بیماری سل را بیشتر بشناسیم

به گزارش رکنا، سیما جوانمردی کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سل یک بیماری عفونی واگیر است که عامل آن باسیل سل است، این میکروب به صورت ذرات ریز وارد هوا می‌شود، این ذرات با سرفه، عطسه، صحبت کردن، خندیدن و یا فریاد زدن، ایجاد و در هوا پخش می‌شود؛ یک سرفه می‌تواند سه هزار ذره عفونی را وارد هوا کند؛ انتقال خون، غذا، آب، تماس جنسی و نیش حشرات، بیماری را انتقال نمی‌دهد.

او افزود: این بیماری قادر است تمام اعضای بدن را مبتلا کند، اما بیشترین عضو درگیر ریه‌ها هستند که حدود ۸۰ درصد موارد سل را تشکیل می‌دهد، سرفه پایدار بیشتر از دو هفته شایع‌ترین نشانه‌ای است که در افراد مشکوک به سل باید بررسی شود، خلط و یا خلط خونی، کاهش وزن، ضعف، تب و تعریق شبانه از دیگر نشانه‌های این بیماری است.

جوانمردی ادامه داد: تشخیص بیماری سل ریوی با انجام آزمایش بر روی نمونه خلط افراد مشکوک انجام می‌شود، تشخیص سل خارج ریوی با آزمایش بر روی نمونه‌های گرفته شده از ارگان‌های درگیر انجام می‌شود.

کارشناس بیماری‌های واگیر گفت: بیماری سل قابل درمان است؛ امروزه با دارو‌های موجود در صورتی که به صورت دقیق مصرف شوند، بهبودی کامل حاصل می‌شود، به شرط آنکه بیمار مسلول دارو‌های تجویز شده را در مدت دست کم ۶ ماه به طور کامل استفاده کرده و از قطع خودسرانه دارو‌ها خودداری شود.

او اظهار داشت: خطر انتقال بیماری، دو هفته پس از شروع درمان دارویی از بین می‌رود؛ درمان ناکامل و ناقص بیماری سل به مراتب بدتر از درمان نکردن بیماران است؛ با درمان ناقص، بیمار تبدیل به فرم مقاوم به درمان می‌شود که در این صورت طول دوره درمان به ۱۸ ماه تا دو سال می‌رسد.

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: در حال حاضر تمام خدمات برای کنترل بیماری سل از جمله شناسایی افراد مشکوک در سطح جامعه، تشخیص، آزمایش خلط، رادیوگرافی، ویزیت پزشک، تامین دارو، پیگیری و کنترل اطرافیان بیمار و بستری بیماران مقاوم به درمان، در سراسر کشور از سوی سیستم بهداشتی به طور رایگان ارایه می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 510421 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟