گردن درد نشانه چه بیماری است؟

یک فیزیوتراپ درباره تفاوت علائم راه‌های مقابله با دو بیماری آرتروز گردن و بیون زدگی دیسک گردن توضیح داد

 پرهام پارسا نژاد فیزیوتراپیست و عضو هیأت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران درباره تفاوت دیسک و آرتروز گردن اظهار کرد: ساختار ستون مهره های گردنی، مجموعه‌ای از هفت مهره است که قسمت جلویی تنه آن ها به وسیله بخشی غضروفی به نام دیسک و قسمت پشتی به وسیله مفاصل فاست به هم متصل شده اند؛ این مفاصل گردن را در هنگام خم و راست شدن و یا چرخیدن همراهی می‌کنند.

وی ادامه داد: دیسک یا یک هسته یک بخش مرکزی به حالت مایع و بخشی خارجی به حالت غضروفی دارد؛ فشارهایی که به گردن وارد می شود، در ابتدا بر عضلات گردن سوار می‌شود اما بعد از حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه عضلات خسته شده و تحمل فشار بر دوش مهره‌های گردن می‌افتد، ادامه پیدا کردن این وزن و فشار منجر به پاره شدن، آسیب دیدن بخش غضروفی و بیرون زدگی هسته می شود، در این بین گاهی بروز این اختلال با فشار به لیگامان‌ و رباط طولی پشت کمر، منجر به ایجاد درد گردن خواهد شد.

پارسا نژاد بیان کرد: گاهی اوقات این آسیب دیدگی منجر به خروج قسمت مایع از مرکز این غشا و فشار آن به نخاع و ریشه‌های عصبی گردن می شود که باعث بروز درد تیر کشنده، خواب رفتن و گزگز کردن دست‌ها و بازوها را به همراه دارد؛ این اختلال در سنین پایین ومیان سالی و به علت استفاده بیش از حد از تلفن همراه، کامپیوتر، تصادفات و ضربات، پایین نگه داشتن سر به دلیل شرایط شغلی و جابه‌جا کردن وسایل سنگین به دفعات بالا بروز میکند.

علت بروز درد‌های گردنی در مبتلایان به آرتروز

وی افزود: آرتروز گردن و در کل آرتروز نوعی از بیماری تحلیل رونده است که منجر به ساییده شدن و از بین رفتن بافت غضروفی مفاصل می‌شود؛ در مبتلایان به این اختلال، با شروع تخریب بافت غضروفی، رسوب‌های کلسیمی به نام استئوفیت در لبه مفصل تشکیل می‌شود و در نهایت درد ناحیه گردن، خشکی مفاصل و محدودیت حرکت را برای بیمار به همراه خواهد داشت.

این فیزیوتراپیست با اشاره به کم شدن فاصله بین مهره‌ها در هر دو این اختلالات گفت: در برخی موارد شرایط شغلی، عادات روزمره نامناسب و بالا رفتن سن باعث همراه شدن این دو اختلال یعنی بیرون زدگی دیسک و تخریب مفصل می‌شود، که در بیشتر افراد بالای ۵۰ سال شاهد آن هستیم.

عضلات قوی پشت مهره‌هاتان خواهند ایستاد

پارسا نژاد تصریح کرد: اگر عضلات گردن قوی باشند فشار وارده به این ناحیه را تحمل می‌کنند ودر غیر این صورت بدن وارد مرحله گارد عضلانی شده و عضلات دچار اسپاسم می‌شوند. اتفاقی که باعث می‌شود فشاری بیشتر بر نخاع و ریشه های اعصاب اطراف گردن وارد شود؛ بنابراین در فیزیوتراپی اولویت درمان این اختلال، آزاد کردن این عضلات به کمک تمرینات کششی و تکنیکهای دستی است تا بعد از بازگشت به حالت عادی، بتوانند فشار وارد شده را کم کنند، بعد از تمرینات کششی با استفاده از تجهیزات فراصوت و لیزر التهاب مفاصل را کاهش می‌دهیم و در نهایت تمرینات تقویتی عضلات این ناحیه به فرد آموزش داده می شود تا به زندگی عادی باز گردد.

وی یاد آوی کرد: در مجموع بیرون زدن دیسک به خصوص با خروج مایع درون دیسک به دلیل آسیب رسانی به سیستم اعصاب و ایجاد اختلال در عملکرد دست‌ها شده و مشکلات روزمره زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. آرتروز شدید هم به دلیل وجود گیرنده‌های عصبی درد در زیر غضروف مفاصل معمولا حس درد موضعی بیشتری برای بیمار به همراه دارد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437505 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟