راز کارمندان موفق در چیست؟

ستی مولایی

رعایت اصول آداب معاشرت برای تمامی کارمندان در شرکت‌های مختلف واجب و ضروری است. اما بسیاری بر این باورند که دانش کافی از این علم گسترده را دارند. در گام اول باید دانست این نوع آداب معاشرت به تمرین‌ باره نکاتی را توضیح می‌دهد تا در این زمینه در جامعه رو به رشد خود، گامی برداریم.

استفاده از فضای مجازی در محیط کار ممنوع

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بالارفتن سطح کاربردی تلفن‌های همراه هوشمند (اسمارت‌فون‌)، کارمندان هم نیاز بیشتری برای استفاده از این وسایل احساس می‌کنند. البته این وسیله فقط باید برای نیازهای کاری در زمان کار استفاده شود نه برای رفتن به فضاهای مجازی و بازی‌های اینترنتی. درغیراین‌صورت قوانین کاری زیرپا گذاشته شده است. استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه یا بازی‌های اینترنتی، که در این روزها بسیار شایع است، رفتاری برخلاف قوانین سازمانی بوده و به ساعات مفید کاری کارکنان صدمه می‌زند. همیشه سعی کنید در زمان تعیین‌شده کاری از تماس‌های غیرضروری و مانند آن پرهیز کنید.

القاب در محیط کار

به‌کاربردن القاب در محیط کار، از آموزش‌های مهمی است که یک مدیر موفق برای کارمندانش در نظر می‌گیرد. اصول استفاده از القاب نباید فقط به نوع تحصیلات آن فرد منحصر شود. مخاطب‌قراردادن فرد در محیط کاری موفق باید براساس نام‌خانوادگی آن شخص و اگر شرایط کاری جدی‌تری حکم‌فرما بود براساس لقب به‌علاوه نام‌خانوادگی باشد. پس از به‌کارگیری القابی مانند دکتر یا مهندس به‌تنهایی به‌شدت پرهیز کنید.

از حقوق یکدیگر سوال نکنید

ادب حکم می‌کند که درباره حقوق یکدیگر در این محیط سوال نکنیم. پرسیدن میزان حقوق افراد کار پسندیده‌ای نیست و ممکن است باعث ناراحتی فرد شود؛ پس ترجیحا از حقوق همکار خود سوال نکنید مگر اینکه خودش بخواهد میزان حقوق دریافتی‌اش را با شما مطرح کند. اما می‌توان به‌صورت مودبانه پرسید: شرایط حقوقی در شرکت شما به چه شکل است و اگر یک نفر با این میزان تحصیلات در این شرکت بخواهد کار کند چه میزان حقوق دریافت می‌کند؟ این بهترین راه برای درک موقعیت کاری در شرکت مورد نظر است.

کسب اجازه از همکار

با کسب اجازه، از وسایل شخصی همکار خود استفاده کنید تا درپی یافتن وسایلش در مقابل ارباب رجوع دچار سردرگمی نشود. این احترام متقابلی است که به همکار خود می‌گذارید.

قدرت لبخندزدن

اگرچه لبخندزدن در ظاهر، کار آسانی به نظر می‌‌رسد اما گاهی هم سخت می‌‌شود؛ مانند زمانی که خشمگین یا ناراحت هستیم، خیلی خسته‌ایم، در مقابل کسی قرار گرفته‌ایم که او را مخالف یا دشمن خود می‌‌دانیم، زمانی که بیماریم یا درد و رنج جسمانی یا روانی داریم و همچنین زمانی که خیلی افسرده‌ایم. اما باید بدانید ارزان‌ترین آرایش برای صورت لبخند است. چینی‌ها می‌گویند: «با لبخند باید کرکره یک مغازه را بالا داد» و اروپایی‌ها بر این باورند که لبخند تنها راه ارتباطی با دیگران است و ماهیچه‌های صورت را تقویت کرده و اعتماد‌به‌نفس را بالا می‌برد. همچنین لبخند برابر است با ایجاد یک رابطه مناسب کاری بین طرفین یک معامله. به عبارت دیگر، لبخند چهره‌ها را جذاب‌تر می‌‌کند، به ما آرامش می‌‌دهد، سیستم ایمنی بدن را قوی می‌‌کند، استرس و فشار‌های روانی را کم می‌‌کند، با آزادکردن آندروفین، سروتونین و مسکن‌های طبیعی بدن، روحیه را بهتر می‌کند، ما را فرد موفق و کامیابی نشان می‌‌دهد، چهره‌ را جوان‌تر نشان داده و به مثبت اندیشی کمک می‌‌کند و درنهایت به‌سادگی به دیگران سرایت می‌کند، پس قدرت لبخند را دست‌کم نگیرید.

لبخندزدن را تمرین کنید

خوشبختانه لبخندزدن مسری است و اگر شما لبخند بزنید همکاران‌تان هم لبخند می‌‌زنند و لبخند آن‌ها هم به نوبه خود بر شما تاثیر مثبت می‌‌گذارد. سعی کنید در شرایط سخت هم لبخند بزنید و این را تمرین کنید. وقتی لبخندزدن را تمرین می‌کنید خودتان از انجام آن بیش از سایرین لذت خواهید برد. هر انسانی دارای اعصاب آینه‌ای یا واکنش متقابل است که می‌تواند آن حرکت مثبت یا منفی را در فرد مقابل خود به‌راحتی ببیند. پس این تمرین را در محیط کار خود هرچه زودتر شروع کنید.

چگونه از کارمندان تعریف و تمجید کنید؟

تعریف‌کردن از یکدیگر به رفتارهای یادگرفته‌شده هر فرد در خانواده از دوران کودکی برمی‌گردد و آموزش این رفتارها می‌تواند در آینده شغلی او بسیار تاثیرگذار و مفید باشد. برخی مدیران از اینکه از کارمندان خود تعریف کنند بسیار ترس دارند، اما باید تعریف‌کردن از یکدیگر را در چارچوب کاری هر شرکت قرار داد؛ البته این نکته را باید بازگو کنیم که تعریف بیش از اندازه هم در این محیط‌های اداری جایز نیست. یک مدیرموفق این هنر Art را دارد که خط قرمزهای خودش را مشخص کند؛ این خط قرمزها به نوع و میزان تعریف‌کردن در این محیط بازمی‌گردد. برخی از مدیران فقط خصوصیت منفی افراد را می‌بینند و به نوع بدی آن را بازگو می‌کنند. یک مدیر فرهیخته از افراد موثر در شرکت تعریف می‌کند و به دیگران هم این موضوع را یاد می‌دهد.

با هدف تحسین کنید

هدف از تحسین در محیط کار افزایش دلگرمی و کارایی کارمندان است. هدف این نیست که کارمندتان عاشق شما شود! یا اینکه کاری کنید که کارمندی که لباس خنده‌داری پوشیده است احساس بهتری داشته باشد. تحسین افراد به معنای تعارف‌کردن نیست. اینکه به کارمندی بگویید پیراهن زیبایی پوشیده است، تعارف است. اما وقتی کارمندتان به شکایت یک مشتری عصبانی رسیدگی می‌کند و او را راضی و خوشحال روانه می‌کند، اگر او را تحسین کنید سرمایه‌گذاری ارزشمندی انجام داده‌اید. ستایش و تحسین کارمندان را برای یک کار خاص هدف‌گیری کرده و کلی‌گویی نکنید. برای مثال بهتر است بگویید: «سمیناری که امروز صبح ارائه دادید بسیار مفید و پر از اطلاعات ارزشمند بود»؛ تا اینکه بگویید: «شما کارمند فوق‌العاده‌ای هستید». تحسین کارمندان مفید است، زیرا دراین‌صورت به آن‌ها برای زحمتی که کشیده‌اند پاداش داده‌اید و این کار کارایی کارمند را به نفع شرکت افزایش می‌دهد. یکی دیگر از راه‌های تحسین هدفمند افراد این است که از آن‌ها اطلاعات یا کارهایی بخواهید که در آن ماهرند. از آن‌ها بخواهید در مورد این توانایی خود صحبت کنند، به‌این‌ترتیب توانایی‌ها و استعدادهای آن‌ها را تحسین کرده‌اید.

اعتقاد داشته باشید که او قابل تحسین است

اگر می‌خواهید کارمندی را تحسین کنید و از او تشکر کرده یا انگیزه او را قوی‌تر کنید، باید بی‌ریا و صادقانه او را تشویق کنید؛ نه اینکه تظاهر به این کار کنید. کارمندانی که با شما کار می‌کنند به‌سادگی متوجه می‌شوند که تمجید و تعریف‌کردن شما واقعی نیست، بنابراین اعتبار خود را از دست می‌دهید و این توانایی را نخواهید داشت که آن‌ها را دلگرم یا انگیزه کارکنان خود را تقویت کنید.

در جمع تحسین کنید و در خفا توبیخ

اگر این کار باعث دستپاچگی کارمند نمی‌شود او را در جمع تحسین کنید تا دلگرمی همه کارمندان افزایش یابد. یادآوری کوچک در یک سخنرانی، یک آگهی کوچک در روزنامه شرکت یا دادن یک یادداشت تشکر به سرپرست او از راه‌های تشویق عمومی است.

اولویت‌های کاری

در فضای کاری، اولویت به مرتبه کاری افراد در آن محیط بازمی‌گردد و جنسیت در آن نقشی ندارد. کارمندان خانم و آقا در یک رده کاری قرار می‌گیرند و براساس رتبه کاری خود اولویت آن‌ها طبقه‌بندی می‌شود. پس در محیط کار، زن و مرد با هم برابرند اما براساس تقوا می‌توان اولویت‌ها را در محیط کار جابه‌جا کرد. همان‌گونه که در بیت زیر پیداست:

زن و مرد این زمان در یک ردیف‌اند چون تقوا در میان آید شریف‌اند

طریقه مصرف عطر و ادکلن در محیط کار

برای جلوگیری از بوی بد بدن باید از خوشبوکننده‌ها استفاده کنید تا در هر جمعی که حاضر می‌شوید، مورد توجه دیگران قرار گیرید. خوشبوبودن در محیط کار یک امر حیاتی است، زیرا در بیشتر ساعات روز ما در کنار همکاران‌مان هستیم. یک کارمند موفق در کشوی کاری خود حتما باید دئودورانت یا عطر داشته باشد تا در شرایط خاص از آن استفاده کند. ناگفته نماند بسیاری از افراد تفاوت بین دئودورانت و عطر را نمی‌دانند و این دو را به جای هم به‌کار می‌برند. باوجود این واقعیت که هر دو مایعاتی خوشبوکننده‌اند، اما ترکیب و طول عمر کاملا متفاوتی دارند. درواقع، دئودورانت اسپری مایعی است برای ازبین‌بردن بوی بد عرق زیربغل. هنگامی که روی بدن اسپری می‌شود، به‌عنوان ضدعرق کار می‌کند، اما چون حاوی درصد بسیار کمی از روغن‌های معطر است درصورتی‌که روی لباس اسپری شود، اثری ندارد.

عطر نسبت به دئودورانت درصد بالاتری از روغن‌های معطر محلول در الکل را داراست. عطرها ماندگاری بیشتری نسبت به دئودورانت‌ها دارند و روی لباس و برخی از قسمت‌های بدن مانند پشت گردن، گوش‌ها و مچ دست‌ها استفاده می‌شوند؛ به طور کلی، به‌دلیل غلظت بالاتر روغن‌های معطر، عطر گران‌تر از دئودورانت است. برای مصرف عطرها در محیط کاری بهتر است از ادوتوالت‌ها استفاده کنید؛ زیرا عطردانه‌های کمتری نسبت به ادوپرفیوم‌ها دارند. توجه داشته باشید بعضی افراد اگر بوی غلیظی از ادکلن را در طول روز استشمام کنند، دچار سردرد‌های بسیار شدید می‌شوند.

بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان برای تمامی همکارها در یک محیط کاری امری ضروری است. زمان زیادی را با همکاران‌مان در محیط کار زندگی می‌کنیم؛ پس بهتر است بهداشت دهان و دندان را به‌خوبی رعایت کنیم تا باعث رنجش دیگران در آن محیط نشویم. بوی نامطبوع دهان فقط با مسواک‌زدن از بین نمی‌رود بلکه باید در طول روز از نخ دندان یا برس بین‌دندانی هم برای تمیز و خوشبو نگاه‌داشتن آن استفاده کرد. بهداشت دهان و دندان اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می‌دهد تا بتوانید به‌راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنید. البته بعضی کارمندان بر این باورند که مصرف آدامس آن‌ها را از بوی بد دهان رها می‌سازد، اما درواقع، با جویدن آدامس فقط به همکاران و ارباب‌رجوعان بی‌احترامی کرده‌ایم.

منبع: ایده آل

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 517347 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟