سرطان کلیه با نشانه های خاموش/این دردهای به ظاهر ساده را جدی بگیرید!

هر زمان که دمای بدن شما افزایش می یابد، نشانه ای از درگیری سیستم ایمنی با یک مزاحم است. این مزاحم می تواند یک ویروس، باکتری، یا تومور باشد.

 انسان دارای دو کلیه است که این اندام های لوبیایی شکل زیر قفسه سینه در دو طرف ستون فقرات قرار گرفته اند. وظیفه اصلی کلیه ها پالایش مواد زائد از خون و تبدیل آنها به ادرار است.

کلیه ها نیز همانند دیگر بخش های بدن انسان می توانند درگیر سرطان شوند و شایع‌ترین نوع آن سرطان سلول کلیوی است.

دلایل سرطان کلیه چه چیزهای هستند؟

گاهی اوقان سرطان کلیه می تواند ارثی باشد. سیگار کشیدن نیز یکی از دلایل شایع ابتلا به سرطان کلیه است و ترک سیگار تنها روش برای کاهش احتمال مواجهه با این شرایط است. از دیگر عوامل خطرآفرین می توان به اضافه وزن، فشار خون بالا، و استفاده بیش از حد و بلند مدت از داروهای ضد درد اشاره کرد.

در ادامه با برخی از نشانه های سرطان کلیه که شاید آنها را نادیده بگیرید بیشتر آشنا می شویم.

یک توده در شکم، پهلو یا کمر

از آنجایی که کلیه ها در قسمتی بسیار عمیق از بدن قرار گرفته اند، بیماران مبتلا به سرطان کلیه در مراحل اولیه بیماری با علائم بسیار کم یا هیچ علائمی مواجه نمی شوند، از این رو، تشخیص این که سرطان چه زمانی در کلیه های آغاز شده دشوار است. بیمار به ندرت یک تومور را به عنوان نشانه ای از سرطان کلیه احساس خواهد کرد. اگر این اتفاق رخ دهد، تومور ممکن است در مرحله ای پیشرفته از بیماری قرار داشته باشد.

نمایان شدن مساله ای در نتایج یک آزمایش

سرطان همواره در مراحل پایانی شناسایی نمی شود. افراد ممکن است آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا ام‌آر‌آی را به دلایلی کاملا غیر مرتبط انجام دهند که در آنها تومور نیز مشاهده می شود، از این رو، حداقل دو سوم از این بیماران اغلب زمانی متوجه سرطان می شوند که تومور بسیار کوچک است. این شرایط خوب است زیرا هرچه سرطان زودتر تشخیص داده شود، درمان آن نیز می تواند با نتایج بهتری همراه باشد.

احساس درد خفیف در پهلو

احساس درد پایدار در پهلو که از بین نمی رود باید زنگ هشدار را به صدا درآورده و برای بررسی دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید. البته نباید خیلی زود نتیجه گیری کرده و نگران یک بیماری شدید مانند سرطان شوید زیرا درد ممکن است به دلایل دیگر که شرایطی وخیم و جدی نیستند نیز شکل گرفته باشد.

خون در ادرار

مشاهده خون در ادرار نشانه قطعی ابتلا به سرطان کلیه نیست، اما باید زنگ هشدار را برای شما به صدا درآورد. ممکن است این شرایط از مشکلات رایج مانند یک عفونت دستگاه ادراری ناشی شده یا تنها مصرف برخی مواد غذایی مانند چغندر موجب تغییر رنگ ادرار شما شده باشد. با این وجود، اگر خون در ادرار به واسطه سرطان کلیه شکل گرفته باشد، احتمالا بیماری در مرحله پیشرفته قرار دارد. در هر صورت برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

خستگی، کاهش وزن

خستگی، بی اشتهایی، و کاهش وزن بی دلیل سه نشانه ای هستند که در مراحل پیشرفته‌تر سرطان کلیه ظاهر می شوند. با این وجود، آنها نشانه هایی فریبنده هستند زیرا عوامل دیگری مانند استرس نیز ممکن است در پس این شرایط قرار داشته باشند. اما اگر به رغم خواب کافی همچنان با احساس خستگی مواجه هستید یا بدون تغییر در برنامه غذایی خود کاهش وزن را تجربه می کنید، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است.

افزایش فشار خون

اگر فشار خون شما به طور معمول در سطح خوب و عادی قرار داشته، اما اخیرا متوجه افزایش آن شده اید، این می تواند به بروز مساله ای جدی مانند سرطان کلیه اشاره داشته باشد. کلیه ها از طریق ترشح هورمونی به نام رنین به مدیریت تعادل مایع و فشار خون در بدن شما کمک می کنند. سرطان می تواند در این فرآیند اختلال ایجاد کند. برای بررسی شرایط و مشخص شدن دلیل فشار خون بالا به پزشک مراجعه کنید.

کم خونی

بخشی از دلیل احساس خستگی شما می تواند با شمارش کم گلبول های قرمز خون مرتبط باشد. هورمون دیگری به نام اریتروپوئیتین که توسط کلیه ها ترشح می شود، مغز استخوان را برای تولید گلبول های قرمز خون تشویق می کند. انسان برای تحویل اکسیژن به بخش های مختلف بدن به گلبول های قرمز خون وابسته است و زمانی که تعداد آنها کم باشد، سطوح انرژی نیز کاهش می یابد.

تب بدون ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا یا عفونت دیگر

هر زمان که دمای بدن شما افزایش می یابد، نشانه ای از درگیری سیستم ایمنی با یک مزاحم است. این مزاحم می تواند یک ویروس، باکتری، یا تومور باشد. اگر با تعریق شبانه یا احساس گرگرفتگی مواجه هستید، نظارت بر دمای بدن خود را مد نظر قرار دهید. در غیاب دیگر علائم آشکار عفونت، مانند سرفه، عطسه، یا دردهای ماهیچه ای، مواجهه با تب نشانه ای هشدار دهنده است و باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

تورم سیاهرگ های اطراف بیضه راست

در شرایطی که ممکن است در هر دو بیضه رخ دهد، واریکوسل - خوشه ای از سیاهرگ های متورم - بیشتر بیضه راست را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است نشانه از یک تومور بزرگ کلیوی نیز باشد. برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

سرطان کلیه چگونه معالجه می شود؟

طی یک دهه گذشته روش های درمان پیشرفت های چشمگیری را شاهد بوده اند. ایمنی درمانی یکی از جدیدترین روش های درمان است که به افزایش توانایی سیستم ایمنی برای تشخیص و کنترل تومورها کمک می کند. دو داروی نیولوماب (Nivolumab) و ایپیلیموماب (Ipilimumab) تایید شده و برای بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته استفاده می شوند.

آیا عمل جراحی یک گزینه است؟

از آنجایی که میانگین سن تشخیص سرطان کلیه 64 سال است، نیمی از بیماران مبتلا به سرطان کلیه بیش از 65 سال سن دارند که انجام عمل جراحی را پر خطرتر می سازد. افرادی که سرطان در آنها زود تشخیص داده شده است، نامزدهای خوبی برای برداشتن تومور هستند. از سوی دیگر، اگر فردی به بیماری قلبی یا ریوی مبتلا باشد، انجام عمل جراحی ممکن است بسیار خطرناک باشد. پزشک با توجه به ویژگی های تومور مانند این که با چه سرعتی در حال رشد است و سابقه سلامت فرد، ارزیابی خطرات در برابر فواید انجام عمل جراحی را انجام خواهد داد.

آیا می توان سرطان کلیه را درمان کرد؟

همانند انواع دیگر سرطان، درمان سرطان کلیه به این که بیماری چه زمانی تشخیص داده شده است، بستگی دارد. اگر سرطان زود تشخیص داده شده باشد، احتمال درمان و بهبودی نیز بیشتر است. اما اگر سرطان پیشرفته باشد و به بخش های دیگر بدن سرایت کرده باشد، احتمال بقای بیمار طی پنج تا 10 سال پس از معالجه تنها 10 تا 20 درصد است. سرطان کلیه زمانی که با ورود به حالت متاستاز بسیار تهاجمی می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459487 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟