خطر سکته مغزی با مصرف این قرص زنانه

پژوهشگران می‌گویند قرص‌های ضد بارداری می‌توانند جلوی خون‌رسانی به مغز را بگیرند. بر اساس یک پژوهش تازه از دانشگاه لویولا در شیکاگوی آمریکا مصرف قرص‌های ضد بارداری خطر سکته‌های ایسکمی مغزی را افزایش می‌دهد. سکته ایسکمی اغلب به دلیل لخته خونی که رگ‌های خون‌رسان به مغز را مسدود کرده است رخ می‌دهد.

به گفته متخصصان سکته در دانشگاه لویولا داروهای پیشگیری خوراکی خطر سکته ایسکمی را افزایش می‌دهد اما این خطر در زنانی که دیگر عوامل سکته را ندارند پایین است.در این پژوهش ساز و کارهای متعددی از جمله بالا بردن فشار و انعقاد خون مطرح شده که توضیح می‌دهد چرا داروهای پیشگیری خوراکی خطر سکته ایسکمی مغزی را افزایش می‌دهد.

سارکیس مورالس ویدال، عصب‌شناس، توضیح می‌دهد: داروی مطلوب باید کمترین میزان استروژن و پروژستین را داشته باشد که در پیشگیری از بارداری موثرند و در عین حال آثار مضر آن به حداقل برسد.در زنانی که عوامل دیگر سکته را نیز دارند، خطر بیشتر است و در اغلب موارد داروهای پیشگیری خوراکی توصیه نمی‌شود. این عوامل، فشار خون بالا، استعمال دخانیات، سردرد میگرنی، و به ویژه میگن‌های اختلالات حسی (آورا)‌ را شامل می‌شود.

 اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443553 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟