کدام نوشابه ضرر بیشتری دارد؟

آمارها نشان می دهد که ایران مقام اول را برای مصرف نوشابه در دنیا دارد چرا که سرانه مصرف نوشابه در دنیا حدود تا ۱۰ تا ۱۲ لیتر اما در ایران بیش از ۴۰ لیتر است.این نوشیدنی محبوب و پر مصرف عوارض زیادی نیز دارد که ممکن است رنگ آن نیز در عوارض ایجاد کننده، تاثیرگذار باشد.

مصرف نوشابه یکی از عوامل موثر در سوء تغذیه است پس بهتر است به جای نوشابه آب، میوه و آبمیوه را جایگزین کرد تا دچار کمبودهای ویتامینی و مضراتی که در زیر آورده ایم ، نشوید.

ضرر اسید فسفریک موجود در نوشابه ها سبب :

اختلال در گوارش غذا

اسیدی شدن خون

ورود کلسیم از استخوانها به خون

دفع کلسیم

پوکی استخوان

فشار به کلیه ها

ایجاد سنگ کلیه

بهم خوردن تعادل فسفر کلسیم بدن

ضرر کافئین موجود در نوشابه سبب :

تپش قلب

تحریک سیستم عصبی مرکزی

ایجاد حس وابستگی

ضرر گاز کربنیک موجود در نوشابه سبب:

عدم جذب کلسیم

از بین رفتن مینای دندان

ریفلاکس شدید سیستم گوارشی

خراب شدن دندان

ضرر نوشیدن نوشابه برای دندان و سلامت بدن

ضرر آب گازدار تشکیل دهنده نوشابه :

ایجاد مشکلات گوارشی

ضرر قند بالای موجود در نوشابه :

افزایش قندخون

ابتلا دیابت

ابتلا به چاقی

ضرر رنگ های خوراکی موجود در نوشابه :

به گزارش ایران ناز رنگ مصنوعی مورد استفاده برای تبدیل رنگ آن به قهوه ای تیره یِ دوست داشتنیِ نوشابه ها ماده ی شیمیایی مضری به نام ۴-متیل ایمیدازول که می تواند باعث سرطان شود.

از نوشابه های مشکی به علت اسیدیته بالا برای پاک کنندگی جرم و کثیفی (مخصوصا تمیز نمودن چربی روغن ماشین در تعمیرگاه ها) استفاده می شود و وقتی این ماده وارد معده می شود معده در ترشح اسید خود تنبل می کند و اگر دیگر با غذا نوشابه میل نشود در سیستم گوارشی اختلال ایجاد می شود.

رنگ مشکی نوشابه های مشکی به علت حرارت زیاد قند و تبدیل آن به رنگ (کارامل )است اما رنگ زرد نوشابه های زرد به علت رنگ دهنده های مصنوعی اضافه شده به نوشابه است که موجب ایجاد سرطان های مختلف می شود.

کدام نوشابه اولویت مصرف دارد؟

ضرر تمام نوشابه ها یکسان است و تفاوت رنگ آنها سبب نمی شود که یکی از آنها به دیگری ارجحیت داشته باشد اما برخی اعتقاد دارند نوشابه های سفید (به دلیل نداشتن رنگدانه ها)، سپس مشکی (با داشتن کارامل تقریبا بی ضکی از آنها رر) و در نهایت زرد (به دلیل رنگ دهنده های مصنوعی) به ترتیب در وضعیت بهتری نسبت به هم قرار دارند.

آیا نوشابه سیاه اعتیاد آور است؟

کولا حاوی کافئین، تئوبرومین و درصدی تانن است و نام گیاهی است که با استفاده از پودر دانه های آن ، نوشابه های سیاه غیرالکلی درست می کنند، این پودر طعم دهنده بوده و رنگ قرمز قهوه ای دارد وبه علت ترکیبات تاننی ضداسهال است.

کافئین اثرات محرک دارد و مانندچای و قهوه رفع خستگی می کند و موجب افزایش نیرو شده و از خواب آلودگی جلوگیری می کند . نوشابه سیاه مدر است و با تحریک دستگاه گوارش به هضم بهتر غذا کمک می کند. در کل مصرف نوشابه حال انسان را خوش می کند، اما چون مقدارکافئین موجود در نوشابه کم است اعتیادآوری ضعیفی دارد.

ضرر نوشابه های گازوئیلی!

از هر سوخت فسیلی می توان گازکربنیک نوشابه را تهیه کرد و یکی از راه های تهیه این گاز از طریق سوزاندن گازوئیل است. دود ناخالص را تصفیه می کنند تا آلاینده ها و مواد زاید آن را جدا نمایند سپس آن را به صورت بی بو و بی رنگ و تحت فشار داخل کپسول کرده و به کارخانه های نوشابه وارد می کنند.

نوشابه بدون قند هم خطرناک است

برخی افراد به دلیل بدون کالری و قند بودن نوشابه های رژیمی سراغ آنها می روند شاید این نوشابه ها باعث اضافه وزنتان نشوند، اما حاوی شیرین کننده مصنوعی به نام آسپارتام هستند که مصرف طولانی مدت آن سرطان زا است.نوشابه های رژیمی برای افراد دیابتی نیز توصیه نمی شود، زیرا باعث افزایش قند خون و تهدید سلامت بیمارمی شود.

ضرر نوشابه و بلوغ زودرس

دخترانی که هر روزنوشابه مصرف می کنند، زودتر و سریع تر به سن بلوغ می رسند و دچار بلوغ زودرس و عوارض ناشی از آن می شوند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 465166 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟