کم‌خونی در کمین ترشی خورها

 محمودرضا فقیهی متخصص طب سنتی درباره مناسب‌ترین زمان غذا خوردن گفت: افراد باید دقت کنند تا زمانی که احساس گرسنگی نکرده اند، نباید غذا مصرف کنند.

برای غذا خوردن باید اشتهای واقعی ایجاد شود، در این بین برخی نشانه ها مانند احساس سبکی سر دل، تحریک حواس پنجگانه، بهتر احساس کردن بوی غذا‌ها و ترشح بزاق دهان از علائم اشتهای واقعی است .

لزوم داشتن تنوع غذایی در رژیم غذایی هفتگی یا ماهیانه

وی با اشاره به لزوم داشتن تنوع غذایی در رژیم غذایی هفتگی یا ماهیانه بیان کرد: تنوع غذایی باید در رژیم غذایی هفتگی یا ماهیانه وجود داشته باشد، اما در یک وعده، باید غذایی واحد مصرف شود.

این متخصص طب سنتی افزود: غذا‌های مختلف با کیفیت‌های هضم متفاوت، نباید همزمان مصرف شوند. غذا‌های سریع‌الهضم مانند میوه‌، سالاد، دسر، ماست و سبزی‌ها باید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از مصرف غذای اصلی یا یک ساعت و نیم پس از غذا خوردن استفاده شوند، البته سبزی‌ها را به مقدار کم می‌توان همراه غذا میل کرد.

فقیهی تأکید کرد: نوشیدن مایعات مانند نوشابه و دوغ از نیم ساعت قبل از مصرف غذای اصلی تا یک ساعت و نیم پس از غذا خوردن توصیه نمی‌شود، زیر نوشیدن مایعات همراه غذا فرایند هضم را دچار اختلال می‌کند.

وی تصریح کرد: برخی افراد با مزاج گرم و خشک و کودکان در حال رشد می‌توانند همراه غذا مقدار کمی آب بنوشند، دقت کنید بلافاصله پس از گرسنگی‌های طولانی مدت که دمای معده بیشتر شده و ترشحات صفراوی و اسیدی به مقدار بیشتر در معده تجمع پیدا می‌کنند، نباید از میوه‌های لطیف مانند هندوانه، خربزه، آلو، گیلاس و توت سفید استفاده شود، زیرا این میوه‌ها تحت تأثیر گرما و ترشحات تجمع پیدا کرده در معده، فاسد می‌شوند

بنابراین اشخاص نخست باید نوشیدنی‌هایی مانند شربت سکنجبین را میل کنند تا ترشحات معده پاکسازی شوند و دمای آن کاهش پیدا کند و پس از ۱۰ دقیقه این میوه‌ها را بخورند.

این متخصص طب سنتی گفت: مواد غذایی مانند شیر که سریع فاسد می‌شوند نیز نباید پس از گرسنگی‌های طولانی مدت میل شوند، افراد باید صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب یک استکان آب جوش همراه با یک قاشق غذاخوری خاکشیر و یک قاشق غذاخوری عسل بنوشند، استفاده از این ترکیب به پاکسازی دستگاه گوارش و آماده شدن آن برای پذیرش مواد غذایی کمک می‌کند، اشخاص برای داشتن رژیم غذایی صحیح باید با متخصص طب سنتی مشورت و با توجه به مزاج خود مواد غذایی را مصرف کنند.

 

فقیهی اظهار کرد: مصرف زیاد و طولانی مدت مواد غذایی ترش پیشنهاد نمی‌شود، زیرا این مواد موجب کم‌خونی می‌شوند؛ افراد نباید ۲ نوع غذای با طبع سرد، گرم، لزج و نفاخ را همزمان استفاه کنند.

این غذاها را همزمان نخورید

وی درباره مواد غذایی که مصرف همزمان آنها مضر است، بیان کرد: افراد باید از مصرف همزمان مواد غذایی مانند ماهی و تخم مرغ، قارچ و ماکارونی، انگور و کله پاچه، انار و حلیم گوشت، سرکه و حلیم، عدسی و سرکه، برنج و سرکه، شیر و خربزه، ماهی و شیر، ماست و ترب، ماست و تخم و مرغ، ماست و ماهی، ماست و گوشت پرندگان، ماست و پنیر و شیر و پنیر خودداری کنند.

این متخصص طب سنتی افزود: افراد باید مواد غذایی را همراه با مصلح آن مصرف کنند، زیرا مصلحات عوارض نامطلوب غذا‌ را کاهش می‌دهد؛ اشخاصی که دچار نفخ و رفلاکس معده هستند باید برنج را همراه با زنیان یا زیره، ماست را با زنجبیل و شیر را با دارچین استفاده کنند.

فقیهی تأکید کرد: غذا‌های خیلی شیرین مانند شیرین پلو را با مقداری ترکیبات ترش‌مزه مانند آبلیمو، غذا‌های چرب را با نمک، فلفل و چاشنی ترش، غذا‌های ترش را با مواد غذایی شیرین و غذا‌ها و میوه‌های بدون نمک و آبکی را با مقداری نمک مصرف کنید.

وی تصریح کرد: از نظر طب سنتی بهتر است صبحانه و شام مفصل و نهار مختصر میل شود؛ تعداد دفعات زیاد غذا خوردن و ریزه‌خواری نیز کاری مناسب نیست.

مناسب‌ترین زمان مصرف صبحانه و شام

فقیهی یادآوری کرد: افراد نباید شام را دیر وقت میل کنند؛ بهترین زمان مصرف شام بین ساعات ۶ تا هفت عصر است؛ اشخاص همچنین باید صبحانه کامل را بین ساعات هفت تا ۹ صبح بخورند، افرادی که تمایل شدید به مصرف مواد غذایی شیرین پس از خوردن غذای اصلی دارند، مبتلا به ضعف هضم هستند و باید به متخصص طب سنتی مراجعه کنند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

فیل سواری زن ترامپ حاشیه ساز شد+عکس

بیسکوئیت یک میلیون دلاری در دست مرد خوش شانس+عکس

دردسر ازدواج با پسری که 10 سال کوچکتر بود+ عکس

مرگ تلخ هانیه 7 ساله به خاطر اشتباه پرسنل بیمارستان دزفول

پررویی مدیرعامل سکه ثامن در تحقیقات پلیسى + عکس و فیلم

اصلاح صورت هنگام رانندگی حادثه ساز شد! + فیلم

قاسم‌ خانی و پاوه‌ نژاد هم احضار شدند

ترامپ مرد ایده آلی برای همخوابی با یک زن نیست ! + عکس

تجاوز پدر به دختر 13 ساله اش / در مسافرخانه ای در تهران رخ داد + عکس

این مرد باهوش به خودش تیر اختلاس زد ! + عکس

خودکشی دکتر جراح ارتوپد در ویلای شمال / همه چیز از درخواست میترا شروع شد !

این زن امریکایی و شوهر ایرانی اش عاشق حیوانات هستند / زندگی با حیوانات وحشی در قزوین + عکس

تجاوز پدربزرگ 90 ساله به نوه 13 ساله اش / وقتی خواب بود سراغش رفتم و ...+عکس

 

کدخبر: 423826 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟