خطر رژیم گیاهخواری برای کودکان

کودکانی که بدون مشاوره پزشکی و تغذیه‌ای از یک رژیم غذایی گیاه خواری پیروی می‌کنند، با خطر کمبود‌ تعدادی از مواد مغذی مانند ویتامین B12، کلسیم، روی و پروتئین با کیفیت بالا روبرو هستند.

متخصصان در پنجاهمین نشست سالیانه انجمن گوارش، هپاتولوژی و تغذیه اروپا (ESPGHAN) هشدار دادند کودکانی که بدون مشاوره پزشکی و تغذیه‌ای از یک رژیم غذایی گیاه خواری پیروی می‌کنند، با خطر کمبود‌ تعدادی از مواد مغذی مانند ویتامین B12، کلسیم، روی و پروتئین با کیفیت بالا روبرو هستند. این موضوع می‌تواند تاثیرات مخربی بر سلامت آنها داشته باشد.

مطالعات نشان داده‌اند کودکانی که از رژیم غذایی گیاه‌خواری پیروی می‌کنند، لاغرتر و کوچک‌تر از افرادی هستند که گوشت مصرف می‌کنند.

اطمینان از داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل گیاهی در کودکان و نوزادان کار دشواری است. پدر و مادرها باید از پیامدهای جدی این موضوع آگاه باشند.

خطراتی جبران‌ناپذیر و غیرقابل‌برگشت از جمله صدمات شناختی و حتی مرگ می‌تواند در این زمینه بروز کند.

توصیه ما این است که اگر والدین به دنبال یک رژیم غذایی گیاهی برای کودک خود هستند، باید از توصیه‌های پزشکی و غذایی در مورد تغذیه کودکان خود تبعیت کنند. بزرگ‌ترین خطری که برای کودکان گیاه‌خوار وجود دارد، کمبود ویتامین B12 است. غذاهای مشتق شده از حیوانات دارای منابع قابل‌اتکایی از ویتامین B12 هستند و کمبود این ویتامین می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد.

ویتامین B12 برای ساخت DNA و تنظیم سیستم عصبی ضروری است. کمبود آن می‌تواند منجر به اختلالات عصبی و هماتولوژیک غیرقابل‌برگشتی در کودکان شود.

هرچه رژیم غذایی کودک محدود‌تر باشد، خطر این کمبود بیشتر است؛ اما این خطر به همین‌جا ختم نمی‌شود. مادران گیاه‌خواری که به کودکشان شیر می‌دهند، باید بدانند که فرزندشان در معرض کمبود ویتامین B12، بین 2 تا 12 ماهگی قرار دارند؛ زیرا فاقد ذخایر در هنگام تولد هستند؛ حتی در صورتی که مادر هیچ علائمی از کمبود نداشته باشد.

همچنین این کودکان در معرض خطر سوءتغذیه ناشی از کمبود پروتئین و کلسیم قرار دارند و این وضعیت زمانی بدتر می‌شود که والدین از مکمل‌های شیر استفاده کنند.

شیر برنج، شیر سویا و شیر بادام جایگزین‌های مناسبی برای شیر هستند؛ اما از آنجایی که ارزش تغذیه‌ای آن‌ها قابل‌مقایسه با شیر نیست، باید به‌عنوان «نوشیدنی» نام برده شوند.

حفظ میزان لازم کلسیم برای تراکم طبیعی استخوان‌ها ضروری است و کمبود آن در رژیم غذایی کودکان و مصرف میزان زیاد نوشیدنی‌های سویا بدون مکمل، باعث ابتلا به نرمی استخوان می‌شود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 446462 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟