کدام ساعت از روز بهترین  زمان برای ورزش است؟

ورزش / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، در اینجا به فرصت‌های مطلوب برای فعالیت‌های فیزیکی مختلف براساس ساعت‌های زمانی مشخص می‌پردازیم.

رابطه ساعت بیولوژیکی با تاثیرپذیری ورزش

حقیقت این است که نوع احساس و عملکرد شما در عرصه‌های مختلف زندگی در سراسر روز و براساس ریتم شبانه‌روزی بدن‌تان تغییر می‌کند. این تغییرات فیزیکی، ذهنی و رفتاری تحت‌تاثیر یک چرخه تقریبا ۲۴‌ساعته است که عوامل طبیعی داخلی مانند تغییرات هورمونی، فشار‌خون و دمای بدن و نیز تغییرات زیست‌محیطی روی آن تاثیر می‌گذارد. اما باید به‌خاطر داشت که ساعت بیولوژیکی همه افراد مثل هم نبوده و ساعت مشخصی ندارد. در‌واقع، برخی افراد سحرخیز هستند، بعضی دیگر شب‌زنده‌دار و عده‌ای هم حالتی بین این دو دارند. این تغییرات را ریتم کرونوتایپ یا عادات زمانی می‌نامند که به لحاظ ژنتیکی مقوله‌ای ثابت ‌شده است. در‌حالی‌که می‌توانید با ورزش Sport بر این عادات زمانی تاثیر بگذارید و تغییراتی در حد یک تا دو ساعت ایجاد کنید، به خاطر داشته باشید نمی‌توانید در کل آن را تغییر دهید. از طرفی فراموش نکنید که این جمله هم درست است که می‌گوید «نوسان‌های شبانه‌روزی طبیعی بدن شما می‌تواند بر میزان درست انجام دادن کارها تاثیر بگذارد.»

۷ تا ۹صبح

برخی تحقیقات نشان می‌دهد افراد حساسیت کمتری نسبت به درد القایی در اول صبح نسبت به سایر زمان‌های روز دارند. هیچ‌کس به‌طور دقیق نمی‌داند که علت این اثر چیست، اما محققان می‌گویند احتمالا به خاطر اثرات دردکش طولانی هورمون‌ها (مانند ملاتونین و کورتیزول) است که طی شب افزایش می‌یابد. این بدان معناست که توانایی شما برای تحمل احساسات نامطلوب ناشی از ورزش در اول صبح بیشتر خواهد بود. از مضرات ورزش در صبح زود این است که میزان انعطاف‌پذیری بدن‌تان کم بوده و تا حدی علتش آن است که دمای بدن‌تان طی ۹۰دقیقه پس از بیداری پایین است. وقتی دمای بدن‌ پایین باشد، بدن سفت شده و این زمانی است که بیشترین احتمال وقوع آسیب به شما به خاطر فعالیت‌های فیزیکی وجود دارد.

۱۰صبح تا ۱۲ظهر

علت این مسئله افزایش سوخت‌و‌ساز گلوکز است. محققان بر این باورند که عملکرد بدن در ورزش‌های مهارتی و ورزش‌هایی که مستلزم استراتژی‌های رقابتی پیچیده و تصمیم‌گیری بوده، بیشتر است و از سویی به‌خاطر آوردن دستورات مربی در این زمان بهتر شکل گرفته و محقق می‌شود، بنابراین این زمان را، باید زمانی مطلوب برای یادگیری و انجام فوتبال یا سایر ورزش‌های مهارتی تلقی کرد که استراتژی و تصمیم‌گیری در آن دخیل است.

۴بعد‌از‌ظهر تا ۸شب

در فعالیت‌های فیزیکی که مقاومت، قدرت، سرعت و استقامت در آن دخیل‌اند، این بازه زمانی است که تعیین‌کننده بهترین زمان عملکرد شما خواهد بود و علتش احتمالا آن است که این بازه زمانی با بالاترین میزان دمای بدن شما همسو است. وقتی دمای بدن شما بالاتر باشد، ظرفیت ریه‌ها و جریان خونی که به عضلات می‌رود، زیاد شده و انعطاف‌پذیری‌تان افزایش می‌یابد. مطابقت حرکات چشم و دست و زمان واکنش‌تان هم بهتر خواهد بود، بنابراین این بهترین زمان برای دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا یا انجام ورزش‌های راکتی (مانند تنیس) و نیز ورزش‌های گروهی خواهد بود. تحقیقات نشان می‌دهد مهارت‌های مرتبط با فوتبال مانند سرعت دریبل زدن هم در اوایل شب افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر تمام اینها، به خاطر داشته باشید که ورزش در نزدیکی ساعت خواب می‌تواند در کیفیت خواب شما اختلال ایجاد کند. بهتر است که معمولا تا سه ساعت قبل از زمان خواب، ورزش‌تان را خاتمه دهید تا در روند خواب‌تان مشکلی پیش نیاید. یعنی اگر ساعت۱۰ چراغ‌ها را خاموش کرده و می‌خوابید، ساعت۷ باید ورزش را تعطیل کنید تا بدن‌تان زمان کافی برای کاهش دمای خود داشته باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 522510 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟