10 کار اشتباهی که بعد از خوردن غذا ممنوع  است

نوشیدن آب یخ بعد از غذا باعث سرطان معده می‌شود، ولی این حرف پایه علمی چندان صحیحی ندارد و تنها مشکلی که با نوشیدن آب یخ بروز می‌کند، دل‌درد یا انقباض عضلات روده است.

 شما هم احتمالا از زبان اطرافیان خود شنیده اید که بعد از غذا خوردن نباید دراز کشید یا حمام کرد و یا...این توصیه ها ریشه علمی دارند؟ آیا بعد از غذا باید از انجام کارهایی پرهیز کنیم؟ چرا؟

1-آب یخ ننوشید

می‌گویند نوشیدن آب یخ بعد از غذا باعث سرطان معده می‌شود، ولی این حرف پایه علمی چندان صحیحی ندارد و تنها مشکلی که با نوشیدن آب یخ بروز می‌کند، دل‌درد یا انقباض عضلات روده است. افراد دچار سندرم روده‌ تحریک‌پذیر، بیشتر دچار این مشکل می‌شوند؛ بنابراین بهتر است آب خیلی سرد ننوشید. نکته دیگر اینکه نوشیدن آب بعد از صرف غذا، باعث رقیق شدن شیره معده می‌شود و می‌تواند در هضم غذا اختلال ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است نیم ساعت قبل از غذا و نیم ساعت بعد از اتمام غذا، آب ننوشید.

2-سیگار نکشید

برخی سیگاری‌ها به محض این که غذایشان تمام می‌شود، سیگارشان را روشن‌ می‌کنند. در متون پزشکی آمده سیگار چه بعد از غذا و چه قبل از آن خطرناک است و خطر مصرف آن بعد از غذا بر خلاف تصور عموم مردم بیشتر نیست. حدود 100 ماده سرطان‌زا در سیگار وجود دارد و کشیدن آن به‌طور کلی زیان‌بار است.

نتایج تحقیقات نشان داده دود سیگار می‌تواند محیط معده را اسیدی کند و این عامل روی عملکرد معده تاثیر منفی می‌‌گذارد و مانع هضم صحیح غذا می‌شود. از سوی دیگر، کشیدن سیگار بعد از غذا، به‌خصوص در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر، درد و علایم شکمی را به دنبال خواهد داشت.

3-میوه نخورید

با توجه به اینکه بعد از خوردن غذا معده پر و سنگین می شود، خوردن میوه به این سنگینی دامن می زند و در عمل هضم، مشکل ایجاد می کند و بهتر است یک تا دو ساعت پس از صرف غذا میوه میل نکنید. البته برخی افراد، به علت حساسیت نداشتن گیرنده‌های انسولین، پرخوری یا تحریک‌پذیری پانکراس، بعد از خوردن غذا تمایل به مصرف ماده شیرین دارند، که تنها به این افراد توصیه می‌شود بعد از صرف غذا، به جای مصرف شیرینی، مربا و سایر مواد قندی از میوه استفاده کنند.

4-حمام نکنید

یکی از باورهای عموم مردم این است که بعد از غذا نباید حمام کرد، زیرا احتمال بی‌هوش شدن و از حال رفتن در حمام بالاست. این حرف تا حدی اساس علمی دارد، ولی در مورد همه صدق نمی‌کند. افراد مسن و کسانی که بیماری‌های قلبی پیشرفته دارند، یا سرخرگ‌های اصلی خونرسان به مغز و شریان‌های گردن در آنها تنگ است، بهتر است حداقل تا 30 دقیقه بعد از خوردن غذای سنگین به حمام نروند، زیرا بعد از خوردن غذای نسبتا سنگین، خون به سمت دستگاه گوارش می رود و خون‌رسانی به مغز کاهش می‌یابد.

پس حداقل نیم ساعت فاصله بین غذاخوردن و استحمام قرار دهید، به ویژه حمام داغ توصیه نمی‌شود، زیرا در جریان خون اطراف معده اختلال ایجاد می‌کند و بر هضم غذا اثر منفی می‌گذارد.

5-ورزش نکنید

ورزش ممکن است به قلب افراد دچار بیماری های قلبی- عروقی، فشار وارد کند. مصرف غذای سنگین و ورزش فوری بعد از آن، این فشار را چند برابر می‌کند. اگر غذای سبکی خورده‌اید، حداقل دو تا سه ساعت و در صورت مصرف غذای سنگین، حداقل سه تا چهار ساعت باید از انجام ورزش و فعالیت بدنی خودداری کنید.

چنانچه بعد از غذا، ورزش کنید بدن شما انرژی بیشتری می سوزاند. اما به یاد داشته باشید منظور از غذا یک وعده غذایی کوچک و سبک و منظور از ورزش یک فعالیت بدنی سبک و ملایم است.

دیواره معده یک بافت عضلانی است که با انقباض خود موجب مخلوط شدن غذا با آنزیم های گوارشی شده و به هضم غذا کمک می کند. این بافت عضلانی برای انجام عمل خود نیاز به خون و اکسیژن کافی دارد. غذای حجیم و سنگین و فعالیت بدنی شدید موجب می شوند که خون رسانی هم به عضلات دیواره معده و هم به عضلات اسکلتی بدن دچار اختلال گردد.

اگر تصمیم دارید ورزش و فعالیت بدنی خود را به زمانی پس از صرف غذا موکول کنید، به یاد داشته باشید که کمتر و سبک تر غذا بخورید و همچنین فعالیت سنگین نداشته باشید.

6-نخوابید

بطور کلی هضم غذا در حالت نشسته راحت تر انجام می شود. به مین دلیل توصیه می شود حدود 30 تا 45 دقیقه پس از صرف غذا دراز نکشید و نخوابید. این موضوع برای کسانی که رفلاکس اسید معده دارند بسیار ضروری است، این افراد برای پیشگیری از تشدید برگشت اسید معده به مری، به هیچ عنوان تا یک ساعت پس از صرف غذا نباید دراز بکشند یا بخوابند. اگر مشکل گوارشی خاصی ندارید، خوابیدن پس از صرف غذا مشکل چندانی ایجاد نمی کند، هر چند توصیه کلی به همه برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش و حرکات دودی معده، نخوابیدن پس از صرف غذاست.

7-چای ننوشید

در میهمانی‌‌ها هنوز غذا تمام نشده، جلوی میهمان چای می‌گذاریم. چای می‌تواند محیط معده را اسیدی کند و تأثیر منفی بر مواد معدنی معده بگذارد. بعد از غذا مایعات باید با نیم تا یک ساعت فاصله مصرف شوند.

چای از هر نوعی که باشد (سیاه، سفید و سبز)، دارای ماده‌ای به نام تانن است که با آهن موجود در منابع گیاهی ایجاد ترکیبی به نام تانات آهن می‌کند و موجب دفع آهن از بدن می‌شود و این امر به ویژه برای افرادی که مبتلا به کم خونی و فقرآهن هستند، مضر بوده و کم خونی آنان را تشدید می‌کند. چای حاوی یک فاکتور ضد ویتامین B1 است و مانع استفاده بدن از ویتامین B1 می‌شود بنابراین نتیجه می‌گیریم که مصرف چای با فاصله کوتاهی بعد از غذا، می‌تواند انسان را در معرض کمبود آهن و نیز کمبود ویتامین B1 قرار دهد. بنابراین توصیه می‌شود حتی‌المقدور یک یا دو ساعت بعد از صرف غذا، چای بخورند و همچنین از خوردن چای پررنگ پرهیز کنند.

8-با همسر خود روابط زناشویی نداشته باشید

بیماران قلبی بیشتر باید در این مورد توجه کنند. ارتباط زناشویی نوعی استرس برای سیستم قلبی‌‌عروقی محسوب می‌شود. در مواردی نادر مشاهده شده فرد هنگام این عمل دچار سکته قلبی شده است. افراد دچار بیماری‌های پیشرفته قلبی یا کسانی که اخیرا دچار سکته قلبی شده‌اند، بهتر است تا ساعاتی پس از صرف غذا، از برقراری رابطه زناشویی خودداری کنند.

مصرف غذای سنگین نیز فشاری برای قلب است و خوردن چنین غذایی و داشتن روابط زناشویی در افراد دچار بیماری پیشرفته قلبی، خطر عوارض قلبی را به دنبال خواهد داشت.

10-جسم سنگینی را بلند نکنید

افرادی که با معده پر، جسم سنگینی بلند می‌کنند، در واقع نوعی فعالیت بدنی انجام داده‌اند که می‌تواند به قلب فشار بیاورد. از سوی دیگر، این کار باعث افزایش فشار داخل شکم می‌شود و ایجاد ریفلاکس می‌کند. به همین دلیل بهتر است یکی دو ساعت بعد از صرف غذا از انجام این کار خودداری کنید.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 453845 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟