مرگ آورترین غذاها را بشناسید

 غذا مملو از مواد شیمیایی است و همیشه هم بوده است اما غذاهای مدرنِ بیش از حد فرآوری شده، چیز دیگری هستند و نتایچ پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که این غذاها ممکن است، نسبت‌به آن چه ما فکر می‌کنیم، مضرتر باشند.

در مطالعه‌ی جامعی که در فرانسه انجام شده است و مصرف غذای بیش از ۴۴ هزار فرد بزرگسال فرانسوی را مورد بررسی قرار داده است، نشان داده شده است که مصرف غذاهای بیش از حد فراوری‌شده شامل میان‌وعده‌های صنعتی، نوشیدنی‌های دارای شکر و وعده‌های غذایی آماده با خطر بالاتر مرگ همراه هستند. پژوهشگران در این مقاله‌ که تحت هدایت لائور اشنابل از دانشگاه سوربون انجام شده بود، نوشتند:

غذاهای به‌شدت فرآوری شده، محصولات غذایی هستند که حاوی اجزای مختلفی هستند و طی چندین مرحله‌ی صنعتی تولید شده‌اند. این محصولات غذایی معمولا آماده‌ی گرم کردن و حرارت دادن هستند، قیمت مناسب و طعم دلپذیری دارند.

راحتی و طعم خوب آن‌ها خوب است اما مصرف غذاهای به‌شدت فرآوری شده (که شامل نان‌های به‌شدت فرآوری‌شده، شیرینی‌ها و گوشت‌های فرآوری‌شده نیز می‌شود) مشکل‌ساز بوده و با افزایش خطر بروز مشکلاتی نظیر چاقی، فشار خون بالا و سرطان همراه هستند. تا قبل از این مطالعه، کسی به‌طور جداگانه به این موضوع که آیا غذاهای به‌شدت فرآوری شده احتمال مرگ را نیز افزایش می‌دهند یا نه، توجه نکرده بود. در این مطالعه که در آن یک دوره‌ی هفت ساله درنظر گرفته شد، نشان داده شد که ۱۰ درصد افزایش در سهم غذاهای به‌شدت فرآوری شده، احتمال مرگ را تا ۱۴ درصد افزایش می‌دهد.

اگرچه پژوهشگران بر این نکته نیز تاکید می‌کنند که این مطالعه مشاهده‌ای بوده است و نمی‌تواند تأیید کننده‌ی یک رابطه‌ی سببی باشد اما این واقعیت که ارتباط معنی‌دار آماری بین این عوامل وجود دارد، موضوعی است که جای تأمل دارد. ماتیلد توویه پژوهشگر مطالعه می‌گوید:

ما نباید مردم را بترسانیم و بگوییم اگر یک بسته از این غذاها را بخورید، احتمال مرگ شما ۱۵ درصد بیشتر می‌شود. این فقط گام دیگری به‌سمت افزایش درک ما از ارتباط بین غذاهای فرآوری شده و سلامتی است.

چیزی که قطعی است این است که غذاهای به‌شدت فرآوری شده حاوی ترکیبات فراوانی هستند که شما نمی‌توانید آن‌ها را در غذاهای کامل پیدا کنید؛ افزودنی‌های مختلفی نظیر نگهدارنده‌ها، شیرین‌کننده‌ها، طعم‌دهنده‌ها، رنگ‌ها و دیگر مواد. این نوع غذاها همچنین حاوی مقدار زیادی انرژی هستند. در این مطالعه نشان داده شد که اگرچه این غذاها ۱۴/۴ درصد از کل غذا و نوشیدنی‌های مصرفی را تشکیل می‌دادند ولی سهم آن‌ها در میزان انرژی رژیم غذایی ۲۹/۱ درصد بود. نیتا فروهی از دانشگاه کمبریج که در این مطالعه نقشی نداشته است، می‌گوید:

غذاهای به‌شدت فرآوری‌شده بیشتر توسط افرادی که دارای سطح درآمد و تحصیلات کمتری هستند، یا کسانی که تنها زندگی می‌کنند، مصرف می‌شوند. درحقیقت، مصرف غذاهای به‌شدت فرآوری‌شده، منعکس‌کننده‌ی نابرابری‌های اجتماعی است. چنین غذاهایی ارزان‌تر بوده و به‌علت داشتن مقادیر زیاد شکر، نمک و چربی‌های اشباع طعم دلپذیرتری دارند، همچنین دسترسی به آن‌ها ‌آسان‌تر است، آماده‌ی مصرف هستند، تاریخ انقضای آن‌ها طولانی‌تر است و برای مدت بیشتری می‌مانند.

هرچند این مطالعه ازنظر اندازه نمونه و طول مدت مطالعه، مطالعه‌ای جامع به‌حساب می‌آید، ولی هنوز کارهای زیادی باید انجام شود تا چرایی و چگونگی تاثیر بد غذاهای به‌شدت فرآوری‌شده روی ما به‌طور قطعی تعیین شود. و این کار، با فرض گستردگی محصولات غذایی که ما درمورد آن‌ها صحبت می‌کنیم و فراوانی و تنوع موادی که به این غذاها افزوده می‌شود، کار دشواری است. نورگل فیتزجرالد، دانشمندی از دانشگاه راتجرز که در این پژوهش مشارکتی نداشته است، می‌گوید:

برخی از فاکتورها ممکن است بیشتر یا کمتر از سایر مضر باشند. این کاملا پیچیده است.

اما اگر شما درمورد غذاهای به‌شدت فرآوری‌شده نگرانی دارید، اینکه چه چیزی در آن‌ها وجود دارد و چه کاری با شما می‌توانند انجام دهند، بهترین روش این است که دفعه‌ی بعد که به سوپرمارکت رفتید، یک اصل اولیه را رعایت کنید. فیتزجرالد می‌گوید:

به فهرست مواد تشکیل‌دهنده‌ی مواد غذایی نگاه کنید. آیا شما تمام این ترکیباتی که به این غذا افزوده شده‌اند، را می‌شناسید؟ آن‌هایی را بخرید که دارای حداقل ترکیبات اضافه شده هستند و ترکیباتی را دارند که شما درمورد آن‌ها آگاهی دارید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459299 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟