راه های طبیعی افزایش هورمون مهم مردانه

 افزایش تستوسترون در بدن مردان باعث چه اتفاقاتی می‌شود؟ تستوسترون هورمون مردانه مورد نیاز برای ساخت حجم عضلانی به‌شمار می‌رود. وجود سطوح طبیعی تستوسترون در بدن، فواید دیگری ازجمله سطح انرژی و نشاط بیشتر، سطح میل جنسی و بهبود کارایی ورزشی را در پی دارد. در حقیقت تمام مردان باید تلاش کنند تا سطح طبیعی تستوسترون بدن را در بهترین شرایط حفظ کنند، حتی اگر عضله‌سازی اولویت اصلی‌شان نباشد؛ ولی وقتی صحبت از افزایش سایز عضلانی در میان باشد اهمیت این مسئله دو چندان خواهد شد. به‌خصوص وقتی سن رو به افزایش می‌رود حفظ سطح بهینه تستوسترون حساسیت بیشتری پیدا می‌کند.

کاهش و افزایش تستوسترون

میزان هورمون تستوسترون در آقایان از حدود ۳۰ سالگی به مرور رو به کاهش می‌گذارد و این مسئله نیز بر میل جنسی تأثیر می‌گذارد. در واقع کاهش میزان تستوسترون به کاهش میل جنسی، بروز اختلالات نعوظی، نوسان خلق‌وخوی و مشکلاتی در تمرکز و حافظه منجر می‌شود.

وقتی هم که سطح تستوسترون از حد طبیعی بیشتر می‌شود، تبدیل تستوسترون به استروژن افزایش می‌یابد و این می‌تواند به مشکلاتی از جمله ژنیکوماستی (رشد غیرطبیعی پستان در مردان) ریزش موی سر و افزایش موی بدن منجر شود. سطح بسیار بالای تستوسترون در بدنسازان غیرمعمول است، ولی در کسانی‌که از داروهای هورمونی از استفاده می‌کنند، دیده می‌شود.

اگر در حال حاضر سطح طبیعی تستوسترون شما به واسطه استفاده از مکمل‌های افزاینده تستوسترون یا داروهای هورمونی در حداکثر سطح خود نیست، می‌توانید با مصرف چند ماده غذایی مفید و سالم که در ادامه معرفی شده، سطح طبیعیِ تستوسترون را در بدنتان افزایش دهید و شاهد رشد عضلات خود باشید.

عسل نوش جان کنید

عسل یک ماده غذایی طبیعی است که علاوه‌بر تقویت بدن، باعث بهبود زخم نیز می‌‍شود. این ماده غذایی، حاوی بور است. بور یک عنصر شیمیایی و سرشار از تستوسترون است. اکسید نیتریک موجود در این ماده غذایی، باعث انبساط رگ‌های خونی می‌شود و این مسئله، در داشتن نعوظی کامل تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. برای گرفتن نتیجه بهتر تمرینات ورزشی و رسیدن به تناسب اندام، حتماً از عسل در برنامه رژیم غذایی خود استفاده کنید.

پروتئین کافی دریافت کنید

برای ساخت عضلات، به پروتئین نیاز دارید. مصرف پروتئین به تقویت سطوح تستوسترون کمک می‌کند. مکمل‌های پروتئین از جمله پروتئین وی یا سفیده تخم‌مرغ با سطوح بالاتر تستوسترون در ارتباط است. رژیم‌های حاوی پروتئینِ بالا اثر بهتری بر سطح کلی تستوسترون دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند که در کنار مکمل‌ها بر منابع غذایی پروتئینی ازجمله لبنیات، تخم‌مرغ و گوشت‌های کم چربی هم تکیه کنید.

از جینسینگ غافل نشوید

یکی از گیاهان نیروزا و مقوی که شهرت زیادی در جهان دارد جینسینگ است. جینسینگ فواید فراوانی دارد که در اینجا به چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم:

افزایش قدرت جسمانی

بهبود فعالیت حافظه

افزایش شادابی و نشاط

افزایش قدرت تحمل و پایداری

از بین بردن استرس و اضطراب

مقابله با پیری و فرسودگی

بالا بردنِ قدرت دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها

تقویت سیستم ایمنی بدن

تنظیم سوخت و ساز و متابولیسم بدن

جلوگیری از سردرد

درمان بیخوابی و بد خوابی

افزایش میزان تستوسترون و رفع مشکلات جنسی

افزایش قدرت و توان سیستم قلبی و عروق

تنظیم فشار خون

تنظیم سطح قند خون بدن

از نوشیدن مشروبات الکلی بپرهیزید

مصرف الکل، تولید هورمون‌های مردانه را مختل می‌کند. افرادی‌که به‌صورت افراطی الکل مصرف می‌کنند حدود ۴۰ یا ۵۰ درصد سطح تستوسترون پایین‌تری نسبت به دیگران دارند. الکل تأثیر مستقیم بر عملکرد غدد درون‌ریز دارد و در نتیجه باعث می‌شود که تولید هورمون تستوسترون توسط بیضه‌ها به میزان قابل توجه کاهش یابد.

همیشه در جیبتان بادام داشته باشید

فرقی ندارد که شما آقا باشید یا خانم، خوردن چند عدد بادام کافی است تا میل جنسی‌تان افزایش یابد. بادام سرشار از زینک است که باعث تحریک ترشح تستوسترون شده و میل جنسی را افزایش می‌دهد.

از برگ‌های سبز اسفناج لذت ببرید

برگ‌های سبز اسفناج، میزان استروژن را کاهش می‌دهند. این سبزی مفید سرشار از منیزیم، ویتامین C و E است و باعث افزایش تستوسترون می‌شود.

ماهی تن و قزل‌آلا را از قلم نندازید

ویتامین D تستوسترون بدن را حتی تا ۹۰ درصد افزایش می‌دهد. این ویتامین برای حفظ کیفیت اسپرم و میزان منی دانه‌ها لازم و ضروری است. اگر زیاد در معرض آفتاب قرار نمی‌گیرید، سعی کنید ماهی تن و تخم‌مرغ بیشتری میل کنید. ماهی قزل‌آلا نیز کلکسیونی از ویتامین‌ها نظیر B5 و B6 و B12 است که منجربه افزایش تولید تستوسترون می‌شوند.

آووکادو را به سبد میوه راه بدهید

هنوز بیشتر مردم، آووکادو را به‌عنوان میوه‌ای قابل مصرف و مفید نپذیرفته‌اند، اما این آووکادو شایسته این است که در سبد میوه جای داشته باشد. آقایانی که چربی‌های غیراشباع مصرف می‌کنند کلسترول مضر کم و در عوض تستوسترون بیشتری دارند. این اسیدهای چرب در آووکادو، مغزها و دانه‌ها و همچنین روغن‌های گیاهی به میزان قابل‌توجهی وجود دارد.

بوی سیر را فراموش کنید

آلیسین موجود در سیر باعث کاهش میزان کورتیزول شده و به این ترتیب به تستوسترون مجال کافی می‌دهد تا به وظیفه خود به‌درستی عمل کند. حتماً می‌دانید که کورتیزول هورمون استرس است و بالا بودنِ استرس، به میل جنسی آسیب می‌زند و منجربه تجزیه و تحلیل عضله می‌شود. سیر را به‌صورت خام مصرف کنید تا از بیشترین میزان خواص آن بهره‌مند شوید.

پنیر کم‌چرب یا بدون چربی میل کنید

پنیر کم‌چرب یا بدونِ چربی می‌تواند یک منبع فوق٬العاده به‌ویژه در زمان حجم‌گیری باشد و به همان اندازه نیز منجربه سوزاندن چربی شود. پنیرهای بدونِ چربی تقریبا یک منبع پروتئینی کامل و روی هستند و همین مسئله منجربه بهبود وضعیت تستوسترون می‌شود.

به خوردن میگو عادت کنید

غذاهای دریایی ازجمله میگو یکی از بهترین منابع ویتامینD هستند که یکی از ویتامین‌های حیاتی در بدنسازی است. سطح بیشتر ویتامین D در بدن مردان منجربه ترشح بیشتر تستوسترون می‌شود. افرادی‌که سطح ویتامین D بالاتری در بدن دارند، از ماهیچه‌های قوی‌تری برخوردارند. در نتیجه اگر تمایل به افزایش قدرت بدنی و حجم ماهیچه‌های خود دارید، در رژیم غذایی خود ویتامین D و منابع آن را فراموش نکنید.

نتیجه‌گیری

در کنار رژیم غذایی مناسب، ورزش‌کردن نیز یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای افزایش هورمون تستوسترون خون در زنان و مردان است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد افرادی‌که به‌طور منظم ورزش Sport می‌کنند، سطح تستوسترون بالاتری دارند، جالب است بدانید که بدنسازی، بوکس و دویدن بهترین ورزش‌ها برای افزایش تستوسترون محسوب می‌شود.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 431599 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟