دوای درد این بیماری ها خواندن کتاب است

زیاد شنیده‌ایم که مطالعه بر توانایی‌های ذهنی، روحیات و احساسات تأثیرات شگفت‌انگیزی دارد. آیا درست است؟ ما در ادامه قسمت‌هایی از یک تحقیق را آورده‌ایم که ثابت می‌کند مطالعه فعالیتی بسیار مفید است.نگاهی به این مطلب بیندازید و دریابید که چرا خواندن کتاب می‌تواند بهترین تصمیمی باشد که تا به حال گرفته‌اید.

۱- مطالعه استرس را کم می‌کند

زمانی که استرس دارید ترجیح می‌دهید چه کارهایی انجام دهید؟ پیاده‌روی کنید؟ یا موسیقی گوش دهید؟ محققان دانشگاه ساسکس اطمینان داده‌اند در مواقع استرس باید مطالعه کرد. تحقیقاتی که انجام داده‌اند نشان داده مطالعه در مقایسه با موسیقی، پیاده‌روی و حتی قهوه بهترین روش برای غلبه بر استرس است. افرادی که مورد آزمایش قرار گرفته بودند با مطالعه به مدت ۶ دقیقه توانسته بودند استرس خود را کاهش دهند.

۲- مطالعه بی‌خوابی را درمان می‌کند

ثابت شده مطالعه یکی از مؤثرترین راه‌ها برای آرامش و آمادگی برای خواب است. نور تلفن همراه و تلویزیون به مغز می‌گویند اکنون زمان بیدار شدن است، در حالی که خواندن کتاب در نور کم تأثیر کاملاً متفاوتی دارد زیرا مغز تشخیص می‌دهد اکنون زمان استراحت است.

۳- مطالعه کارکرد مغز را تقویت می‌کند

تحقیقات نشان داده است ما انسان‌ها پس از مطالعه باهوش‌تر می‌شویم. چند روز پس از پایان کتاب مغز ما تغییرات مثبتی را نشان می‌دهد. دانشمندان دریافته‌اند بهبود در کارکرد مغز به دلیل ارتباطات شدید در مغز و تغییرات عصبی است که در حافظه عضلانی ایجاد می‌شود.

۴- مطالعه به هدفمندی و غلبه بر مشکلات کمک می‌کند

هرچه بیشتر مطالعه کنید، بیشتر خودتان را در قالب قهرمانان کتاب‌ها می‌بینید و مدل‌های رفتاری آن‌ها را به زندگی‌تان منتقل می‌کنید. این موضوع به این معنی است که با دنبال کردن مثال‌های یک کتاب خوب انگیزه پیدا کردن عشق و رسیدن پیدا خواهید کرد.

۵- مطالعه توانایی‌های حافظه و تفکر را تقویت می‌کند

هر زمان که مطالعه می‌کنید در واقع ذهن را تعلیم می‌دهید. وقتی با کلمات جدیدی مواجه می‌شوید، مفهوم آن را کشف می‌کنید و در حافظه کوتاه‌مدت ذخیره خواهید کرد. تحقیقات ثابت کرده‌اند مطالعه، زوال را در قوه ادراک شخص کاهش می‌دهد. کسانی که ذهن را با مطالعه برمی‌انگیزند بهتر می‌توانند مغز را زنده نگه دارند.

۵- مطالعه دایره لغات را بالا می‌برد

هنگام مطالعه با کلماتی مواجه می‌شوید که به‌طور معمول به کار نمی‌برید. حتی کلمات که اصلاً قبلاً به گوشتان نخورده و معنی این کلمات را از محتوای متن کتاب متوجه می‌شوید. بنابراین مطالعه نه تنها دایره لغات شما را بیشتر می‌کند، بلکه دانش و ادبیات شما را نیز تقویت خواهد کرد.

۶- مطالعه مهارت‌های نوشتن را تقویت می‌کند

هنگامی که مطالعه می‌کنید به‌طور ناخودآگاه روش نوشتاری نویسنده را تقلید می‌کنید. همان‌طور که موسیقیدان جوان تحت تأثیر ژانر خاصی قرار می‌گیرد، شیوه نویسندگی شما نیز تحت تأثیر کتاب‌هایی قرار می‌گیرد که مطالعه می‌کنید.

۷- کتابخوان‌ها از سلامت جسمی بیشتری برخوردارند

تحقیقات ثابت کرده کسانی که عاشق مطالعه هستند بیشتر ورزش می‌کنند و با اشتیاق‌تر از کسانی هستند که به روش‌های دیگری اوقات فراغت خود را می‌گذرانند. کتابخوان‌ها زمان بیشتری را در باشگاه می‌گذرانند بنابراین از سلامت بیشتری برخوردارند.

۸- مطالعه بر توانایی‌های شنیداری تأثیرات مثبت دارد

باور داشته باشید یا نه، مطالعه می‌تواند بر توانایی‌های شنیداری تأثیر بگذارد و فهم کلمات و گرامرهای جدید را آسان‌تر کند. اگر با صدای بلند مطالعه کنید، این تأثیر قوی‌تر می‌شود.

۹- مطالعه خلاقیت را تقویت می‌کند

تصاویر رنگی با متن‌های ساده تأثیرات مثبتی بر خلاقیت و مهارت‌های هنری کودکان می‌گذارد. این تأثیر روی جوانان نیز مشهود است.

۱۰- مطالعه از بیماری آلزایمر زودرس جلوگیری می‌کند

کسانی که به خواندن کتاب و حل جدول کلمات متقاطع علاقه دارند کمتر مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شوند. مغز هم مانند اعضای دیگر بدن نیاز به ورزش دارد و بهترین ورزش برای آن مطالعه است.

۱۱- خواندن کتاب با صدای بلند روابط شما را با کودکتان تقویت می‌کند

روان‌شناسان اذعان داشته‌اند اگر با صدای بلند برای کودکانتان داستان بخوانید روابط خاصی با آن‌ها ایجاد خواهید کرد. بنابراین سعی کنید بیشتر برای کودکانتان کتاب بخوانید. البته ناگفته نماند تلویزیون و هر فعالیت دیگری نمی‌تواند به این اندازه تأثیرگذار باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459304 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟