روش‌های حفظ سلامتی بدن در دهه سوم زندگی

 پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه درباره تغذیه صحیح سالمندان، اظهار کرد: تغذیه در سالمندان با افراد دیگر متفاوت است چرا که ممکن است آن‌ها از نظر جسمی دچار بیماری‌های خاص باشند که نیاز به پرهیز غذایی و تغییر آداب غذا خوردن داشته باشند.

فرح‌بخش ادامه داد: اگر فردی سالمند دچار بیماری دیابت Diabetes باشد باید فیبر و مواد سبوس‌دار بیشتری استفاده کند؛ اگر بیماری قلبی - عروقی داشته باشد باید میزان مصرف چربی و نمک را محدود کند، اگر استخوان درد، آرتروز و بیماری‌های مفصلی داشته باشد باید میزان کلسیم دریافتی را بالا ببرد.

در دوران سالمندی، از ارزان ترین گروه های غذایی استفاده کنید

وی افزود: سالمندی با یکسری مسائل همراه است؛ به طور مثال شاید فرد توانایی خرید لوازم مصرفی را نداشته باشد و نتواند میوه، گوشت و مواد دیگر را به یکباره تهیه کند، بنابراین باید در این شرایط به او آموزش دهیم که از ارزانترین گروه‌های غذایی حداکثر استفاده را ببرند. به طور مثال اگر نمی‌تواند مواد فیبردار بخورد به جای آن سبزی را در وعده غذایی خود جای دهد.

این متخصص تغذیه تشریح کرد: اگر فرد سالمند نمی‌تواند تمام میوه‌ها را مصرف کند، استفاده از 2 یا سه میوه در روز کافی است؛ سالمندان باید مصرف گوشت، مرغ و ماهی را فراموش نکنند و آن را حداقل در هفته یک بار استفاده کنند.

فرح‌بخش جون تصریح کرد: سالمندان باید در طول روز به میزان کافی آب بنوشند، به دلیل اینکه بدن آن‌ها در طول روز آب کمتری جذب می‌کند متوجه کم آبی در بدن خود نمی‌شوند و به دنبال آن دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند، لذا باید یک بطری یک و نیم لیتری را در روز مصرف کنند.

وی افزود: مسئله دیگر سالمندی مشکل دهان و دندان است. این افراد به دلیل اینکه دندان ندارند نمی‌توانند غذا را به خوبی هضم کنند و دچار دل درد می‌شوند، لذا باید مواد را یا به صورت میکس یا پودر شده استفاده کنند؛ سبزیجات را بخارپز کنند تا نفخ و ورم معده آن‌ از بین برود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: بعد از 30 سالگی عملکرد دستگاه گوارش کاهش پیدا می‌کند و به مرور عملکرد دستگاه‌های دیگر در بدن افت کرده و دچار بیماری‌های مختلف خواهد شد، از این رو فرد سالمند باید غذا را به نوعی تغییر دهد که برای او قابل هضم باشد.

فرح بخش تشریح کرد: سالمندان باید حتما 5 وعده غذا در روز با حجم کمتری نسبت به وعده‌های عادی استفاده کنند تا دچار مشکلات گوارشی نشوند.

وی یادآوری کرد: موضوع مهم دیگر در سالمندان، بحث بی‌اشتهایی است، چرا که حس چشایی و بویایی آن‌ها کاهش یافته و کمتر به سراغ مواد غذایی می‌روند و این کم اشتهایی مشکلات عمده‌ای را برای آن‌ها بوجود می‌آورد. لذا باید غذاهایی مصرف کنند که حس تحریک‌کننده‌ای در آن‌ها داشته باشد و برای مصرف مواد غذایی مشتاق شوند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

آزاده نامداری بدون حجاب در جشن تولد خودش + عکس

دومین حمله سپاه پاسداران به مقر تروریست های اهواز / 7 پهپاد به پرواز درآمدند + فیلم

قتل ملکه زیبایی عراق با 2 زن معروف و زیبای دیگر گره خورد / جزئیات 3 قتل سریالی + فیلم و عکس

فیلم لحظه حمله موشکی سپاه به مقر الاحوازیه / انتقام اهواز گرفته شد +تصاویر

آخرین اعتراف مرد ساواکی به بریدن سر عروس و پسر جوانش در تهران + فیلم و عکس

پدری دختر 8 ساله اش را مثل مرغ تکه تکه کرد+عکس

حقایق تکان دهنده از زنانی که زنده زنده سوزانده شدند + تصاویر

قتل راننده تاکسی به خاطر نقشه شومش برای یک دختر +عکس

اقدام شنیع نگهبان موزه با یک جسد مومیایی + عکس

گفت وگو با 2 شوهر سابق خاتون که پرونده سنگینی در مشهد دارد / این 2 مرد ار می شناسید + عکس

قتل آنلاین زن جوان در مقابل دخترش + عکس

احضار حمید فرخ نژاد به وزارت اطلاعات! + عکس

مهاجرت علیرضا فغانی حقیقت دارد؟

 

کدخبر: 421113 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟