دانش آموزان صبحانه خور باهوش ترند!

در این بین وجود عادت‌های رفتاری و غذایی مناسب می‌تواند روند یادگیری و علم‌آموزی دانش‌آموزان را تا حدود زیادی بهبود بخشیده و آنان را با روحیه‌ای شادتر وارد این عرصه کند.البته گروه‌هایی مانند کلاس‌اولی‌ها هستند که به‌عنوان تازه‌وارد شناخته می‌شوند و بالطبع از حساسیت زیادی برخوردارند که تلاش دوچندان والدین و مربیان مدرسه را به خود جلب می‌کند.

در این رابطه محمود خدادوست ــ مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت به نکاتی دراین‌باره اشاره و اظهار داشت: کلاس‌اولی‌ها و به‌طور عمومی کسانی که وارد سال تحصیلی جدید می‌شوند با توجه به اینکه در سه ماه تابستان به استراحت مشغول بودند دچار تغییراتی در خواب و خوراک می‌شوند که با شروع فصل تحصیلی باید به آن توجه داشته باشند.

مدیریت تغذیه ای سالم برای دانش آموزان

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت افزود: والدین باید توجه داشته باشند کودکانشان به‌موقع به رختخواب بروند و اگر در تعطیلات تابستان عادت به شب‌نشینی داشتند با شروع پائیز طوری برنامه‌ریزی کنند که حداکثر تا ۱۰ شب فرزندانشان به‌خواب بروند تا صبح روز بعد با حالی خوش و بدون کسالت بیدار شده و در کلاس درس حاضر شوند.

خدادوست با اشاره به اینکه خوردن صبحانه کامل و مقوی از موارد مهمی است که باعث افزایش تمرکز و انرژی بیشتر هم در کودکان و بزرگسالان می‌شود، به بسیج پزشکی گفت: علی‌رغم مفید بودن لبنیات برای کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود قبل از خواب استفاده شود چرا که لبنیات به‌دلیل خاصیت آرامش‌بخشی فرد را در طول روز دچار کسالت می‌کند.

وی ابراز کرد: بهتر است صبحانه حاوی غلات، پروتئین، قند مانند کره، مربا، عسل، خامه و نان تازه باشد چرا که علاوه بر مفید بودن از طرفی شادی‌آور بوده و کودکان را سر ذوق می‌آورد.

مشاور وزیر بهداشت به میان‌وعده دانش‌آموزان اشاره کرد و ضمن توصیه به خوردن تنقلات سالم مثل مغزها خوردن خوراکی‌های غیرمجاز مثل پفک، ترشک‌ها و غیره را مضر و مانع آرامش و یادگیری دانش‌آموزان دانست و تأکید کرد: بهتر است بچه‌ها میان‌وعده را از منزل ببرند تا اینکه از بوفه مدارس خوراکی‌های ناسالم تهیه کنند.

هر آنچه باید راجع به تغذیه دانش آموزان بدانید

کارشناسان معتقدند تغذیه سالم و اصولی نه‌تنها با سلامت و رشد جسمی رابطه مستقیم دارد، بلکه فعالیت‌های ذهنی و فکری افراد هم تا حدی به آن وابسته است. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بسیاری از بچه‌ها همزمان با شروع فصل مدرسه تغذیه درستی ندارند یعنی سه وعده غذای اصلی و میان‌وعده‌هایی با ارزش تغذیه‌ای مناسبی مصرف نمی‌کنند و به مشکل بر می‌خورند.

مدیریت تغذیه ای سالم برای دانش آموزان

دانش‌آموزان برای تامین نیازهای تغذیه خود باید از چهار گروه اصلی غذایی یعنی گروه شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، نان و غلات و گروه میوه‌ها و سبزیجات در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند

همچنین علاوه بر سه وعده غذای اصلی به دو تا سه میان وعده در طول روز نیاز دارند. دکتر علی‌اکبر رمضانی، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: مهم‌ترین وعده غذایی برای دانش‌آموزان صبحانه است که متاسفانه خیلی‌ها آن را نادیده می‌گیرند.

بد نیست بدانید بچه‌هایی که روزانه پیش از رفتن به مدرسه صبحانه نمی‌خورند در ساعت‌های بعدی بی‌دقت و بی‌توجه هستند، کارایی لازم را در طول روز ندارند و در مقایسه با دانش‌آموزانی که صبحانه مناسبی می‌خورند قدرت حافظه کمتری دارند بنابراین گرسنگی موجب اختلال در درک مطالب می‌شود.

صبحانه‌خورها باهوش‌ترند

به گفته دکتر رمضانی بسیاری از دانش‌آموزان دیررسیدن به مدرسه، حالت تهوع صبحگاهی، خواب آلودگی، حاضر نبودن صبحانه و… را بهانه می‌کنند و از صبحانه خوردن طفره می‌روند. این در حالی است که آنها باید شام را در ساعات اولیه شب صرف کنند و قبل از ساعت ۱۲ شب بخوابند تا صبح فرصت کافی برای صرف صبحانه داشته باشند. از طرفی حالت تهوع با خوردن کمی آب پرتقال همراه صبحانه از بین می‌رود. در این میان خانواده‌ها هم باید صبحانه خوردن دانش‌آموزشان را جدی بگیرند و حتما مواد غذایی لازم برای این وعده غذایی را پیش از رفتن فرزندشان به مدرسه آماده کنند.

این متخصص تغذیه ادامه می‌دهد: اگر شما ازجمله دانش‌آموزانی هستید که وقتی از خواب بیدار می‌شوید میلی به خوردن صبحانه ندارید به شما توصیه می‌شود شب‌ها شام بسیار سبکی قبل از ساعت هشت بخورید. البته صبح‌ها هم با کمی نرمش و ورزش Sport برای صرف صبحانه اشتها پیدا خواهید کرد.

در عین حال نباید فراموش کنید فرنی، شیر برنج، حلیم (البته بدون نشاسته)، عدسی و فرآورده‌هایی غلات مثل کورن فلکس‌های بدون شکر یا کم‌شیرین همراه با شیر و میوه، نان و پنیر و گردو، تخم مرغ، کره و مرباهای کم‌شیرین، خرما همراه با یک لیوان شیر و نان و پنیر و گوجه‌فرنگی صبحانه‌های مطلوبی محسوب می‌شوند.

میان‌وعده را جدی بگیرید

دکتر رمضانی با بیان این که میان‌وعده‌های غذایی در مدرسه بسیار مهم هستند، می‌افزاید: میان‌وعده‌ها یا همان خوراکی‌هایی که هنگام زنگ‌تفریح مصرف می‌شوند، قند خون مورد نیاز برای فعالیت‌های ذهنی را فراهم می‌کنند و از ضروریات تغذیه دانش‌آموزان برای افزایش کارایی و جلوگیری از حواس‌پرتی در کلاس محسوب می‌شوند چون با خوردن میان‌وعده سالم، بدن با افت قند مواجه نخواهد شد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437168 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟