ویتامینی که در بارداری نقش بسزایی دارد

بارداری ، زمان ساختن ، تکثیر و رشد در بدن مادر است . برای سلولها که رشد و تکثیر یابند . بدن شما و بدن نوزاد شما به پشتیبانی ویتامین A ، نیاز دارند . به اضافه ی حمایت از رشد ، این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان هم عمل می کند که به حفظ سلولهای شما از عوامل آسیب رسان مانند آلودگی ، اشعه های UV و فشار های احساس و استرس کمک می کند .

اگر ویتامین A ، تا این حد پر اهمیت است ، چرا به زنان به طور مداوم در رابطه با خطرات آن هشدار می دهند ؟

چونکه انواع خاصی در مقادیر بالا واقعا می توانند خطرناک باشند.

ویتامین A، ضربه بدی حین بارداری میزند چون سطوح سمی ممکن است منجر به نواقص زایمان شود . بله مقدار زیاد این ویتامین مخصوصا از مکمل ها می تواند خطرناک باشد . اما شما هنوز به آن نیاز دارید ، نوزاد شما به آن نیاز دارد و یک فرصت خوب است که بفهمید شما مقدار کافی این ویتامین را داشته باشید .

در حالیکه مقدار زیاد ویتامین A ، می تواند یک اثر شدید منفی برای سلامتی داشته باشد ، همچنین می تواند اثرش بسیار کمتر باشد . عدم دریافت کافی ویتامین A ، می تواند سیستم ایمنی شما را تضعیف کند ، موجب هایپرکراتوز شود ( که شما تحت عنوان پوست مرغی می شناسید ) و منجر به کوری در شب شود .

۲۶ درصد زنان باردار ، از رژیم غذایی خود ، مقدار کافی ویتامین A را دریافت نمی کنند و زنان غیر باردار هم بهتر عمل نمی کنند و ۴۸ درصد زنان غیر باردار نیاز های خود را برطرف نمی کنند .

چه میزان ویتامین A ، در حین بارداری می توانید داشته باشید ؟

جیره رژیم غذایی توصیه شده در حین بارداری ، ۷۷۰ میلی گرم در روز است که شما می توانید این میزان را از مکمل ها یا منابع غذایی دریافت کنید .

مطالعات نشان داده اند که مقادیر بالای ویتامین A ساختگی یا پیش ساخته در مکمل ها می تواند خطرناک باشد و تنها موجب آسیب به شما نمی شود ، بلکه به نوزاد شما هم صدمه می زند به عنوان یک تراتوژن ( عامل ناقص کننده جنین ) ، ویتامین A، به نواقص نوزادی پیوند داده شده و باید در هر زمانی چه بارداری و غیر از آن ، محدود شود .

در مکمل ها ، ویتامین A، معمولا در واحد های بین الملل بر روی برچسب هایی گزارش می شود . اگر تمام ویتامین A که از بتاکاروتن هست ، تا ۱۵۰۰۰ واحد بین المللی (IU) باشد ، مجاز است ، گرچه توصیه نمی شود . اگر ویتامین شما حاوی رتینیل پالمیتات یا رتینیل استات باشد ، نباید بیش از ۲۵۰۰ واحد بین الملل از این ۲ ماده باشد .

ایمن ترین راه برای جذب ویتامین A ، از منابع غذایی است

بتاکاروتن که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود ،حتی در مقادیر بالا بسیار سالم است ، با این وجود ممکن است که زیاد شود ، زمانیکه از منابع حیوانی گرفته شود . با این وجود شما ممکن است نیازی با نگرانی زیادی نداشته باشید و این برای اغلب افراد، طبق رژیم غذایی استاندارد آمریکایی غیر محتمل است که میزان زیادی ویتامین A را دریافت کنند .

همچنین مهم است که بفهمید که بیشترین تحقیق در مورد سمیت ویتامین A، در رابطه با ویتامین A منابع غذایی نیست . بیشترین گزارشات از سمیت ، از مکمل های ویتامین A ، خصوصا از انواع پیش ساخته ( رتینول و رتینیل ) آن است . دلایل بیشتری هست که بر روی دریافت مواد مغذی از غذاهای واقعی بجای مکمل ها تمرکز کنید .

در اینجا ۱۰ منبع غذایی غنی از ویتامین A برای توجه قرار دادن در رژیم غذایی شما اورده شده است :

جگر

سیب زمینی شیرین

کدوتنبل

کدوگردویی

هویج

اسفناج

سبزیجات برگ کلم

کلم پیچ و برگ کلم

زردآلو خشک

سبزیجات خردل

در این جا برخی راه های برای فشرده کردن بیشتر ویتامین A به بدن شما آورده شده است:

به گوشت مصرفی خود در همبرگرها ، تاکو یا سس ماکارونی ، جگر اضافه کنید .

یک کاسه سوپ کدو تنبل برای ناهار آماده کنید

کدو گردویی را به دستورالعمل سس پاستای خود اضافه کنید

برش های هویج را بر روی سالاد ، املت یا ساندویچ قرار دهید .

از اسفناج به جای کاهوی یخکوهی در سالادها یا ساندویچ ها استفاده کنید

برای ناهار ، از برگ کلم در نان ذرت مکزیکی بپیچید.

برگ های کلم پیچ را بشکافید و به املت خود اضافه کنید

یک ترکیب سالم ، خوش طعم و آسان را با مخلوط ترکیبی زردآلو خشک ، ورقه های نارگیل و شکلات تلخ تهیه کنید

برگ و سبزیجات خردل را به دستور العمل مورد علاقه خود اضافه کنید .

اینها و دیگر مواد مغذی غنی از ویتامین A را به رژیم روزانه خود اضافه کنید تا سیستم ایمنی قوی ، پوست سالم و یک بارداری سالم داشته باشید .

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 468525 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟