مرگ در کمین مبتلایان به سرگیجه

سرگیجه های شدید و طولانی مدت ناشی از عفونت گوش میانی منجر به عوارض جبران ناپذیری چون مرگ می شود.گوش، مخچه، چشم ها و گیرنده های فشار در پا(ساق تا کف پا) به عنوان چهار ارگان اساسی بدن در حفظ تعادل انسان نقش دارند؛ چشم با دریافت و ارسال تحریکات بینایی مغز ، موقعیت را آشکار می کند. گیرنده های حسی پا وضعیت فضایی را که در آن حرکت می کنیم گزارش می کنند، همچنین گوش جهت سر و بدن را در حرکات خطی و چرخشی تعیین می کند ، مخچه نیز وضعیت پایدار بدن را حفظ کرده و باعث حفظ تعادل در وضعیت های مختلف می شود.

گوش داخلی شامل ۲ بخش است که یک بخش آن حلزون شنوایی است که سلول های حساس نسبت به تحریکات عصبی دارد و در مغز به صورت صدا تفسیر می شود و بخش دیگر لابیرنت تعادلی شامل مجاری با لوله های نیم دایره ای است که در جهات مختلف در فضا طراحی شده اند و حرکات ما را از طریق سلول های حساس خود و ارتباط بدن با جاذبه ، تعیین می کنند.

گوش میانی شامل استخوانچه‌هایی متصل به پرده صماخ است که امواج صوتی را به گوش داخلی، عصب شنوایی و در نهایت به مغز منتقل می‌کنند . شیپور استاش که در یکی از حفره های گوش میانی قرار دارد راه ارتباطی حلق با گوش است بنابراین هر گونه عفونت یا التهاب که مربوط به دستگاه تنفس ، حلق و ناحیه بینی باشد به گوش میانی منتقل می‌شود.

روزنه هایی که موجب عفونت گوش می شوند

بهرام هجرانی متخصص مغز و اعصاب گفت:هرگونه عفونت حلق و گلو ناشی ازسرماخوردگی و قسمت بالایی دستگاه تنفس، سوراخ شدن پرده گوش و وجود لوزه سوم که باعث ورود مایع بیرونی ،ویروس و میکروب وارد گوش میانی شود، تهویه را مختل و محیط رشد میکروب ها را فراهم می کند و در نتیجه التهاب گوش میانی اتفاق می‌افتد که باید به سرعت با بروز اولین علامت‌ها تشخیص و به طور کامل درمان گردد.

وی اظهار کرد: شایع‌ترین بیماری‌های گوش داخلی که موجب سرگیجه می‌شود عفونت ویروسی مایع گوش داخلی است که بیشتردر فصل پاییز و زمستان رخ می دهد.

هجرانی ادامه داد: ویروس به مایع داخل گوش حمله کرده، گوش داخلی دچار التهاب شده و فرد احساس سرگیجه می‌کند، سرگیجه واقعی یک حالت ناخوشایند با احساس حرکت دورانی می باشد ، که همراه آن بیمار تهوع ، استفراغ و تعریق دارد.

بیماری خود ایمنی گوش داخلی یک حالت التهابی است، این حالت وقتی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به سلولهای گوش داخلی که با ویروس یا باکتری اشتباه گرفته شده اند حمله کند.

دانستن علائم بیماری خود ایمنی گوش داخلی برای پیشگیری سریع حائز اهمیت است؛کاهش ناگهانی شنوایی در یک گوش سریعاً به گوش دوم پیشرفت می کند و کاهش شنوائی در طول هفته ها یا ماه‌ها ادامه می یابد.احساس سنگینی گوش، سرگیجه ، وزوز و کاهش شنوایی از دیگر علایم همراه این بیماری می باشد.

صدای مرگ را از گوش میانی بشنوید

خدیجه تهرانی متخصص مغز و اعصاب اذعان داشت: سرگیجه ناشی از حمله ویروس به گوش میانی حاد و ناگهانی بوده و معمولاً با احساس تهوع و استفراغ همراه است و به محض اینکه فرد کوچکترین حرکتی به سر خود دهد دچار سرگیجه شدید و استفراغ مکرر می شود،این حالت ممکن است چند ساعت تاچند روز ادامه پیدا کند.

وی در رابطه با عوارض خطرناک عفونت گوش اذعان داشت:ممکن است این وضعیت موجب شود فرد تعادل خود را از دست داده و با زمین خوردن دچار عارضه های غیر قابل جبرانی چون ضربه مغزی و مرگ شود.

تهرانی تاکید کرد: مهم ترین مشخصه سرگیجه هایی با منشاء نقص در سیستم شنوایی تکرار شدن آن است در صورتی که در بیشتر سرگیجه هایی که منشاء اختلالات شنوایی ندارد، پس از مدتی سرگیجه فرد برطرف می شود و دیگر تکرار نمی شود.

شاید همه ما سابقه سرگیجه داشته باشیم. حالتی که ممکن است در اثر کاهش فشارخون به سراغ ما بیاید، گاهی نیز نشانه ابتلا به یک بیماری خطرناک مانند تومور مغزی است،در واقع سرگیجه نشانه بسیاری از بیماری ها شناخته شده است.

برای شناسایی علت واقعی سرگیجه باید به مشاوره تخصصی با چندین پزشک Doctor و متخصص در حوزه های مختلف پرداخت. اما خوب است بدانید ۶۰ تا ۷۰ درصد سرگیجه ها به علت ایجاد اختلال در سیستم شنوایی اتفاق می افتد ، بهتر است در صورت مواجهه با سرگیجه های طولانی مدت، اول به متخصص مغز و اعصاب ، سپس به متخصص چشم و در نهایت متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 445024 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟