دستگاه بخور عامل دو بیماری هولناک

«معمولا توصیه می ‌شود در اتاق کودکان و خردسالان از بخور گرم استفاده شود، در عین حال استفاده از این دستگاه‌ها نباید دایمی باشد؛ چراکه رطوبت زیاد حملات آسم و آلرژی را تشدید می ‌کند.

دستگاه‌های بخور با ایجاد رطوبت از خشکی پوست بدن و مخاط بینی جلوگیری می‌کنند و به عنوان یکی از راه‌های کمکی در درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی استفاده می‌شوند.

استفاده از دستگاه‌های بخور گرم، در فصل‌های سرد سال توصیه می‌شود.

بخور سرد، باعث خنک شدن هوای اتاق می‌شود. بنابراین در آب و هوای گرم یا فصول گرم سال ترجیح داده می شود.

بخور گرم بیشتر برای کسانی مورد استفاده است که دچار التهاب مجاری تنفسی فوقانی نیستند.

اگر تنها برای مرطوب شدن هوا از بخور استفاده می‌‌کنیم، بهتر است از بخور گرم استفاده کنیم. اما بیمارانی که التهاب حاد مجاری تنفسی فوقانی دارند می‌‌توانند از بخور سرد استفاده کنند تا بیماری‌شان تشدید نشود.»

طبیعی‌ترین دستگاه بخور برای کودکان

هیچ چیز برای والدین ناراحت کننده‌تر از شنیدن صدای سرفه کودکشان نیست. این مشکل به قدری باعث ناراحتی والدین می‌شود که تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا کودکشان بهبود یابد.

هوای خشک به ویژه در فصل زمستان عامل اصلی ایجاد سرفه در کودکان و سالمندان است که با دستگاه‌های بخور می‌توان مجاری تنفسی را بهبود بخشید و سرفه‌ها را از بین برد.

افراد حتما باید در نظر داشته باشند که دستگاه بخور باید در فاصله‌ای مناسب با کودک و یا سالمند قرار بگیرد و رطوبت آن باید قابل تنظیم باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند دستگاه‌های بخور متعددی امروزه در داروخانه‌ها یافت می‌شود که پزشکان خرید آن را امری ضروری می‌دانند و به همه تجویز می‌کنند، اما به کمک یک قابلمه آب جوش و مقداری نمک و سبزی‌های خشک مثل نعنا و آویشن می‌توان طبیعی‌ترین و موثر‌ترین دستگاه بخور را در منزل بدون هیچ هزینه‌ای تهیه کرد.

ولی والدین باید مراقب باشند که ظرف آبجوش در مکانی مطمئن قرار بگیرد تا کودک به آن برخورد نکند، زیرا خطر سوختگی با آب جوش در کمین کودکان است.

دکتر مهرزاد بحتویی ، فوق تخصص بیماری های ریه گفت:

«بیماری سینوزیت یکی از بیماری‌های شایع فصل زمستان است که عامل آن باکتری است و به صورت سردرد، ترشحات چرکی از بینی و سرفه شدید بروز می‌کند.

فرد مبتلا به این بیماری در مرحله حاد با گرم نگه‌داشتن خود، بخور آب گرم و اکالیپتوس و استراحت بهبود پیدا می‌کند و در مرحله مزمن علاوه بر استفاده از بخورها نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک نیز دارد.

برخورد باد سرد به سر و صورت فرد مبتلا به سینوزیت موجب تشدید بیماری می‌شود.

سرماخوردگی و آنفلوانزا نیز از شایع‌ترین بیماری‌های تنفسی ویروسی فصل زمستان است.

نکته قابل توجه در بیماری‌های ویروسی قابل انتقال بودن از طریق عطسه و سرفه است که ویروس آن در هوا پخش و وارد دستگاه تنفسی می‌شود.

بهترین درمان سرماخوردگی، آنفلوانزا و سینوزیت استفاده از بخور آب گرم، بخور اکالیپتوس و استراحت است.

بیماری آسم در فصل زمستان تشدید می‌شود و فرد مبتلا باید خود را گرم نگه دارد و از برخورد هوای سرد به سر و صورت باید جلوگیری کرد و از ماسک استفاده شود.

استفاده از بخور آب گرم برای بیمار مبتلا به آسم توصیه می‌شود، ولی بخور با اکالیپتوس برای این بیماران مضر است.

بخور آب گرم برای تمامی بیماری‌های تنفسی به غیر از بیماری برونشیولیت و خروسک اطفال که بخور با آب سرد برای آن مفید است، توصیه می‌شود.»خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 428199 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟