می‌کنند. در واقع دستگاه‌های حرارتی همان قدر که به سرعت به موی شما حالت می‌دهند سبب ریزش و خشک شدن آن هم می‌شوند. اگر شرایط طوری بود که چاره‌ای جز استفاده از حرارت برای فرم دادن به موی خود نداشتید، به هیچ عنوان از روغن مو استفاده نکنید چراکه روغن، موها را در حرارت می‌سوزاند یا به اصطلاح تفت می‌دهد. توصیه می‌کنیم از کرم موی مخصوص سشوار استفاده کنید تا حداقل آسیب به موی شما وارد شود.

3. موها را در معرض آسیب‌های مکرر قرار ندهید

مراقب باشید که موهای خود را در معرض آسیب های پی در پی قرار ندهید. یعنی اگر موهایتان را صاف، فر یا دکلره کردید سعی کنید با آنها مهربان بوده و حداقل تا چند هفته از مواد شیمیایی دیگر یا حرارت زیاد دور نگه‌ دارید. ممکن است موی شما در مرحله اول خیلی آسیب نبیند اما این دلیل نمی‌شود که این مقاومت را در برابر حرارت یا مواد شیمیایی دیگر هم حفظ کند.

4. موهای خود را زیاد نشویید

شست‌وشوی زیاد مو به آن آسیب می‌زند، زیرا مو برای محافظت از خود به طور طبیعی چربی ترشح می‌کند که شست‌وشوی زیاد این چربی را از بین برده و مو را در معرض آسیب قرار می‌دهد. اگر عادت دارید مرتب حمام کنید، سعی کنید فقط تن خود را بشویید و به یاد داشته باشید هفته‌ای یک بار هم برای شست‌وشوی مو کافی است، پس موهای خود را زیاد نشویید.

5. برس مناسبی برای خود انتخاب کنید

یکی از راه‌های مراقبت از مو درست شانه کردن آن است. اولین نکته‌ای که در شانه کردن مو باید به آن توجه کنید انتخاب شانه یا برس است. بهتر است از شانه‌ای نرم که دندانه‌های آن تیز نباشد استفاده کنید. دندانه‌های شانه باید از هم جدا باشند و بهتر است متناسب با درشتی تارهای مو فاصله دندانه‌های شانه هم بیشتر باشد. نکته بعدی که باید به آن دقت کنید روش شانه کردن مو است. شانه کردن مو و باز کردن گره‌های آن را از انتهای مو آغاز کرده و به سمت ریشه بروید. وقتی به ریشه مو رسیدید با حرکت شانه پوست سر خود را ماشاژ دهید تا با تحریک آن تولید چربی مو افزایش یافته و شانه کردن مو راحت‌تر و آسان‌تر شود.

5 توصیه مهم که نباید فراموش کنید

1. آبرسانی به مو

یادتان باشد هیچ وقت استفاده از ماسک‌های مرطوب‌کننده و نرم‌کننده را فراموش نکنید. برای استفاده روزانه از مرطوب‌کننده یک کرم موی روغنی و بدون نیاز به آبکشی را انتخاب کنید. این کرم‌ها تمام لایه‌های مو را رطوبت بخشیده و نرم می‌کنند. کرم‌های موی روزانه، روغنی و حاوی پروتئین ابریشم یا اسیدهای آمینه با قابلیت نفوذ در لایه خارجی تار مو و در عین حال سبک هستند. استفاده از یک ماسک روغنی گرم هر دو هفته یک‌بار مو را تا عمیق‌ترین لایه‌‌های آن مرطوب می‌کند. اگر با کرم‌های موی شیمیایی میانه‌ای ندارید می‌توانید از گیاهان طبیعی مانند مریم گلی، اسطوخودوس، اکلیل کوهی، نارگیل، جوجوبا، زنجبیل و آلوورا استفاده کنید و معجزه آن را ببینید.

2. دستمال سر یادتان نرود

بعد از آغشته کردن مو به کرمهای روغنی مرطوب‌کننده برای اینکه بالش‌تان چرب نشده و تا جایی که امکان دارد از تماس مو با بالش خودداری شود از یک دستمال سر یا کلاه ابریشمی استفاده کنید. توجه داشته باشید که دستمال سرها یا کلاه‌های نخی رطوبت مو را نگه نمی‌دارند و بیشتر روغن جذب پارچه آن‌ها می‌شود، بنابراین فقط پارچه ابریشمی مناسب این کار است.

3. آرایشگر خوب انتخاب کنید

مطمئن شوید آرایشگرتان به قدر کافی آگاهی و مهارت دارد و نیازهای پوست و موی شما را می‌شناسد و با توجه به آن‌ها بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهد.

4. بیشتر بدانید

برای مراقبت از مو لازم است به اطلاعات مندرج روی مواد شیمیایی مورد استفاده توجه کنید. اگر قرار است رنگ مویتان را خودتان تهیه کنید دقت داشته باشید برچسب روی رنگ موی انتخابی‌تان حاوی کلمات «نیمه‌دائم» و «فاقد آمونیوم» باشد. «پرسولفات» نیز از جمله موادی است که باید از آن پرهیز کنید.

5. تغذیه مناسب و حفظ آرامش

برای داشتن پوست و موی سالم از رژیم غذایی مناسبی که حاوی مقادیر کافی پروتئین و اسید‌های چرب ضروری است، استفاده کنید. اسید‌های چرب در ماهی‌هایی مانند سالمون یا گیاهانی مانند تخم بزرک یا بذرکتان به وفور یافت می‌شود، بنابراین می‌توانید این مواد را در رژیم غذایی خود جای دهید. استرس تمام سیستم و اندام بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همان قدر که برای تمام اجزای بدن زیان دارد به پوست سر هم آسیب رسانده و موهای شما را از بین می‌برد. برای کنترل استرس با استفاده از تکنیک‌ آرام‌سازی‌ تدریجی، فشارعصبی خود را مدیریت کنید.

حفظ آرامش برای زیبایی مو

استرس تمام سیستم و اندام بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همان قدر که برای تمام اجزای بدن زیان دارد به پوست سر هم آسیب رسانده و موهای شما را از بین می‌برد. سعی کنید برای هر مسئله کوچکی ذهن‌تان را درگیر نکنید و برای کنترل استرس با استفاده از تکنیک‌ آرام‌سازی‌ تدریجی، فشارعصبی خود را مدیریت کنید. با خود مهربان باشید و زیبایی‌تان را قربانی مسائل کوچک نکنید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 523283 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟